رییس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران:

نرخ خشکشویی‌ها قبل نوروز ۹۶ گران نمی‌شود

رجب‌زاده گفت: خشکشویی‌ها در ۲ ماه منتهی به پایان سال افزایش قیمت را اعمال نخواهند کرد و واحدهای تحت نظارت ما هم‌اکنون با نرخ‌نامه‌ای که از سال ۹۳ به آنها اعلام کرده‌ایم از مشتریان خود هزینه دریافت می‌کنند.

نرخ خشکشویی‌ها قبل نوروز ۹۶ گران نمی‌شودبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ابوالفضل‌رجب‌زاده رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران گفت: خشکشویی‌ها در ۲ ماه منتهی به پایان سال افزایش قیمت را اعمال نخواهند کرد و واحدهای تحت نظارت ما هم‌اکنون با نرخ‌نامه‌ای که از سال 93 به آنها اعلام کرده‌ایم از مشتریان خود هزینه دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه برای کنترل تورم، مجوز افزایش نرخ به واحدهای خشکشویی داده نشده است و ما نیز از قانون تبعیت می‌کنیم ، افزود: بیشتر واحدهای صنفی نیز خود را ملزم به رعایت این نرخ‌نامه کرده‌اند. البته باید توجه داشت که درحال حاضر هزینه‌های ما با درآمدمان همخوانی ندارد چرا که هزینه‌های انرژی و بهای آب بالا رفته و این درحالی است که هزینه شست‌وشو در واحدهای ما تغییری نکرده است که امیدواریم در سال جدید نرخ‌نامه‌های جدید اعلام شود و نرخ‌ها براساس هزینه‌هایمان تغییر کند.

رجب‌زاده در ادامه به مشکلاتی که هم‌اکنون اتحادیه با آنها مواجه است اشاره کرد و گفت: خشکشویی‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند، بزرگترین معضل صنف ما به شمار می‌روند، چرا که این خشکشویی‌ها جواز کسب ندارند، از این رو با بعضی از واحدهای دارای پروانه کسب به توافق می‌رسند، تا لباس‌ها را برای شست‌وشو به آنجا ببرند. 

به گفته وی  اتحادیه به واحدهای زیرمجموعه و تحت نظارت تأکید کرده است که با این افراد همکاری نداشته باشند، چرا که در این حالت اگر مشکلی برای لباس‌های مردم پیش بیاید این مسئولیت به گردن واحد خشکشویی است که اقدام به قبول این کار کرده است. از این‌رو اتحادیه با این واحدها برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به تمایل مردم برای مراجعه به واحدهای بدون مجوز به دلیل نرخ پایین‌ نسبت به واحدهای دارای مجوز است، گفت: این افراد کم‌کاری می‌کنند، لباس را به اسم خشکشویی می‌گیرند، اما با آب شست‌وشو می‌دهندکه البته در شورای حل اختلاف اتحادیه، همواره این مشکلات مطرح شده است اما از آنجایی که این افراد تعدادشان کم نیست، رسیدگی به فعالیت آنها از عهده اتحادیه خارج است.

رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی تهران درباره تعداد واحدهای مجوزدار اتحادیه گفت: در حال حاضر 960 واحد دارای پروانه کسب در اتحادیه ما مشغول فعالیت هستند و در حدود 50 واحد پروانه کسب‌شان در دست بررسی است.

وی در ادامه افزود: با نزدیک شدن به ایام نوروز بسیاری از افراد سودجو با تبلغات گسترده در فضای مجازی، کارگاهی زیرزمینی را راه‌اندازی می‌کنند و پتو و لباس مردم را برای شستن به آنجا می‌برند. اما از آنجا که در این مکان‌ها نکات بهداشتی رعایت نمی‌شود آسیب زیادی به وسایل مردم وارد می‌شود. در واقع بسیاری از شکایت‌ها مربوط به واحدهایی است که پروانه کسب ندارند.

این فعال اقتصادی تصریح می‌کند: از این رو تقاضای اتحادیه از مردم این است که به واحدهایی مراجعه کنند که دارای پروانه کسب هستند چرا که واحدهای دارای مجوز نرخ مشخص دارند و اگر واحدی بدون نرخ باشد و یا دارای نرخ کپی ، مورد تأیید ما نیست. اسم واحد باید در نرخ‌نامه درج شده باشد. نرخ‌ها در اتحادیه خشکشویی دارای درجه‌بندی 1، 2 و 3 است و برای هر واحدی با توجه به امکانات، متراژ و... نرخ تعیین می‌شود.

رییس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی شهرستان تهران تصریح کرد: متأسفانه با نزدیک شدن به ایام نوروز فعالیت واحدهایی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند افزایش پیدا می‌کند و اتحادیه از هم‌اکنون برنامه‌هایی را در دست دارد که مانع فعالیت آنها شود چرا که این افزاد هیچ مکان مشخصی ندارند.

وی اظهار کرد: متأسفانه مشخص نیست که این افراد با چه مواد شوینده‌ای لباس‌ها را شست‌وشو می‌کنند، علاوه بر این نکات بهداشتی را نیز رعایت نمی‌کنند و در موارد بسیاری دیده شده است لباس‌های بیماران بیمارستان را نیز برای شست‌وشو با لباس مردم عادی قاطی می‌کنند و اینگونه امکان انتقال بیماری افزایش پیدا می‌کند.

رجب‌زاده در پایان گفت: توصیه من به مصرف‌کنندگان این است که به واحدهای دارای مجوز مراجعه کنند، چرا که اگر واحدی مرتکب تخلف شد امکان رسیدگی به شکایت مردم از طریق اتحادیه امکانپذیر است. اما واحدهایی که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند تنها با یک شماره تلفن کار می‌کنند که بعد از مدتی آن را از دسترس خارج می‌کنند، پس چندان نمی‌توان به فعالیت این واحدها اطمینان کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار