معاون برق و انرژی وزیر نیرو مطرح کرد؛

کاهش 70 درصدی آلودگی شهرها با جایگزینی خودروهای برقی/ تدوین الزامات قانونی برای توسعه استفاده از خودرو برقی

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: با توسعه و جایگزینی خودروهای برقی می‌توان بیش از 70 درصد از آلودگی شهرها را کاهش داد.

کاهش 70 درصدی آلودگی شهرها با جایگزینی خودروهای برقی/ تدوین الزامات قانونی برای توسعه استفاده از خودرو برقیبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر خبر دریافتی، هوشنگ فلاحتیان معاون برق و انرژی وزیر نیرو صبح امروز (چهارشنبه) در همایش فصلی کمیته ملی انرژی در مورد خودروهای اظهار داشت: اینکه توسعه خودروهای برقی در حوزه مسائل زیست محیطی می‌تواند بسیار مفید باشند شکی نیست، اگر در همین تهران بتوان خودروهای کنونی را با خودروهای برقی جایگزین کرد بیش از 70 درصد از آلودگی شهر کاسته می‌شود.

وی افزود: هم اکنون 76 هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق کشور است که از این میان به طور مثال در زمستان حدود 30 تا 34 هزار مگاوات مورد استفاده قرار می‌گیرد این در حالی است که قدرت عملی نیروگاه‌های کشور بیش از 54 هزار مگاوات است.

وی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که بخش زیادی از تولید به‌ویژه در طول زمستان بلا استفاده می‌ماند و به راحتی می‌توان در صورت گسترش خودروهای برقی کشور، آن‌ها در زمان‌های غیرپیک شارژ کرد بدون اینکه فشاری به شبکه نیز وارد شود.

فلاحتیان تأکید کرد: اگر برنامه این است که خودروهای برقی در کشور توسعه پیدا کند، می‌بایست پیش از آن الزامات قانونی محکمی برای آن در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در یک برهه‌ای برنامه‌ریزی شد که انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور توسعه پیدا کند، برای همین الزامات قانونی آن تدوین شد و به تصویب مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و ما امروز شاهد نتیجه آن در کشور هستیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو بیان کرد: در حال حاضر در زمینه توسعه خودروهای برقی در کشور قانون محکمی وجود ندارد، در برخی از کشورهای خارجی کارخانجات ملزم شده‌اند تا حدود 20 درصد از تولید سالانه خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند، این مسأله باعث می‌شود تا در چند سال آینده کلیه خودروهای جدید آن‌ها برقی شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر کل خودروهای مصرفی کشور در داخل حدود یک میلیون خودرو است که اگر سالانه 10 درصد خودروها برقی شود، با احتساب هزینه 10 میلیون تومانی برای تولید هر خودرو، هزینه ای نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان خواهد داشت که این عدد در مقایسه اقتصاد کشور عدد ناچیزی است.

فلاحتیان تأکید کرد: اگر به عنوان یک رسالت ملی کارگروهی متشکل از سازمان‌های ذی‌نفع برای ساماندهی این امر تشکیل شود و یا اینکه اگر این امر را نیز می‌شد در برنامه ششم توسعه به عنوان یکی از الزامات برنامه درج کرد، می‌توانست برای حل مشکلات زیست محیطی و اقتصاد صنعت برق کشور بسیار راهگشا باشد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار