در آخرين محفل شب شاعر در سال 95 مطرح شد؛

انتقاد شاعران از كم توجهی نسبت به تعريف شعر انقلاب/ برخی نهادها شعر را شوخی می‌گيرند

سی و چهارمین آیین «شب شاعر» با حضور شعرا و چهره‌های ادبی سرشناس انقلابی در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.

انتقاد شاعران از كم توجهی نسبت به تعريف شعر انقلاب/ برخی نهادها شعر را شوخی می‌گيرندبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی و چهارمین آیین «شب شاعر» با حضور شعرا و چهره‌های ادبی سرشناس انقلابی در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.   
 
ناصر فیض یکی از شاعران حاضر در این مراسم اظهار داشت: ما از برگزاری چنین محافلی غافل شده ایم. محافلی که غیر از مراسم های رسمی بوده و از ویژگی ها و آموزه هایی برخوردار است که شاید خواندن یک کتاب نتواند ما را از آن آموزه ها بهره مند کند.  
 
وی ابراز داشت: در  یک کشور 80 میلیونی نباید تنها چند محفل همراه با مبانی ارزشی وجود داشته باشد و باید همگی تلاش کنیم تا تعداد محافلی چون «شب شاعر» افزایش یابد و برای جریان شعر اتفاقات ناگوار پیش نیاید.
 
حسین قرایی دبیر محفل «شب شاعر» نیز در این مراسم اظهار داشت: ما در زمینه شعر انقلاب کم کاری کرده ایم و نتوانستیم این جریان ارزشمند را در خارج از مرزها ضریب بزنیم. وزارت آموزش و پرورش که بهترین مکان تربیت است، در این زمینه قصور داشته. حتی دانشگاه های ما نمی توانند یک تعریف جامع از شعر انقلاب ارائه دهند و به طور کلی می توان گفت اصلا شعر معاصر در این نهاد جدی گرفته نمی شود. در این راستا و در حالی که بسیاری از نهادها به شعر به دید شوخی می نگرند، تنها امید ما به رهبر حکیم انقلاب اسلامی است که به این حوزه پرداخته و آن را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می دهند.
 
محمود اکرامی‌فر یکی دیگر از شعرای حاضر در این محفل اظهار داشت: ما شاعر هستیم و بار امانت به دوش ماست. ما در عصر «شاعر رسانه» زندگی می کنیم و شاعر شهروندی است که تولید کننده فرهنگ و ادبیات بوده و مهندسی پیام می کند. تعداد دنبال کننده های صفحه مجازی بعضی از شاعران ما از تیراژ بسیاری از روزنامه ها بیشتر است و این نشان می دهد که شاعر می‌تواند حتی بدون وجود انتشارات دست  به انتشار بزند و اثرگذار باشد.
 
وی تصریح کرد: رسالت، قدرت و توانایی شاعر امروز خیلی بیشتر از گذشته است. بنابراین باید ما شاعران قدر خودمان و جایگاهمان را بدانیم و به شعر بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب که یک ثروت ملی است، بهای بیشتری بدهیم و عمیق تر و جدی تر به آن بپردازیم.
 
کامران پارسی نژاد نیز در این مراسم اظهار داشت: تقریبا می توان گفت که ادبیات کشور از دوره قاجار مورد بی مهری متولیان فرهنگی قرار گرفت. تاریخ نشان می دهد هرگاه که دولت‌ها توجه و حمایت اصولی و منطقی به این حوزه داشتند، ادبیات رشد کرده و با بی‌مهری رو به افول رفته است.
 
وی افزود: من اطمینان دارم که در میان جوانان ما سعدی ها و حافظ های زیادی وجود دارند که زمینه لازم برای آن ها ایجاد نشده است و این در حالی است که غیر از مقام معظم رهبری، متولیان فرهنگی کمترین اهمیتی به این مهم نمی دهند.
 
در ادامه این مراسم نیز رضا اسماعیلی دیگر شاعر حاضر در این نشست اظهار داشت: زمانی که شب های شعر پا گرفت یک سنت حسنه و ارزشمند در جامعه احیا شد و آن صله رحم فرهنگی بود.
 
وی افزود: از برکات دیگر این محفل نگاه در آیینه یکدیگر بود؛ اینکه یاد بگیریم خوبی ها و زیبایی های یکدیگر را بشماریم. این محفل بسیاری از مسئولان را از خواب بیدار کرد؛ اینکه در مملکت، بزرگان بسیاری وجود دارند که باید دیده شده و با سرمایه گذاری به سایر نقاط دنیا معرفی شوند.
 
وی خاطرنشان کرد: بحث مستندسازی و تاریخ شفاهی ادبیات انقلاب و جوان پروری از دیگر ثمرات «شب شاعر» بود. به طور کلی این محفل توانست با فرهنگ سازی و جریان سازی الگوی بسیاری از نهادها شده و همدلی و هم زبانی را در جامعه بیشتر کند.
 
شایان ذکر است؛ در این مراسم تعدادی از شعرا به شعرخوانی پرداختند و با گرفتن یک عکس دسته جمعی، به آخرین محفل «شب شاعر» در سال 95 پایان دادند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.