گزارش؛

بهای پرخرج توسعه یافتگی/امواجی که سلامتی را احاطه کرده اند

باید و نبایدهای تاثیرگذاری امواج بر بدن انسان دیدگاه های مختلفی را در این حوزه مطرح می کند، اما همه می دانیم که در دنیای ارتباطات سلامتی در احاطه امواج است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ "امواج موبایل سرطان زا است"، "تاثیرات مخرب امواج بر بدن انسان پایه علمی ندارد"، این دو جمله چکیده عقاید دو گروه است که هر یک رویکردی متفاوت در حوزه امواج الکترومغناطیس دارند، گروهی هایی که نگرانی و آسودگی خیال را توامان به جامعه القا می کنند و هر یک بر سخنشان پا برجا هستند.

سازمان جهانی بهداشت در مقاله ای با اعلام تعداد مشترکان میلیاردی تلفن همراه در سطح جهان احتمال سرطان زا بودن میدان های مغناطیسی تولید شده توسط تلفن همراه را با تایید آژانس بین المللی تحقیقات سرطان مطرح می کند و می گوید مطالعات برای بررسی اثرات احتمالی بلند مدت از تلفن همراه و تاثیرگذاری امواج در حال انجام است.

همچنین طبق گفته‌های سازمان بهداشت جهانی با دوری از موبایل در فاصله 30 تا 40 متری در زمان ارسال پیام کوتاه، استفاده از اینترنت موبایل، و ... می توانید اثرات امواج الکترومغناطیس را تا حدی زیادی کاهش دهید، اگر از هندزفری نیز استفاده کنید تاثیر امواج بر سر کمتر از زمانی است که مستقیما از تلفن همراه استفاده می کنید، با کاهش زمان مکالمه، مدیریت زمان در صحبت کردن با تلفن همراه و حضور در مناطقی که آنتن دهی مطلوب تری دارند هم می تواند آسیب های امواج را کاهش دهد.

گزارش امواج 
گزارش سازمان جهانی بهداشت در خصوص امواج موبایل

مضرات با رویکرد علمی و منصفانه بیان شوند

محمدرضا نظری عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و مدرس دانشگاه تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح کلیاتی از آسیب امواج بر بدن انسان پرداخت و گفت: مردم از دو گروه آسیب می بینند، ابتدا گروهی که با بزرگ نمایی آثار و تبعات امواج بر بدن انسان در بین مردم ایجاد نگرانی می کنند و گروه دوم افرادی هستند که در مجموع آثار مخرب امواج بر بدن انسان را رد می کنند، اما باید گفت قطعا امواج بر بدن انسان تاثیرات سوئی خواهد گذاشت اما بیان این مضرات باید با رویکرد منصفانه، علمی و اثباتی باشد.

وی با بیان اینکه جامعه به مخابرات نیاز دارد و نمی توان به دلیل مضرات احتمالی امواج بر بدن انسان دسترسی ها را به ابزار نوین محدود کرد، اظهار داشت: به طور قطع امواج الکترومغناطیس مانند هر پدیده مضر دیگری بر روی بدن انسان ها آثاری بر جای خواهد گذاشت اما نحوه مواجهه با امواج و استفاده صحیح می تواند بخشی از ضررهای احتمالی را کاهش دهد.

این مدرس دانشگاه همچنین تصریح کرد: برخی در حوزه امواج و مضرات آن رویکرد اثباتی دارند و می گویند دانش جهانی چه خبری را به طور قطع مورد تایید قرار می دهد که این امر زمانبر است و گروه دومی که با رویکرد پیشگیری و احتمالی این حوزه را دنبال می کنند زمانی که نشانه هایی از بروز خطر را حس کنند مواجهه فعال خواهند داشت.

رعایت استانداردها مضرات را کاهش می هد

نظری با بیان اینکه مساله مهم در خصوص امواج دو نکته دامنه و طول موج و فرکانس و تناوب آن است، اعلام کرد: تاثیرگذاری امواج بسیار به فاصله و شدت آن وابسته است برای مثال تلویزیون، تجهیزات مخابرات، وسایل برقی و هر وسیله ای که در مدار و میدان مغناطیسی باشد که در زندگی همه مردم نفوذ کرده است می تواند مضر باشد، شما نمی توانید بگویید از تلویزیون استفاده نشود زیرا امواج آن مضر است اما می توانید فاصله استاندارد تا این وسیله را حفظ کنید تا آسیب کمتری ببینید.

بهای پرخرج توسعه یافتگی/ امواجی که سلامتی را احاطه کرده اند 

وی اظهار داشت: حوزه مخابرات به خصوص وسائل ارتباطی بدون سیم احتمال بروز ضرر را به بدن انسان قوت می بخشند و قطعا اندام انسان متاثر از امواج دامنه دار و متناوب خواهد بود زیرا در بدن هر موجودی که آب وجود دارد به دلیل فعال بودن قطب های مثبت و منفی بدن در اصطلاح تحریک شده و به ارتعاش در می آید و آسیب خواهد دید.

عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف در ادامه به ارائه مثالی پرداخت و گفت: اکثر افرادی که به مدت طولانی برای صحبت کردن از تلفن همراهشان استفاده می کنند پس از اتمام مکالمه احساس داغی در ناحیه گوش خواهند کرد و این مساله تاثیر امواج بر ناحیه مورد تماس است.

توسعه یافتگی هزینه دارد

وی با بیان اینکه در این خصوص نمی توان کسی را مجرم دانست، اعلام کرد: همه پدیده ها در کنار هم حرکت می کنند و قطعا توسعه یافتگی هزینه دارد، امواج الکترومغناطیس نوعی از آلایندگی مدرن در دنیای کنونی به شمار می روند و بر بدن انسان، گیاه، حیوان و هر موجودی که بافت آب دار در بدنش وجود دارد تاثیرگذار خواهد بود.

نظری به اشاره به پژوهش های جهانی انجام شده بر روی مضرات امواج بر روی بدن انسان، تصریح کرد: در مساله تاثیرگذاری امواج بر افراد پژوهش های بسیار سنگینی انجام شده، خانم ها باردار، کودکان، رابطه امواج با روند بهبودی زخم های بدن، اختلالات مغزی، بی خوابی، استرس، تپش قلب، و ... همگی مورد بررسی قرار گرفته اند هرچند که برخی هنوز به اثبات علمی نرسیده اند اما پژوهش ها نشان از تاثیر امواج دارد و اصل بر پیشگیری است.

بهای پرخرج توسعه یافتگی/ امواجی که سلامتی را احاطه کرده اند 

عضو پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف در پایان با بیان اینکه همراه با مدرنیته شدن باید به مساله سلامتی نیز اهمیت داده شود، بیان داشت: محیط پاک و نبود آلودگی امواج در محل زندگی قطعا می تواند شرایط بهتری را برای فعالیت ها و ادامه زندگی سالم را فراهم کند و توصیه می شود افراد همه افراد استانداردها و هشدارهای این حوزه را جدی بگیرند و خود را در معرض آسیب قرار ندهند.

و در پایان؛

همانطور که در گزارش نیز اشاره شد مدرنیته شدن هزینه دارد و به طور قطع عقیده تمام مردم اینست که هیچ چیز ارزش از دست دادن سلامتی را ندارد، فضای مدرن جهان و پیشروی آن به سمت وابستگی زندگی به ابزار الکترونیک و اینترنت غیر قابل انکار است اما می تواند با شعار همیشگی "پیشگیری بهتر از درمان است" و رعایت توصیه های کارشناسان شرایط زندگی سالم تری را برای خود فراهم کنید.

 

گزارش از عاطفه بیات

یاراس)
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار