همدان؛

کاهش 5 درصدی صادرات از گمرک همدان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: میزان صادرات در استان ۲۷ درصد رشد داشته است اما صادرات از گمرک همدان پنج درصد کاهش نشان می‌دهد.

کاهش 5 درصدی صادرات از گمرک همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محمدرضا متین در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان همدان اظهار داشت: 10 ماهه امسال در مجموع 675 میلیون دلار کالا در استان همدان صادرات ثبت شده است از این میزان صادرات 106 میلیون دلار از گمرک همدان به سایر کشورها بوده است.

وی افزود: در مجموع در مدت 10 ماهه امسال 675 میلیون دلار کالا در استان همدان صادرات انجام شده است که میزان صادرات در بخش کشاورزی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

متین گفت: عمده کالای با ارزش صادراتی استان همدان 10 قلم است که در این میان صادرات لبنیات 1316 درصد، ظروف تفلون 103 درصد، چینی‌آلات 73 درصد، کشمش تیزآبی 27 درصد، گونی پلاستیکی 25 درصد، صادرات سیب‌زمینی، سفال و شوریجات و ترشیجات نیز هر کدام هفت درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه اعلام ممنوعیت صادرات سیمان به عراق گفت: با حذف صادرات سیمان توسط دولت عراق از کشور ایران وضعیت صادراتی استان همدان دچار بحران شد چرا که سالانه بخش قابل توجهی از سهم صادراتی استان به سیمان اختصاص داشت و با این تصمیم صادرات سیمان را از دست دادیم.

متین اظهار داشت: میزان ثبت سفارش 48 درصد و ارزش ثبت شفارش 102 درصد افزایش داشته است و همچنین میزان صدور کارت بازرگانی 57 درصد و تمدید کارت بازرگانی دو درصد نسبت به 10 ماهه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه تراز تجاری استان همدان مثبت شده است، گفت: تراز تجاری استان همدان 87 میلیون دلار است که از شاخص‌های تحقق اقتصاد مقاومتی به شمار می‌رود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه چینی‌آلات بهداشتی بیشترین طالب را در کشور عراق داشته است، افزود: فعالیت‌های پیله‌ورها در مرز عراق مشکلاتی را برای صادرات ایجاد کرده به طوری که ابزارآلات ساختمانی از همدان صادر می‌شود ولی به نام همدان ثبت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجموع صادرات در استان همدان 27 درصد رشد داشته است اظهار داشت: میزان صادرات از گمرک همدان پنج درصد کاهش داشته است اما از نظر وزنی 167 درصد افزایش نشان می‌دهد.

متین تصریح کرد: ثبت جهانی سیر همدان، گردو تویسرکان و کشمش ملایر به مرکز مالکیت معنوی ارسال شده است که در حال حاضر ثبت جهانی سیر و گردو قطعی شد.

انتهای پیام/ ش

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.