ورود دانشگاه مذاهب اسلامی به عرصه بین‌الملل/ سلیمانیه عراق چشم‌انتظار مشارکت این دانشگاه

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی عنوان کرد: این دانشگاه می‌تواند در عرصه بین‌المللی نمایان‌تر شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدحسین مخبری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در اولین نشست این دانشگاه که ظهر امروز در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: دانشگاه مذاهب اسلامی ویژگی خاص و منحصر به فردی دارد که قطعا با سایر دانشگاه‌های دیگر متفاوت است. این دانشگاه همیشه مورد توجه مقام معظم رهبری بوده است.

وی ادامه داد: بر اساس فلسفه پیدایش این دانشگاه آنچنان که در اسناد اسلامی به چشم می‌خورد، باید پشتوانه آکادمیک برای نظام اسلامی را فراهم کند و با ایجاد وحدت و پیروان مذاهب در میان شاخص‌های علمی و پژوهشی باید تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی بیان کرد: می‌توان به این دانشگاه از دو جهت نگاه کرد؛ یک پاسخگویی به مسائل علمی و دیگری نگاه فکری و دینی به این دانشگاه.

وی کتاب و سنت را اساس و چارچوب این دانشگاه خواند و افزود: دانشگاه مذاهب با دانشگاه‌های کشور و حوزه‌های علمی ارتباط قابل توجهی دارد و دانشجویان ما هم از حوزه‌های علمی و هم از دانشگاه‌های کشور محسوب می‌شوند و در این دانشگاه ادامه تحصیل می‌دهند.

رئیس دانشگاه مذاهب تاکید کرد: یکی از خصایص این دانشگاه جنبه علمی و مدرن و آکادمیک بوده که از نظر دینی در سایه سنت قرار گرفته است.

مختاری اضافه کرد: تعبیر مقام معظم رهبری از این دانشگاه این است که دانشگاه مذاهب که یک پایگاه علمی و اسلامی است، می‌تواند در میان مذاهب اسلامی تاثیرگذار باشد.

وی بیان کرد: دانشگاه مذاهب در عرصه بین‌المللی با تعامل باید باشد و در سراسر عالم با راه‌اندازی کرسی‌های آزاد اندیشی در عرصه بین‌المللی خود را در میان کشورهای جهان نشان دهد و با برگزاری برنامه‌های علمی و دانشگاهی این دانشگاه در میان تمام اقشار تاثیرگذار باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب در ادامه سخنانش گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی متاسفانه نمایان نشده و باید نمایان نشان داده شود و دانشجویان این دانشگاه باید در خود حس بالندگی کنند و این دانشگاه باید هم رقیب دانشگاه الازهر باشد.

مختاری تصریح کرد: دانشگاه مذاهب این ظرفیت‌ را دارد که در سطح بین‌الملل نمایان‌تر شود که بتواند جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم رشته‌های جدیدی در دانشگاه به وجود بیاوریم و به آنها بپردازیم. رشته‌هایی از قبیل هنر اسلامی، هنر از منظر فقه اسلامی و هنر از دیدگاه حقوق شهروندی از جمله رشته‌هایی هستند که می‌توانند به رشد و تعالی این دانشگاه کمک کنند. ما در صدد هستیم تا رشته‌های نو و بالنده‌ای در این دانشگاه ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه مذاهب تصریح کرد: امروز در بحث هنر معماری اقتصاد اسلامی و غیره به صورت کلاسیک و مدرن می‌توان در این دانشگاه دانشجو تربیت کرد و متناسب با خواست فکری و منطقه‌ای رشته‌های جدیدی در دانشگاه مذاهب تاسیس کرد.

رئیس دانشگاه مذاهب بیان کرد: نخست‌وزیر عراق با تاسیس این دانشگاه در سلیمانیه عراق موافقت کرده و قرار است دانشگاه مذاهب اسلامی فضایی را برای گفت‌وگوی مشترک اسلامی و مذهبی بین دو کشور فراهم کند.

مختاری ابراز داشت: هدف اصلی ما این است که در سلیمانیه عراق یک دانشگاه احداث کنیم بنابراین توسعه رشته‌های جدید متناسب با نیاز منطقه‌ای است که جزو نیاز این دانشگاه بوده و خوشبختانه در این جهت گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی توضیح داد: دانشگاه مذاهب قابلیت‌های بیش از این دارد و امیدواریم با رهنمودهای مقام معظم رهبری در این زمینه گام‌های موثری برداشته شود.

وی در خصوص اقدامات دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: در حوزه کرسی اسلام‌شناسی در نظر داریم درخشش بین‌المللی را از آن خود کنیم.

مختاری تغییر در فضای آموزشی را از اهداف اصلی این دانشگاه عنوان کرد و افزود: دانشگاه مذاهب باید یک ساختمان آبرومندانه داشته باشد و بازتاب آن در سطح بین‌الملل باید در دستور کار قرار گیرد.

مختاری یادآور شد: متاسفانه بودجه این دانشگاه کافی نیست و باید بودجه این دانشگاه دو برابر افزایش پیدا کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار