ویژه نوروز؛

جام جهانی 1966؛ تنها قهرمانی انگلیس به لطف مشکوک ترین گل تاریخ

تیم ملی انگلیس در جام جهانی 1966 به تنها قهرمانی خود در تاریخ جام جهانی دست یافت.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان میزبانی جام جهانی ۱۹۶۶ به انگلستان یعنی کشوری که قوانین فوتبال را مدون کرد اعطا شد. در این سال تیم ملی انگلستان بهترین تیم تاریخ خود را در اختیار داشت. بازیکنانی نظیر بابی چارلتون، رادران مور، آلن بال و …که هر کدام خود به تنهایی یک تیم بودند. در این جام جهانی برزیل، فرانسه و آرژانتین به همراه انگلستانِ میزبان از مدعیان فتح جام بودند.

در مرحله گروهی تیم ملی انگلستان با تیم‌های مکزیک، اروگوئه و فرانسه همگروه بود. گروهی که دشوار به نظر می‌رسید چراکه تیم فرانسه از مدعیان فتح جام به شمار می‌آمد و اوروگوئه نیز سابقه‌ی ۲ بار قهرمانی جهان را در کارنامه داشت.
تیم ملی انگلستان نخستین بازی خود را در حضور ۸۷۱۴۸ تماشاگر استادیوم ومبلی با تساوی بدون گل مقابل اوروگوئه به پایان برد تا شروعی نسبتا ناامیدکننده داشته باشد.

جام جهانی 1966/تنها قهرمانی انگلیس به لطف مشکوک ترین گل تاریخ///ویژه عید

میزبان در گام دوم با گلهای بابی چالتون و هانت در دقایق ۳۷ و ۷۵ مکزیک را از پیشرو برداشت، تا در پایان روز دوم بازی‌ها با تیم ملی اوروگوئه در امتیاز چهار برابر باشند.

بازی پایانی مرحله‌ی گروهی بین تیم میزبان و فرانسه در حضور ۹۸۰۰۰ تماشاگر برگزار شد که انگلیسی‌ها با دو گل هانت حریف را شکست دادند و صدر نشین گروه A مسابقات شدند.

در مرحله‌ی یک چهارم نهایی تیم ملی انگلستان در یک بازی جنجالی که با درگیری لفظی مربی تیم ملی انگلستان با بازیکنان آرژانتین همراه بود. با تک گل جف هرست نماینده آمریکای لاتین را از گردونه مسابقات کنار زد.

وقتی که ۴ تیم برتر مسابقات مشخص شدند انگلیسی‌ها باید به مصاف پرتغالی می‌رفتند که اوزه بیوی نامدار را در اختیار داشت و توانسته بودند با گل‌های او طوفان زرد آسیا را کنار بزنند.

این مسابقه در حضور ۹۵۰۰۰ تماشاگر و با قضاوت پیر وینته ی فرانسوی برگزار شد. در دقیقه ۳۰ مسابقه بابی چارلتون دروازه‌ی پرتغالی‌ها را گشود تا تیم میزبان یک بر صفر از حریف پیش بیفتد.
 او در نیمه دوم و در 10 دقیقه مانده به پایان بازی گل دوم انگلستان را به ثمر رساند تا اختلاف را دو برابر کند. پس از آن پرتغالی‌ها با تک گل اوزه بیو در دقیقه ۸۲ اختلاف را به حداقل کاهش دادند. اما این گل برای پرتغالی‌ها بی ارزش بود تا انگلستان برای نخستین و آخرین بار راهی فینال جام جهانی شود.

فینال جام جهانی ۱۹۶۶ در شرایطی برگزار شد که از آن به دلیل زده شدن یک گل مشکوک توسط جف هرست به عنوان جنجالی‌ترین فینال جام جهانی یاد می‌شود.

این مسابقه در حضور ۹۸۰۰۰ تماشاگر استادیوم ومبلی برگزار شد. ۱۲ دقیقه پس از نواخته شدن سوت داور هالر در دقیقه ۱۲ دروازه میزبان را گشود و ورزشگاه را وادار به سکوت کرد. اما در دقیقه‌ی ۱۸ جف هرست کار را به تساوی کشاند. بازی در نیمه دوم متعادل پیش می‌رفت که گل پیترز در دقیقه ۷۸ تیم میزبان را از آلمان‌ها پیش انداخت تا ویمبلی غرق در شادی شود. اما گل دقیقه ۹۰ مارک وبر بازیکن آلمان آب سردی بر پیکره ۹۸۰۰۰ تماشاگر ومبلی بود. 
به هر حال بازی در پایان ۹۰ دقیقه تلاش با تساوی این دو تیم خاتمه یافت تا کار به وقت اضافه کشیده شود. در دقیقه ۱۰۱ مسابقه ضربه‌ی جف هرست به زیر تیرک افقی دروازه آلمان اصابت کرد و صحنه ای مشکوک به وقوع پیوست. داوری پس از کمی مکث اعلام گل کرد. این گل هنوز هم پس از سالها با انتقاد فوتبالدوستان آلمانی مواجه می‌شود. در ادامه تیم ملی آلمان که به شدت از نظر روحی افت کرده بود گل چهارم را نیز دریافت کرد تا انگلستان میزبان قهرمان جام جهانی شود.

جام جهانی 1966/تنها قهرمانی انگلیس به لطف مشکوک ترین گل تاریخ///ویژه عید

لازم به ذکر است پله در جام جهانى 1966 نیز ناموفق بود و نتوانست به کسب سومین قهرمانى پیاپى تیم برزیل کمک کند،

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۳:۵۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۰
مگه مشکوک ترین گل تاریخ گل مارادونا به انگلیس نبود؟
آخرین اخبار