بندرعباس؛

بندرلنگه شهر مروارید، مساجد و برکه ها

بندرلنگه را به خاطر برکه ها و مساجد تاریخی می توان شهر مساجد و برکه ها نامید .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،محسن ضیایی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت:بندرلنگه با تاریخی درخشان و پر رونق در گذشته و بافت شهری بسیار زیبا به بندر مروارید و عروس بنادر جنوب کشور شهرت داشت. 

وی افزود:اکنون بسیاری از خانه ها در محله های قدیمی این شهر  با قدمت تاریخی وبادگیرهای متعدد چشم هر رهگذری را خیره می کند. 

بندر مروارید، شهر مساجد و برکه ها+ تصاویر 
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت :بادگیرها وسیله ای برای خنک کردن اتاق ها و تالارها در فصول گرم سال بود که بر فراز سقف ساختمان ها ساخته می شد.  
 
محسن ضیایی افزود: خانه بلوکی، خانه بستکی، خانه واحدی، خانه سعدی، خانه گلبتان (بندرکنگ)، مسجد افغان، مسجد خداداد، مسجد خالدی، حسینیه غضنفری، قلعه لشتان، حسینیه حداد، کوه شو، کوه سیاه، قلعه مغویه (بندر مغویه)، حمام معتمدی، برج مدور کنگ، و برکه های (آب انبار) دریا دولت، پنج برکه، برکه خلیف، مجموعه برکه های بشاری، و برکه های کنگ، از مهم ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهر هستند.

 بندر مروارید، شهر مساجد و برکه ها+ تصاویر
وی گفت: مناره و مسجد ملک ابن عباس ، مسجد غیاث، قلعه پرتغالی ها (بندرکنگ) ، قلعه شیخ سلطان ، بنای فکری و کارگاه لنج سازی بندرکنگ ، باغستان گشته، بندر ملو از دیگر جاذبه های توریستی شهرستان بندرلنگه به شمار می آیند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: در تعطیلات عید نوروز مسافران بسیاری از استان های دور و نزدیک برای سفرهای دریایی به جزیره کیش و قشم وارد این شهر می شوند.

 بندر مروارید، شهر مساجد و برکه ها+ تصاویر

محسن ضیایی افزود: بندرلنگه با  ۱۴ متر ارتفاع از سطح دریا به علت نزدیکی به مدار رأس‌السرطان دارای آب و هوایی گرم و مرطوب است.
 
وی گفت:صنایع دستی مردان این شهر لنج سازی و گرگور یا توربافی برای کار صیادی است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: گلابتون دوزی، خوس دوزی، زری دوزی، محسن ضیایی گفت:سوزن دوزی و برقع و دوخت لباس های محلی از مهم ترین صنایع دستی بندرلنگه است که به دست هنرمند زنان خلق می شود.
 
وی افزود: شهرستان بندرلنگه دارای مناسب‌ترین زمین ها برای استفاده‌های مرتعی و برداشت علوفه است و درختان بزرگ و تنومندی همچون کُنار، کُور و سمر و سَلَم در اطراف این شهرستان چشم نوازی می کند.
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: حیواناتی همچون آهو، روباه، گرگ، شغال، جوجه‌تیغی و کفتار و پرندگانی کوهی وصحرائی مانند کبک، شاهین، قُمری، بلبل و تیهو در کوه-های اطراف بندرلنگه زندگی می کنند.
 
محسن ضیایی افزود: این شهرستان از سمت شمال با استان فارس و شهرستان بستک از سمت جنوب به خلیج فارس و از سمت شرق به شهرستان بندر خمیر و از غرب با شهرستان پارسیان هم‌مرز است.

 بندر مروارید، شهر مساجد و برکه ها+ تصاویر

وی گفت:خانه گلبتان از بناهای زیبای دوره قاجاریه در بندر کنگ است که یک حیاط مرکزی با تعداد زیادی اتاق و چند بادگیر دارد.
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: طاق ها و گچبری ها ی زیبای آن نمایانگر هنر استادکاران آن دوره است.
 
محسن ضیایی گفت: چشمه آب گرم بادون در مسیر بندرلنگه به روستای گزیر قرار دارد، آب این چشمه از شکاف سنگ های مارنی از زمین خارج می شود.
 
وی افزود: در اطراف چشمه، استخری احداث شده که آب آن به مصرف کشاورزی می رسد.  
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت:برکه دریا دولت آب انباری تاریخی در کنارۀ بندرکنگ از توابع بخش مرکزی شهرستان بندر لنگه و از نقاط دیدنی استان هرمزگان است.
 
 محسن ضیایی افزود: به خاطر بزرگی غیر قابل تصور این برکه «دریا دولت» نامیده شده‌است.
 
وی گفت:خانه فکری با بادگیرهای بلند و زیبا ، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه در هرمزگان است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان افزود: اين اثر زيبا جزء آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.
 
محسن ضیایی گفت:در کوه هاي اطراف بندر لنگه حيوانات و پرندگان مختلفي مانند تيهو شاهين، و قُمري ، بلبل از پرندگان کوهي وصحرائي از وجود دارند .  
 
وی افزود:در اطراف بندر لنگه درختان بزرگ و تنوهمندي وجود دارد مانند: كُنار، كُور و سمر ،سَلَم و غيره، در زمان قديم مردمان لنگه از هيزم اين درختان براي پخت و پز وبراي تدفئه خانهاشان استفاده مي‌کرده‌اند.
 
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.