ویژه نوروز؛

جام جهانی 1950؛کابوس سلسائو در پر تماشاگرترین فینال تاریخ

چهارمین دوره رقابت های جام جهانی پس از وقفه ای 12 ساله در سال 1950 در کشور برزیل برگزار شد و تیم میزبان در دیدار پایانی در حضور 200 هزار تماشاگر خودی بازی را به اوروگوئه واگذار کرد.

به‌ گزارش ‌خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ،  چهارمین دوره رقابت های جام جهانی پس از وقفه ای 12 ساله به علت برگزاری جنگ های جهانی در سال 1950 برگزار شد. به همین دلیل بسیاری از تیم ها نتوانستند در این دوره حاضر شوند.

 مسابقات به میزبانی برزیل برگزار شد و انگلیس برای نخستین بار در این رقابت‌ها حضور پیدا کرد. انگلیسی‌ها که فوتبال را ورزشی انگلیسی می‌دانستند، دوست نداشتند تا در رقابت با تیم‌های غیرانگلیسی شرکت کنند تا بتوانند فوتبال را انگلیسی نگه دارند اما سرانجام در سال ۱۹۴۶ بود که دعوت فیفا را پذیرفتند و در این رقابت‌ها شرکت کردند. هر چند در نهایت آنها با شکست برابر آمریکا، از گردونه رقابت‌ها حذف شدند و نتوانستند به فینال راه پیدا کنند. 
انگلیسی‌ها آن بازی را با ۱ گل به آمریکا واگذار کرده بودند، اما در ابتدا اخبار به اشتباه مخابره شد. بنابر اخبار، انگلیسی‌ها بازی را ۱-۰ برده بودند و البته به علت اشتباه تایپی، نتیجه بازی ۱۰-۰ به نفع انگلیس خوانده شده بود.
 اروگوئه‌ای که دو دوره قبلی را تحریم کرده بود، مجدداً به این بازی ها آمد. کشورهای اروپای شرقی چون شوروی سابق نیز بدلایل سیاسی در مسابقات حضور نداشتند. ایتالیا، قهرمان دوره قبل نیز با وجود سقوط هواپیمای خود که باعث کشته شدن اکثر بازیکنانش شد، در این رقابت‌ها شرکت کرد. همچنین این تنها دوره از رقابت‌ها بود که پس از مرحله گروهی، مسابقات حذفی برگزار نشد و در این دور هم مسابقات به شکل گروهی برگزار شد. 

جام جهانی 1950/کابوس سلسائو در پرتماشاگرترین فینال تاریخ

 فینال آن دوره از جام جهانی به صورت حذفی برگزار نمی شد ولی برزیل و اروگوئه آخرین بازی را در بین بازی های چهار تیمی که به مرحله پایانی جام رسیده بودند، برگزار کردند.
 
برزیلی ها برای قهرمانی تنها به یک امتیاز نیاز داشتند اما اروگوئه باید در برابر میزبان پیروز می شد تا با کسب دو امتیاز بازی نهایی، قهرمان جام 1950 شود. اشتباه تاکتیکی مربی برزیل، که ناشی از خصلت فوتبال این کشور بود، سبب شد در حالی که برزیلی ها  فقط به یک امتیاز نیاز داشتند، بی محابا و بی وقفه حمله کنند.
 
برزیل در دو مسابقه قبلی خود در مرحله نهایی جام، 13 گل زده بود اما اروگوئه ای ها فقط 5 گل به ثمر رسانده بودند. بنابراین خط حمله اروگوئه آن قدرها هم قوی نبود که بتواند از پس دفاع برزیلی که جانب دفاع را رها نمی کرد برآید. اما برزیل از همان آغاز بازی حالت هجومی به خود گرفت و پشت هجده قدم اروگوئه خیمه زد.
 
جام جهانی 1950/کابوس سلسائو در پرتماشاگرترین فینال تاریخ

 با این حال برزیل در نیمه اول نتوانست دفاع عالی اروگوئه به رهبری اوبدو لیواره لا - کاپیتان 34 ساله این تیم را باز کند. دو دقیقه بعد از شروع نیمه دوم، برزیل از سد خط دفاعی حریف عبور کرد و با پاس عالی آدمییر فریاکا به گل رسید.
 
بزریل می توانست به همین گل قناعت کتد و دفاع را خالی نکند. اما بازیکنان این تیم در حضور 200 هزار تماشاگر خود همچنان به حمله ادامه دادند.
 
در دقیقه 66 یک لغزش از سوی بیگوده، بازیکن برزیل، به گی جیا بازیکن اروگوئه فرصت داد تا توپ را به روی دروازه برزیل بفرستد و شیافینو گل تساوی اروگوئه را به ثمر برساند.
 
بازی تا دقیقه 85 با نتیجه تساوی 1 بر 1 دنبال می شد اما ناگهان گی جیا بار دیگر بیگوده را پشت سر گذاشت و به داخل محوطه جریمه برزیل نفوذ کرد، با شلیکی دقیق باربوسا، دروازه بان برزیل را تسلیم کرد تا اروگئه ای ها 2 بر 1 از حریف قدر خود پیش افتند. 
 
 با این گل، غیرممکن ممکن شد و اروگوئه در حضور 200 هزار تماشاگر برزیلی در ورزشگاه ماراکانا برزیل را شکت داد. با این حال تماشاگران بهت زده برزیل، با روحی بلند و اخلاقی جوانمردانه، تیم اروگوئه را در دور افتخار و شادی قهرمانی تشویق کردند .
 
جام جهانی 1950؛کابوس سلسائو در پر تماشاگرترین فینال تاریخ
تماشاگران برزیلی آن شب به کارناوال سه هفته ای خود پایان دادند و مغموم و دل شکسته به خانه های خود بازگشتند.
 
 آثار این شکست تلخ، تا مدتها بر روح و روان جامعه برزیل سنگینی می کرد؛ به نحوی که حتی دو دوره قهرمانی برزیل در جام های جهانی 1958 و 1962 نیز نتوانست تلخی این شکست را از جان برزیلی ها بزداید.
 
 اروگوئه ای ها بابت پیروزی درخشان خود در فینال جام جهانی 1950، آن هم در زمین برزیل، تا مدت ها برای برزیلی ها کری می خواندند و آنها را تحقیر می کردند. پله در کتاب خاطرات خود می نویسد که اروگوئه ای ها به برزیلی ها می گفتند وقتی یکی از بازیکنان تیم ملی برزیل پیراهن تیم ملی اروگوئه را ببیند، چنان می گریزد که فقط پلیس می تواند او را دوباره به میدان بیاورد!
 
مردم برزیل زمانی شکست تلخ فینال 1950را  به تاریخ سپردند که تیم ملی برزیل در جام جهانی 1970 موفق شد در نیمه نهایی اروگوئه را 3 بر 1 شکست دهد و در نهایت با پیروزی در برابر ایتالیا، جام ژول ریمه را برای همیشه از آن خود کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار