ترکیه، مقامات یونانی قبرس را به عدم صداقت در مذاکرات صلح متهم کرد

تصویب قانونی در قبرس برای بزرگداشت همه‌پرسی سال 1950 که شرکت‌کنندگان در آن به اتحاد قبرس با یونان رأی دادند، خشم ترکیه را برانگیخته است.

ترکیه، مقامات یونانی قبرس را به عدم صداقت در مذاکرات صلح متهم کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اسپوتنیک، «بینالی ییلدریم»، وزیر امور خارجه ترکیه، امروز (شنبه)، در گفتگو با روزنامه «حریت»، اظهار داشت تصمیم قبرس در تصویب قانونی برای بزرگداشت همه‌پرسی سال 1950 که شرکت‌کنندگان در آن به اتحاد قبرس با یونان رأی دادند، به مذاکرات صلح آسیب خواهد زد. ییلدریم افزود توقف این گفتگوها بر بخش تُرک‌نشین قبرس تأثیری نخواهد داشت. 

وزیر خارجه ترکیه همچنین اظهار داشت: به‌نظر من مقامات یونانی قبرس هرگز در گفتگوهای صلح صداقت نداشته‌اند. آن‌ها شهروندان ترکیه‌ای قبرس رو جزء اقلیت این کشور محسوب می‌کنند. وی افزود مادامی که با شهروندان ترکیه‌ای به‌عنوان اقلیت برخورد می‌شود، تشکیل حکومتی بی‌طرف و برپایه مشارکت جوامع تُرک و یونانی ممکن نخواهد بود. 

دور جدید مذاکرات صلح قبرس 16 فوریه 2016 با شکست همراه بود. تُرک‌های قبرس یونانی‌ها را بدلیل ناتمام ماندن این گفتگوها مقصر می‌دانند. این در حالی است که یونانی‌های این کشور نیز تُرک‌ها را مسئول شکست این مذاکرات معرفی می‌کنند. 

جمهوری قبرس از سال 1974 میلادی و پس از اشغال بخش شمالی این جزیره از سوی نیروهای ترکیه، به دو بخش قبرس شمالی (بخش تُرک‌نشین) و بخش یونانی تقسیم شد. ترکیه بعدها مدعی تشکیل جمهوری تُرک قبرس شمالی شد که هرگز از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته نشد؛ اما، حضور نظامی آنکارا همچنان در این بخش ادامه دارد. 


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار