کاهش سن بروز سکته‌های مغزی در کشور/ جای خالی آمبولانس‌های درمانی احساس می‌شود

رئیس انجمن استروک ضمن اشاره به جای خالی آمبولانس‌های درمانی هنگام وقوع سکته‌های مغزی گفت: سن سکته‌های مغزی تروماتیک 10 سال پایین‌تر آمده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین پاکدامن رئیس انجمن استروک در نهمین کنگره بین المللی استروک مطرح کرد: از آنجایی که استروک دومین علت مرگ و میر کشور است، کارهای تحقیقاتی زیادی را در این عرصه انجام داده ایم.

وی بیان کرد: بر اساس یافته های دهه 60، سکته های مغزی تروماتیک از نظر سنی 10 سال پایین تر آمده است.

پاکدامن توضیح داد: سه هزار و 400 بیمار سکته مغزی با توجه به آمار 80 میلیونی می توانند با اقدامات درمانی موثر از مرگ و میر نجات پیدا کنند.

وی افزود:در بحث سکته های مغزی، فاز پیشگیری خوب پیش می رود و در این عرصه، سبک زندگی سالم و کنترل چربی، فشار خون و موارد دیگر در عرصه پیشگیری تاثیرگذار است.

پاکدامن گفت:زمان در سکته های مغزی نقش بسزایی دارد که در کلان‌شهرها برای مردم حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته آمبولانس درمانی مجهز به اسکن، سیتی اسکن، آزمایش خون وجود دارد که زمان طلایی در آمبولانس طی می شود و بسیار در درمان موثر است.

رئیس انجمن سکته مغزی ابراز داشت: اگر در حاشیه شهرهای پرترافیک این اتفاق بیفتد، زمان طلایی را از دست نمی دهیم و فرد درگیر عوارض نمی شود.

وی اضافه کرد: در مسئله توانبخشی باید توجه بیشتری داشته باشیم و همانند ایجاد واحدهای سکته مغزی به فکر واحدهای توانبخشی باشیم.

پاکدامن افزود: آموزش عمومی و تخصصی در بحث سکته های مغزی از موضوعاتی است که با ارتقا آن می توان شاهد کاهش عوارض بیماری ها بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.