گفتگوی عیدانه باشگاه خبرنگاران جوان با علیرضا بدیع؛

لحظه تحویل سال، گریه‌ مادرم را تداعی می‌کند/ بهار مسکّن زندگی من است

شنیدن اسم بهار برایم لذتبخش است و من با این فصل زندگی می‌کنم.

بهار مسکّن زندگی من است!به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  به بهانه فرا رسیدن بهار طبیعت و آغاز سال نو با علیرضا بدیع شاعر و ترانه‌سرای خوب کشورمان به گفتگو نشستیم که می‌توانید ماحصل آن را در این گزارش بخوانید:

**مهمترین اتفاقی که در سال 95 برای شما افتاد چه بود؟
شاید پذیرفته شدن در مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی مهمترین اتفاقی باشد که در سال 95 برایم افتاد.

**خاطره جالبی از نوروز دارید که برای خوانندگان تعریف کنید؟
حقیقتش را بخواهید از نوروز خاطرات زیادی دارم که هم خوب هستند و هم بد، اما در این 31 سال، لحظه تحویل سال همواره برای من با گریه مادرم تداعی می‌شود، اینکه در آن لحظه به یاد درگذشتگان قرآن بغل گرفته، گریه می‌کند و به سراغ عکس‌های آنان می‌رود. این خاطره ای است که همیشه با یاد نوروز برایم زنده می شود. 

**اگر بخواهید از میان هفت‌سین‌ سفره عید یکی را انتخاب کنید، کدام را انتخاب می‌کنید و چرا؟
ماهی را انتخاب می‌کنم با وجود اینکه سین نیست، آن هم به خاطر سکوت و سرزندگی‌اش

**متفاوت‌ترین عیدی که گرفتید چه بوده است؟
چون تولد من در ایام نوروز است در آن روزها هدیه زیاد می‌گیرم. ولی کتاب دایرة المعارف بسیار حجیم و نفیسی را که از مادرم گرفتم، جزء عیدی ها و هدیه های دوست داشتنی من محسوب می شود. 

**اگر بخواهید به انتخاب خودتان به سفره هفت‌سین چیزی اضافه کنید، آن چه خواهد بود؟
من به این سفره «صبر» را اضافه می کنم. فکر می کنم که آستانه تحمل ما ایرانی ها پایین آمده و خیلی عجول شدیم، حرف مخالف را تاب نمی‌آوریم و با کوچکترین مشکلی اختیارمان را از دست می‌دهیم و دیگری را محکوم می‌کنیم. به همین دلیل سعی می‌کردم صبر را درون کاسه‌ای تزیین کرده و در سفره هفت سین قرار دهم تا در سایر خانه ها هم «صبر» بر سر سفره هفت سینشان باشد.

**در روز سیزده‌به‌در، برای ادبیات کشور چه آرزویی را به سبزه گره می‌زنید؟
این آرزو که شاعران جوان دست از توهم بردارند و برای یک بار هم که شده به این فکر کنند که چه بسیار بزرگانی که در طول تاریخ ادبیات وجود داشته‌اند و امروز دیگر در بین ما نیستند. کسانی که آثارشان هرگز با آثار آن ها برابری نکرده و حتی به چشم نخواهد آمد. اینکه فقط شعر بنویسند و اساس و پایه را بر مدارا، دوستی و محبت بگذارند نه بر چشم و هم چشمی ها، حسادت ها و مواردی که با فرهنگ و ادبیات ما هیچ سنخیتی ندارد.

**اگر قرار باشد به خوانندگان یک کتاب عیدی بدهید، آن کتاب چه خواهد بود؟
سوال خوبی است، کتاب جدیدم به نام «ماه و ماهی» قرار است که در ایام فروردین از سوی انتشارات چشمه منتشر شود. این کتاب را می توانم به عنوان عیدی تقدیم عزیزان کنم، البته اگر آن را قابل بدانند.

**احساس و نظر خود را نسبت به این کلمات بیان کنید.

بهار:
بهار که مسکّن زندگی من است. من به خاطر یک سری مسائل روحی همیشه در فصل پاییز افسردگی می گیرم، منتها از اول اسفند با هوای بهاری، نم نم باران و صدای پرندگان حالم خوب می شود، تا جایی که حتی شنیدن اسم بهار برای من لذتبخش است. خودم هم که متولد بهارم و با این فصل واقعا زندگی می کنم.

سکه:
خب مثل زندگی دو رو دارد، ولی ان شاالله که همیشه روی خوب آن شامل حالمان شود.

عدد هفت:
هفت عدد شانس و دوست داشتنی برای همه ایرانیان است. این عدد برای ما مقدس است، به نوعی ریشه در باورهایمان داشته و من این عدد را خیلی دوست دارم.

خروس:
ان شاالله که امسال همچون خروس صبح خیز و سلامت باشیم.

و صحبت پایانی شما؟

ممنونم از شما به خاطر مصاحبه خوبتان و سوال های جالب و بامزه‌ای که طرح کرده بودید. ان شاالله سال خوبی را آغاز نمایید.



گفتگو از لیلا بیک زاده

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار