لزوم تحقق رابطه پدر و فرزندی بین انجمن‌های پزشکی و وزارت بهداشت/ کاهش 30 درصدی مصرف نمک راه‌ پیشگیری از سکته مغزی

وزیر بهداشت گفت: انجمن استروک و وزارت بهداشت با تعامل یکدیگر توانستند به مشکل مردم در این حوزه رسیدگی کنند که با این تعامل تلاش شد تا به استانداردهای منطقه‌ای در درمان سکته مغزی برسیم،

لزوم تحقق رابطه پدر و فرزندی بین انجمن‌های پزشکی و وزارت بهداشت/ کاهش 30 درصدی مصرف نمک راه‌ پیشگیری از سکته مغزیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در نهمین کنگره بین‌المللی سکته مغزی ایران که در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با بیان اینکه وزارت بهداشت توانسته این افتخار را داشته باشد که از کمک انجمن استروک در درمان سکته‌های مغزی استفاده کند، گفت: در این دولت ما به خاطر کشورمان روی کار آمدیم و گرفتار کاری شدیم که بخشی از آن در حوزه سکته مغزی بود.

وی اظهار داشت: در طول 30 سال گذشته رابطه پدر و فرزندی بین انجمن‌ها و وزارت بهداشت حاصل نشد، انجمن‌ها به عنوان کارفرماهای علمی و پزشکی می‌توانستند رابطه پدری با مولودشان یعنی وزارت بهداشت داشته باشند از طرفی وزارت بهداشت نیز به عنوان حاکمیت و تولیت سلامت می‌توانست نگاه این چنینی داشته باشد که متأسفانه این امر محقق نشد.

هاشمی عنوان کرد: بخشی از مشکلات به دلیل سیاست‌زدگی و عدم کار تیمی اتفاق می‌افتد که به فرهنگ مردم بخصوص در بخش نخبگان بر‌می‌گردد، بخشی‌نگری، منفعت طلبی، خود‌محوری و خود‌بینی از دیگر مشکلات کشور و در حوزه سلامت است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه انجمن استروک و وزارت بهداشت با تعامل یکدیگر توانستند به مشکل مردم در این حوزه رسیدگی کنند، افزود: با این تعامل تلاش شد تا به استانداردهای منطقه‌ای در درمان سکته مغزی برسیم، اما ای کاش می‌شد گفت که با این تلاش‌ها به استاندارد‌های جهانی رسیده‌ایم.

وی افزود: باید به جای حاشیه‌پردازی به اصل و فلسفه حوزه پزشکی و سلامت یعنی خدمت و بهبود سلامت مردم توجه داشته باشیم.

هاشمی با اشاره به نقش انجمن‌های پزشکی در حوزه سلامت گفت: همانند انجمن سکته مغزی، انجمن قلب و عروق نیز کمک زیادی به سلامت کشور کرده است و 55 مرکز در استروک پروژه‌ای داشتیم و توانستیم 55 مرکز درمان س ریع سکته مغزی را راه انداز کنیم، البته امیدواریم اینها در عدد نباشد بلکه در عمل موفق عمل کنیم تعداد مراکز سکته قلبی بیش از مغزی است و باید تعداد آنها گسترش پیدا کند. 
 
وی با اشاره به شایع ترین علت مرگ و میر ایرانیان گفت: بر خلاف 50 سال گذشته امروز مهمترین علت مرگ در ایران مانند کشورهای پیشرفته دنیا بیماری‌های  غیر واگیر بوده و 70 تا 80 درصد به این علت جان خود را از دست می‌دهند و در راس بیماری‌های غیر واگیر بیماری‌های قلب و عروق و سکته مغزی قرار دارند. 
 
وزیر بهداشت عنوان کرد: 35 میلیون نفر در دنیا به دلیل بیماری‌های غیر واگیر فوت می‌کنند که مهمترین عوامل خطر کم تحرکی، دخانیات، مصرف الکل و به اعتقاد ما غذا و سبک زندگی است ما نیز در ایران از این قائده مستثنی نبوده و به همین دلیل باید به فکر مردم باشیم. 
 
هاشمی با بیان اینکه در این دولت شبکه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را باز طراحی کردیم شبکه‌ای که قبل از دولت یازدهم وجود داشت ثمره تلاشی بود که سال 53 با همت افراد فعال در نظام سلامت در آذربایجان غربی بهورز و مراقبین سلامت تعریف شدند و خانه‌های بهداشت تاسیس شد. 
 
وی عنوان کرد: اکنون 18 هزار بهورز زن و مرد در  کشور به مردم خدمت رسانی می‌کنند در گذشته این افراد کار پیشگیری را حیطه روستایی انجام می‌دادند اما مشکلات روز به روز به دلیل توسعه شهر نشینی و حاشیه نشینی افزایش پیدا کرده قبل از انقلاب 70 درصد جمعیت روستایی اما اکنون این میزان کمتر از درصد 30درصد است. 

وزیر بهداشت ادامه داد: در گذشته شبکه بهداشتی در حاشیه شهرها بدتر از روستاها بود، اما ما با راه اندازی نظام ارجاع توانستیم خدمات بهداشتی در حاشیه شهرها و کل کشور گسترش دهیم هر 3 تا 5 خانه بهداشت به پایگاه سلامت و سه پایگاه به یک مرکز جامع خدمات سلامت تبدیل می‌شوند و اکنون 12 هزار  و 500 پایگاه در کشور داریم بعد از مراکز جامع خدمات سلامت کلنیک‌های ویژه و بیمارستان‌ها نظام ارجاع را تشکیل می‌دهند. و اکنون 65 میلیون نفر در کشور پرونده الکترونیک سلامت در کشور ایجاد شده است. 
 
هاشمی با بیان اینکه سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر تدوین شده، گفت: با دستور رئیس جمهور و امضای 9 وزیر که در صدر آنها وزارت کشاورزی که متولی غذای مردم است، آموزش و پرورش، نیرو، راه و شهر سازی قرار دارند سند پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر ابلاغ شده و دستگاه‌های تفاهم نامه جداگانه‌ای را برای پیش برد آن منعقد کردند که این تفاهم نامه‌ها کمک می‌کند در بخش ملی در ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر پیشگَیری کنیم. 
 
وی با بیان اینکه امیدواریم در 5 تا 10 سال آینده از طریق شبکه بهداشت دستاوردهای خوبی در حوزه سلامت شاهد باشیم، گفت: امیدواریم مسیرهای طی شده در دولت و مجلس آینده ادامه پیدا کند در این صورت می‌توانیم شاهد باشیم در بیماری‌های غیر واگیر کاهش زیادی  در کشور دیده شود. 
 
هاشمی با اشاره به چشم انداز دولت و وزارت بهداشت در بیماری‌های غیر واگیر گفت: باید 25 درصد خطر بیماری‌های غیر واگیر در کشور کاهش پیدا کند 90 درصد مردم کشور تحرک بدنی ندارند و این میزان بین خانم‌های جوان و 60 ساله تفاوتی ندارد 20 درصد باید این میزان کاهش پیدا کند. 
 
وی افزود: کاهش مصرف نمک به عنوان یکی از مهمترین علل بروز سکته مغزی تا 30 درصد از اهداف حاکمیت در کشور است و مسئولین دولتی را تصمیم گرفتند این درصدها در بهبود سلامت مردم کاهش پیدا کند، پرفشاری خون از عوامل دیگر مهم در سکته مغزی است که 25 درصد باید کاهش پیدا کند. 
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان اسید چرب ترانس در روغن های خوراکی باید به صفر برسد، اظهار داشت: نباید دومین علت مرگ ایرانیان سکته مغزی باشد انجمن استروک در درمان سریع و کاهش معلولیت نقش دارند و با فعالیت خوب آنها شاهد هستیم دیگر 70 درصد مبتلایان به سکته مغزی دچار معلولیت و خانه نشینی نمی‌شوند. 
 
وی تاکید کرد: اگر بیمه‌ها عالمانه به مشکلات مردم توجه کرده و در آن هزینه کنند سود آن را قطعا می‌بییند اگر در پیشگیری از سکته مغزی هزینه شود با کاهش در شمار مبتلایان به این بیماری مواجه بوده و دیگر بیمه‌ها برای بیمه اشتغال و بد سرپرستی در خانواده و مشکلات معلولیتی و هزینه‌های اجتماعی کشور مواجه نمی‌شوند. 
 
هاشمی با بیان اینکه باید نگاه عالمانه داشته باشیم و در عمل کرد خود به دنیا نگاه کنیم، افزود: می‌توانیم سلامت کشور را بهتر مدیریت کنیم تا رها ورد بیشتری داشته باشد. 
 
وی با اشاره به اقدامات مهم معاونت درمان در شایع ترین علل مرگ ایرانیان در دولت یازدهم گفت: کار خوبی انجام شد اگر همراهی ها بهتر بود بهتر از اینها عمل می‌کردیم. 
 
وزیر بهداشت درباره تعامل با وزیر بهداشت روسیه را در زمینه سکته مغزی گفت: معاونت درمان از تجربه‌های وزیر بهداشت روسیه در زمینه سکته مغزی استفاده کرد این کشور اقدامات خوبی در کاهش مرگ و میر و بهبود درمان انجام داده است. 
 
وی اظهار داشت: باید واقعیت‌ها را به مردم و مسئولین بگویم مهم آن است که ما مسیر را تازه پیدا کردیم و باید راه را ادامه دهیم واحدهای درمان سریع سکته مغزی باید گسترش پیدا کرده و توجه به پیشگیری را در دستور کار قرار دهیم. 
 
هاشمی ادامه داد: باید مردم را توانمند کرده و مسئولان را حساس کنیم در وهله اول مسئولان باید خوب عمل کنند و سیستم درمانی به روز شود تا کمترین عوارض برای فرد دچار سکته مغزی ایجاد شود. 
 
وزیر بهداشت با بیان اینکه  پزشکان عمومی مراقبین سلامت بهورز‌های شخص و پزشکان خانواده خط اول سلامت هستند . 
 
وی یادآور شد: سال‌های گذشته سواد سلامت مردم پایین بود اما اکنون تا اقدامات انجام شده این اطلاعات مفید پزشکی و سلامتی تا عمق روستاها پیش رفته است و امیدواریم سفیران سلامت بیشتری در کشور داشته باشیم تا مردم سلامت تر باشند. 
 
انتهای پیام/  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار