واشنگتن پست گزارش داد:

دروغ‌های آقای رئیس‌جمهور در اولین سخنرانی وی در کنگره

روزنامه واشنگتن پست نوشت اولین سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره دارای چندین اشتباه فاحش بود.

اولین سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره مملو از اظهارات نادرست بود
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای تحلیلی به قلم گلن کسلر و میشل یه هی لی به برخی از این اظهارات نادرست دونالد ترامپ اشاره کرد. سخنرانی در کنگره به قدری اهمیت دارد که رؤسای جمهوری تا حد امکان سعی می کنند در زمان ایراد آن، سخنی دور از واقعیت نزنند. 16 کلمه اشتباه جرج دبلیو بوش در سال 2003 درباره عراق- و ادعای اشتباه واردات اورانیوم از آفریقا توسط صدام حسین- باعث بروز فاجعه ای بزرگ شد. 

اما سخنان ترامپ مملو از اشتباهات و بیان واقعیات غلط بود. اکثر این اشتباهات هم تکرار همان سخنان قبلی بود که بارها صحت نداشتن آن اثبات شده است. در ادامه به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

ترامپ گفت قانونی امضا کرده که در پی آن جلوی فساد دولتی و لابی گری ها گرفته می شود. در واقع این امری اشتباه است. او فرمان اجرایی را امضا کرده که به سبب آن مقامات دولتی که با دولت های خارجی لابی کرده باشند تا پایان عمر نمی توانند پست دولتی داشته باشند. اما مسأله ای که به آن اشاره نمی شود این است که این قانون برخلاف وعده های ترامپ شامل نمایندگان دو مجلس سنا و نمایندگان نمی شود. همچنین این قانون تنها شامل لابی کردن به نفع یک نهاد و سازمان دیگر است و شامل عمل فردی (فعل لابی گری) نمی شود. در واقع ترامپ با این اقدام خود برخی از قوانین پیشین دولت های بوش و اوباما را تغییر داده و در پی آن میزان شفاف سازی را پایین تر آورده است.

در بخش دیگری از سخنان، خود ترامپ گفت: «ما از مرزهای کشورهای دیگر دفاع کرده ایم در حالی که از مرزهای خود غافل مانده و آنها را برای عبور همگان باز گذاشته ایم در نتیجه اجازه داده ایم تا حجم زیادی از مواد مخدر وارد کشور شود.»

این اطلاعات غلط است. با مراجعه به تمامی داده ها مشخص می شود که بجز مورد ماریجوآنا که مصرف دارویی آن در بسیاری از ایالت ها آزاد شده است، باقی مخدرها با سطح بسیار کمتری به کشور رسیده و میزان ورود غیرقانونی مهاجرین نیز به طرز شدیدی نسبت به 15 سال گذشته کاهش داشته است.

ترامپ همچنین گفت: از زمان انتخاب من شرکت هایی مانند فورد، جنرال موتورز و غیره اعلام کرده اند که میلیاردها دلار در آمریکا سرمایه گذاری خواهند کرد و هزاران موقعیت شغلی بوجود خواهند آورد.

این تصمیمات پیش از انتخاب وی اتخاذ شده بود و او دارد از شرایط سوء استفاده و آن را به نام خود تمام می کند. رئیس فورد اعلام کرده بود که دلیل اصلی بستن کارخانه این شرکت در مکزیک کاهش بسیار زیاد تقاضا در بازار بوده است.

ترامپ در بخشی دیگر گفته بود: ما با کاهش بودجه ساخت جنگنده های اف 35 صدها میلیون دلار به نفع مالیات دهندگان صرفه جویی کرده ایم و می خواهیم این کار را با دیگر قراردادهای دولتی نیز انجام دهیم تا رقم بیشتری پس انداز کنیم.

این امر نیز اشتباه است. پنتاگون پیش از انتخاب ترامپ اعلام کرده بود که حدود 600 میلیون دلار از هزینه های ساخت این جنگنده را کاهش خواهد داد. البته ترامپ پس از دیدار با رؤسای هواپیما سازی اعلام کرد که 700 میلیون دلار دیگر هم از این هزینه ها کم کرده، که با بررسی های انجام شده توسط این روزنامه مشخص شد که او دروغ گفته است.

ترامپ همچنین گفت: «ما راه را برای پیشرفت پروژه خط لوله های کی استون و داکوتا اکسس باز کرده ایم و باعث شده ایم تا هزاران موقعیت شغلی دیگر بوجود بیاید. من در فرمانی که صادر کردم خواسته ام که در این پروژه ها از فولاد ساخت آمریکا بهره برده شود.»

فرصت های شغلی که رئیس جمهوری از آنها سخن می گوید خیلی پیش تر ایجاد شده و شغل های دیگری با این دو پروژه بوجود نخواهند آمد. در مورد فولاد نیز باید گفت که کارگران آرکانزاس برای نیمی از پروژه مربوط به این منطقه330 هزار تن فولاد تولید کرده اند و نیمه دیگر - آن به دلیل آنکه صاحب پروژه هندوستان است- از هند تهیه خواهد شد. ترانس کانادا هم برای تمامی خط لوله کی استون در سال 2013 فولاد آمریکایی خریداری کرده است. 

ترامپ در جای دیگر از سخنانش گفت: «در همین لحظه که من با شما سخن می گویم، بسیاری از تبهکاران از کشور بیرون رانده می شوند و همان طور که قول داده بودم جلوی تمامی آنها را خواهم گرفت.»

مقصود ترامپ دستگیری های اخیر مهاجران غیرقانونی بود که به خاطر داشتن محکومیت کیفری بازداشت شده بودند. دستگیری مهاجران غیرقانونی امری متداول است و ربطی به ترامپ و کارزار انتخاباتی وی ندارد. 

او همچنین ادعا کرده بود «با اجرایی کردن قوانین مهاجرتی، ما می توانیم دستمزدها را بالا ببریم، میلیاردها میلیارد دلار برای خود صرفه جویی کنیم و امنیت را به جامعه بازگردانیم.»

ترامپ در این زمینه غلو کرده است. ارتباط چندانی میان مهاجران غیرقانونی و دستمزد مالیات دهندگان، مشاغل و جرایم وجود ندارد. اکثر مهاجران غیرقانونی مجرم نیستند و اقتصاد دانان وجود مهاجران برای اقتصاد آمریکا را به طور میانگین مثبت و ضروری دانسته اند.

ترامپ گفت: «94 میلیون آمریکایی نتوانسته اند وارد بازار کار شوند.»

این هم درست نیست و کاملا دروغ است. این رقم که دفتر آمار کار اعلام کرده است به این مطلب اشاره دارد که از 254 میلیون جمعیت حقیقی حدود 159/7 میلیون آن در بازار کار مشغول به کار هستند. تفاضل این دو رقم می شود 94 میلیون اما این بدان معنا نیست که تمامی آنها به دنبال کار هستند. نرخ واقعی بیکاری 4/8 درصد است، زیرا 7/8 میلیون نفر از جویندگان کار نتوانسته اند وارد بازار شوند. شما برای آنکه شامل جمعیت بی کار شوید باید در ابتدا به دنبال کار بوده و سپس نتوانید آنرا به دست آورید. حال آنکه حدود 93 درصد از این 94 میلیون نفر نمی خواهند کار بکنند. علت آن این است که یا بازنشسته اند، یا در حال تحصیل هستند، یا از کار افتاده و معلول هستند و یا خانه داری را برگزیده اند.

ترامپ در قسمتی دیگر از سخنان خود ادعا کرد ما حدود 6 تریلیون دلار در خاورمیانه(غرب آسیا) خرج کرده ایم در حالی که زیر ساخت های ما در داخل در حال نابودی است. با این پول ما می توانستیم سه بار این زیرساخت ها را از نو بسازیم.

رئیس جمهور چندین بار این اشتباه را تکرار کرده است. رقم واقعی خرج شده در جنگ عراق از سال 2001 تا سال 2014، 1/6 تریلیون دلار بوده است. از رقم 6 تریلیونی که او می گوید، می توان برای پرداخت سود بدهی ها و همچنین رسیدگی به امور مراقبت از کهنه سربازان برای سی سال آینده بهره برد. در حالی که در اصل چنین پولی وجود نداشته و خرج نشده است.

ترامپ در قسمت دیگری از سخنرانی خود گفت: «میزان قتل و کشتار در سال 2015 بیشتر از میزان کل کشتار در نیم قرن گذشته بوده است. در شیکاگو 4 هزار نفر به ضرب گلوله کشته شده اند و موارد قتل در سال گذشته حتی از این رقم هم بالاتر رفته است. این قابل قبول نیست.»

این مسأله هم درست نیست. در سال هایی که ذکر شد رقم جنایت و کشتار بالاتر رفته است اما این ارقام در قیاس با یک دهه قبل یعنی زمان همه‌گیری کراک در ایالات متحده آمریکا بسیار کمتر است. 

ترامپ همچنین گفت: «پول ها در حال سرازیر شدن هستند و این خیلی خوب است.»

او این مسأله را در زمانی بیان کرد که از پرداخت تعهدات مالی کشورهای ناتو سخن به میان آورد. طبق اصول مشخص شده در اساسنامه ناتو کشورهایی که مخارج نظامی آنها بیشتر از 2 درصد تولید ناخالص ملی شان شود باید سهمی مشخص شده را کنار بگذارند. در سال 2016 تنها 4 کشور در کنار آمریکا قادر به چنین اقدامی بودند. حال آنکه این میزان از پول نه به آمریکا تعلق پیدا می کند و نه لزوما به حساب سازمان ناتو می رود، بلکه این پول باید صرف بهینه سازی قدرت نظامی آن کشورها شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۲ اسفند ۱۳۹۵
همچین این خبر رو گذاشتی انگار اخبار داخلی ایرانه.
Germany
خادمی
۱۹:۳۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
از همون اولش معلوم بود که دروغ میگه همش هارت و پورت الکی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵
این همه تمرین هم خوبه انجام داده قبل از سخنرانی بازم اشتباه کرده؟
آخرین اخبار