نیویورک‌تایمز: نگرانی از ترامپ، اروپا را به سمت بازدارندگی هسته‌ای سوق می‌دهد

نیویورک تایمز در گزارشی از تمایل اتحادیه اروپا برای حفظ امنیت قاره سبز با استفاده از برنامه هسته‌ای خود خبر داد.

نیویورک‌تایمز: قاره سبز به دنبال سلاح هسته‌ای برای مقابله با اتحاد احتمالی واشنگتن و مسکوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت: ایده‌ای که پیش از این در سیاست‌های اروپا جایی نداشت با تقویت احتمال امتناع آمریکا از همکاری در تأمین امنیت اروپا اکنون قوت گرفته و اکنون اتحادیه اروپا نیز به دنبال سلاح هسته‌ای است.

در این طرح، از تجهیزات نظامی فرانسه برای حفاظت از بقیه اروپا استفاده خواهد شد. این تجهیزات تحت فرماندهی، برنامه بودجه و اصول دفاعی مشترک اروپا قرار می‌گیرند. البته این برنامه فقط در صورتی تصویب می‌شود که آمریکا به تعهد خود درقبال حفظ امنیت اروپا پایان دهد.

با اینکه هیچ دو کشوری قرار نیست تحت یک برنامه مشترک هسته‌ای قرار بگیرند، این اقدام قدرت نظامی قاره سبز را افزایش می‌دهد و شکاف بزرگی میان اروپا و رهبران آمریکا ایجاد خواهد کرد.

حتی اگر این برنامه هرگز عملی نشود، مطرح شدن آن نشان می‌دهد با توجه به تغییراتی که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ ایجاد شده از جمله احتمال متحد شدن آمریکا و روسیه، اروپا به این نتیجه رسیده است که باید گام‌هایی ضروری برای حفظ نظم و امنیتی که اکنون برقرار است، برداشته شود.

البته قابل ذکر است حتی حامیان این طرح هم بر این باورند که موانع زیادی بر سر راه اجرای آن وجود دارد. برای مثال آلمان یکی از کشورهایی است که مهمترین تغییرات همیشه از آنجا آغاز می‌شود و این کشور مخالف گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

«جانا پوگلیرین» عضو شورای روابط خارجی آلمان در این خصوص گفت: «مطمئناً تعدادی از مقامات ارشد اروپایی این مسئله را در مصاحبه‌ها مطرح کرده‌اند. اما مطرح شدن این موضوع بسیار جالب و غیرمنتظره است».

«یاروسواف کاچینسکی» نخست‌وزیر سابق لهستان که هم اکنون رهبر حزب حاکم این کشور است در ماه فوریه در مصاحبه با یک روزنامه آلمانی به طور جدی خواستار  طرح یک برنامه هسته‌ای برای اتحادیه اروپا شد.

«رودریچ کیسوتر» یکی از قانونگذاران آلمان نیز مدت کوتاهی پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا لزوم برنامه هسته‌ای اتحادیه اروپا را مطرح کرد. وی در این خصوص اعلام کرد: «نظر من این است که از سلاح‌های موجود در انگلیس و فرانسه برای این هدف استفاده کنیم».

آمریکا چندین کلاهک هسته‌ای در آلمان، ایتالیا، بلژیک و هلند برای واکنش سریع به خطرات احتمالی و  به عنوان نماد حفاظت آمریکا از قاره سبز مستقر کرده است. براساس برنامه پیشنهادی کیسوتر تعداد کلاهک‌های هسته‌ای اتحادیه افزایش نمی‌یابد فقط استقرار آنها به طور مناسب انجام میگیرد.

قانونگذاران آلمان از احتمال متحد شدن آمریکا و روسیه هراس دارند. آنها بر این باورند که چنین اتحادی به مسکو و واشنگتن اجازه می‌دهد سرنوشت اروپا را تعیین کنند. از نظر کیسوتر داشتن یک برنامه هسته‌ای به اروپا اجازه می‌دهد استقلالش را حفظ کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار