نوروز به کجا برویم؛

سفر به سرزمین خوشه‌های زرین/ سیادهن ایران کجاست؟ + تصاوير

تاکستان که به سرزمین تات‌ها معروف بوده درگذشته «سیاده» یا «سیادهن» نامیده می‌شد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاکستان که به سرزمین تات‌ها معروف بوده در گذشته «سیاده»، «سیادن» یا «سیادهن» نامیده می‌شد. نام «سیادهن» بر روی یکی از کتیبه‌های دوران هخامنشی موسوم به پیوتین گرایا حک شده است. این کتیبه که از قدیمی‌ترین اسناد نوشتاری این شهرستان است، به زبان یونانی نوشته شده و هم اکنون در موزه شهر وین، نگهداری می‌شود. 
 
شهرستان تاکستان در ۱۸۰ کیلومتری تهران و ۳۰ کیلومتری جنوب قزوین قرار دارد. شهرستان تاکستان با داشتن بیش از ۳۵ هزار هکتار باغ انگور دومین شهر تولید کننده انگور در کشور به شمار می‌رود و به همین منظور نام این شهر به طور رسمی از سیادن به تاکستان تغییر یافت.
 
زبان اصلی این شهرستان تاتی است. اما در کنار آن زبان‌های کردی، ترکی، و لری نیز رایج است. تات بازمانده‌ای از اعماق تاریخ با رنگ بوی فرهنگ کهن و پیشینه‌دار ماد، پیشینه‌ای به عمق پیچیدگی زبان و آداب رسوم و جشن‌ها و باورهای این منطقه دارد.
 
سفر به سرزمین خوشه‌های زرین/ سادهن ایران کجاست؟ + تصاوير 
 
این منطقه مسیر عبور جاده قدیمی، پر رفت‌ و آمد و جهانی ابریشم بوده که سران معروف جهان برای تصاحب آن جنگ‌های زیادی کرده‌اند. 

قلعه دختر یکی از قلعه‌های بزرگ و مهم شهرستان تاکستان است که در ۲۰ کیلومتری تاکستان و در ۳ کیلومتری روستایی به نام آبکلو از بخش ضیاآباد قرار دارد. این قلعه بر روی کوه سنگی بزرگ و منفردی که بر تمام نواحی اطراف مسلط است، جا خوش کرده است.

بقایای بر جای مانده نشان می‌دهد که این بنا دژ عظیم و شکوهمندی بوده است که به دوره ساسانی تعلق دارد و از کیلومترها مسافت قابل مشاهده است. از بلندی این کوه می‌توان تمامی نواحی پیرامون را تا فاصله دوردست مشاهده کرد. ترکیب شگفت‌آور سنگ لاشه با آجر و فرو‌رفتگی‌ها و برجستگی‌های هماهنگ در سطح دیواره‌ها، تزئینات بسیار زیبا و مقرنس از جمله زیبایی‌ها و طرح‌های این اثر تاریخی است. 
 
سفر به سرزمین خوشه‌های زرین/ سادهن ایران کجاست؟ + تصاوير 
 
یکی دیگر آثار تاریخی تاکستان، تپه باستانی نرگه است. این تپه به درازای ۲۲۰ متر و پهنای ۱۸۰متر و بلندی ۲۶ متر از سطح زمین می‌باشد. این تپه کهن در درون دشت هموار تاکستان و در نزدیکی شامی شاپ تاکستان و یک آبادی به همین نام قرار گرفته است. این آبادی امروز تبدیل به شهر شده است. شهری کوچک اما زیبا. آثار بدست آمده از این تپه مربوط به عمق ۵/۸ متر است و به هزاره نخست میلادی تا عصر صفوی تعلق دارد. نام این ناحیه در عصر ساسانی هرگه بوده، بعداً به نرگه به معنای شکار گاه آهو  تبدیل شده و سپس با نفوذ خط عربی  واژه نرگه به صورت نرجه درآمده است. 
 
سفر به سرزمین خوشه‌های زرین/ سادهن ایران کجاست؟ + تصاوير 
 
تاکستان در باختر قزوین واقع شده و عوامل اقتصادی از جمله آب و هوای مناسب، حاصل‌خیزی خاک و دسترسی به آب مورد نیاز برای کشاورزی سبب گسترش و توسعه اقتصادی تاکستان شده است. همچنین تاکستان با داشتن بیش از ۲۰۰واحد صنعتی بزرگ و کوچک، ذخائر بزرگ معدنی و یک مجتمع و شهرک صنعتی به عنوان دومین شهر مهم صنعتی استان نیز محسوب می‌گردد. 
 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار