باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

توهم اردوغان برای تسلط بر مناطق مرزی کشورهای همسایه!/پایگاه نظامی "مثلث شیطان" ارتش ترکیه را بهتر بشناسیم + نقشه و تصاویر

حضور نیروهای ترکیه در پایگاه نظامی "مثلث شیطان" شائبه های جاسوسی علیه کشورهای همسایه توسط "آنکارا" را افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حزب عدالت و توسعه ترکیه در 6 سال اخیر دخالت های گسترده ای را در تحولات میدانی سوریه و پس از آن در عراق داشته است.
 
نیروهای ارتش ترکیه در هفته های اخیر تحرکات گسترده ای را برای تکمیل فازهای دوم و سوم عملیات سپر فرات داشته اند. در حقیقت "آنکارا" به دنبال تضعیف شرایط همسایگان خود به خصوص عراق و سوریه است.
 
ارتش ترکیه به بهانه مقابله با گروه تروریستی "پ.ک.ک" یک پایگاه نظامی جدید در نقطه صفر مرزی مشترک با ایران و عراق تاسیس کرد. این پایگاه نظامی که "مثلث شیطان" نامیده می‌شود در محل تلاقی مرزهای ایران، ترکیه و عراق در استان "حکاری" و حدود 3 هزار متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. 
 
 
پایگاه خبری شبکه  "ت ر ت ورلد TRT World "  در این زمینه می گوید: ارتش ترکیه از این پایگاه برای نظارت بر مناطق مرزی، زیر نظر گرفتن تحرکات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک)؛ جلوگیری از پنهان شدن تروریست‌ها در کوهستان‌های صعب‌العبور و قاچاق سلاح استفاده خواهد کرد.
 
پشتیبانی لجستیکی از ارتش آزاد و جبهه النصره با احداث پایگاه نظامی  
 
پشتیبانی لجستیکی از ارتش آزاد و جبهه النصره با احداث پایگاه نظامی  
 
 
سرهنگ "تونجای کایمازلی" فرمانده این پایگاه می‌گوید: "با گشایش این پایگاه، اکنون ما قادر هستیم بطور کامل عبور و مرور اعضای پ.ک.ک و قاچاق (سلاح) از حکورک و آری به داخل ترکیه را متوقف کنیم."
 
اما سوال اینجاست که ارتش ترکیه چرا این پایگاه نظامی را در استان حکاری در جنوب شرق ترکیه احداث می کند؟ گزارش ها نشان می دهد که ارتش ترکیه هدف از احداث این پایگاه نظامی را مبارزه با "پ ک ک" عنوان کرده است حال آنکه اهداف دیگری نیز پشت پرده ایجاد پایگاه نظامی "مثلث شیطان" نهفته است.
 
 
تحلیلگران سیاسی و نظامی معتقدند که این پایگاه نظامی به منظور تسلط هرچه بیشتر ارتش ترکیه بر مناطق جنوب شرقی این کشور و فشار بر کشورهای همسایه احداث شده است.
 
علاوه بر این موضوع؛ پایگاه نظامی مذکور می تواند مشکلات امنیتی برای همسایگان ترکیه از جمله عراق و ایران ایجاد کند. در حقیقت ترکیه به جای گفت و گو با شورشیان مخالف دولت سرکوب نظامی را در پیش گرفته است و این موضوع می تواند برای همسایگان نیز تبعات داشته باشد.
 
 
 
پشتیبانی لجستیکی از ارتش آزاد و جبهه النصره با احداث پایگاه نظامی  
 
 
پایگاه نظامی مثلث شیطان چون در مناطق مثلث مرزی "ترکیه-عراق-ایران" احداث شده می تواند شائبه هایی را مبنی بر اینکه ارتش ترکیه قصد جاسوسی از همسایگان را دارد را نیز ایجاد کند.
 
از نظر ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک نیز پایگاه نظامی "مثلث شیطان در استان حکاری در جنوب شرقی ترین نقطه ترکیه احداث شده است. حکاری یکی از استان‌های ترکیه است که مرکز آن هم شهری به این نام است. استان حکاری از شرق با آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه ، ازغرب با استان شیرناک ،از شمال با استان "وان" وازجنوب با "اقلیم کردستان" عراق همسایه است.
 
لذا حضور نیروهای ترکیه در این منطقه شائبه های جاسوسی علیه کشورهای همسایه را افزایش می دهد. حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اهمیت ژئوپلتیک استان "حکاری" می گوید: این استان برای ترکیه از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که محل تردد کردهای عراق و بعضا سوریه بوده و آنکارا با احداث این پایگاه نظامی اهداف ژئواستراتژیک را دنبال می کند.
 
پشتیبانی لجستیکی از ارتش آزاد و جبهه النصره با احداث پایگاه نظامی  
 
 
وی ادامه داد: حضور ترکیه در مثلث مرزی با همسایگانش نوعی ماجراجویی جدید نظامی است که موجبات ایجاد مشکلات امنیتی برای همسایگان ترکیه می شود. ارتش ترکیه با احداث پایگاه نظامی مثلث شیطان به نوعی به دنبال پرکردن جای خالی داعش در عراق و سوریه (نظارت از طریق این پایگاه نظامی) است (بیشتر بخوانید).
 
حمایت از تروریست های تکفیری ارتش آزاد در سوریه نیز می تواند یکی از اهداف احداث این پایگاه نظامی در جنوب شرق ترکیه باشد. اگر به نقشه نگاهی بیندازیم می بینیم که این منطقه به شمال و شمال شرق سوریه نزدیک است و لذا ممکن است از این پایگاه نظامی برای تکمیل فاز دوم و سوم عملیات سپر فرات  و حمایت از تروریست های تکفیری نیز استفاده شود.
 
حضور نظامی مشکوک ارتش ترکیه در مناطق مرزی کشورهای همسایه اقدام خطرناکی است که می تواند بدبینی مقامات کشورهای منطقه را به دولت "اردوغان" افزایش دهد.

گزارش از محمد زرچینی
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
اردوغان شغالی است که در حرامزادگی کم نمیزاره
آخرین اخبار