باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد:

از مرگ تدریجی تولید پنبه تا حال ناخوش پنبه کاران

روزگاری پنبه از جمله محصولات مهم و استراتژیک کشور به شمار می رفت که در سایه کم توجهی مسئولان به پنبه کاران کار را به جایی رساند که برخی پنبه کاران از دوران طلایی تولید و صادرات خود فاصله بگیرند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  روزگاری پنبه از جمله محصولات مهم و استراتژیک کشور به شمار می رفت که در سایه کم توجهی ها مسئولان به پنبه کاران کار به جایی رساند که برخی پنبه کاران و استان های صادرکننده پنبه از دوران طلایی صادرات فاصله بگیرند و سرزمین طلای سفید ازنگارستان ایران رخت ببندد.

سال ها است که کشاورزان پنبه کار نسبت به کشت پنبه بی تفاوت شدند و به کشت محصولات دیگری روی آوردند از این رو توسعه کشت نشایی، محصولات تراریخته ، تامین بذر با کیفیت، افزایش نرخ خرید تضمینی می تواند مرهمی بر درد پنبه کاران باشد تا مجددا تولید پنبه به دوران شکوفایی خود برسد.


 دراین راستا با محمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه گفتگویی را بدین شرح ترتیب داده ایم: 

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین وضعیت تولید پنبه توضیح دهید؟

کاویانی: حدود 120 هزارتن پنبه به کارخانجات پنبه پاک کنی مجاز وارد شده که از این میزان 38 هزارتن پنبه استحصال شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص واردات پنبه در سال جاری توضیح دهید؟

کاویانی: از ابتدای فرودین ماه سال 95 تاکنون 50 هزار تن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی از طریق واردات تامین شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: وضعیت خرید تضمینی پنبه چگونه است؟

کاویانی: حدود 22 هزارتن پنبه تولیدی از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری و مابقی از سوی بخش خصوصی با قیمت هایی بالاتر خریداری شد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا نرخ خرید تضمینی پنبه در سال جاری مورد قبول کشاورزان است؟

کاویانی: با توجه به انکه کشاورزان به دنبال درآمد بیشتری هستند از این رو قیمت پنبه با شالی و گندم قابل رقابت نیست از این رو با افزایش 250 تومانی قیمت پنبه سال گذشته تاکنون کشاورزان رغبتی چندانی به تولید این محصول ندارند چرا که نرخ 3 هزارتومانی سال گذشته حداقل در سال جاری باید به 4 هزار تومان افزایش می یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین وضعیت سطح زیر کشت پنبه توضیح دهید؟

کاویانی: در حال حاضر سطح زیر کشت پنبه حدود 85 هزار هکتار است که در نظر داریم تا پایان برنامه ششم توسعه سطح زیر کشت را  با کاهش هزینه های تولید، به کارگیری بذور مناسب، روش کشت صحیح، مبارزه با آفات و بیماریها و افزایش عملکرد در هکتار به 100 هزار هکتار برسانیم تا با تامین نیاز صنایع نیازی به واردات نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه طی چند سال اخیر چیست؟

کاویانی: برداشت سنتی،قیمت بالای ماشین آلات،عدم دسترسی تمامی کشاورزان به تجهیزات روز دنیا از جمله دلایل اصلی کاهش سطح زیر کشت پنبه به شمار می رود و این درحالی است که با فعال سازی شرکت های مکانیزه به صورت دستمزدی، واردات بذر با کیفیت از سوی وزارت جهاد تاثیر بسزایی در افزایش تولید دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: درباره وضعیت صادرات پنبه توضیح دهید؟

کاویانی: در سالیان نه چندان دور پنبه تولیدی به برخی از کشورها صادر می شد و این در حالی است که در شرایط کنونی به دلیل طولانی بودن زمان زراعت پنبه و مقرون به صرفه نبودن تولید، کشاورزان  تمایل چندانی به کشت این محصول ندارند که همین امر موجب شده در شرایط فعلی برخی نیاز صنایع از طریق واردات تامین شود.

به گفته وی طی سال های اخیر 100 هزارتن پنبه تولیدی استان گلستان صادر می شد و این درحالی است که رقم تولید این استان به 180 هزار تن رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: در خصوص آخرین وضعیت کارخانه های پنبه پاک کنی توضیح دهید؟

کاویانی: در حال حاضر 40 کارخانه پنبه پاک کنی فعال در کشور به 4 کارخانه که تنها دو ماه در سال فعال هستند کاهش یافته است. 

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا توسعه کشت نشایی در افزایش تولید موثر است؟

کاویانی: کشت نشایی از جمله برنامه های وزارتخانه است چرا که در شرایط کنونی کشاورزان رغبتی ندارند مدت زمان زیادی از کاشت تا برداشت را در زمین مشغول باشند از این رو تمایل زیادی به کاشت محصولاتی نظیر گندم، جو، کلزا و غیره ، دارند تا با برداشت محصول در فصل بهار اقدام به کشت دیگر محصولات نمایند که این امر تنها مستلزم توسعه کشت نشایی است تا کشت محصول زمان کوتاه تری در زمین را اشغال نماید و کشاورزان به کشت پنبه تمایل داشته باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان: درخصوص آخرین وضعیت صنایع نساجی توضیح دهید؟

کاویانی: صنایع نساجی از منظر اقتصادی شرایط مناسبی ندارند چرا که در پی افزایش قیمت های جهانی، قیمت های داخلی افزایش می یابد که به طبع واردات نخ و لباس به صورت رسمی و قاچاق انجام می شود که همه این عوامل آسیب صنایع را به همراه دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: درخصوص وضعیت تولید نسبت به سایر کشورها توضیح دهید؟

کاویانی: تولیدکنندگان ما با کشورهای تاجیکستان و هندوستان به سبب تخصیص جوایز صادراتی از سوی دولت ها قادربه رقابت نیستند که همین امر مشکلاتی برای آنها به وجود می اورد.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تولید پنبه تراریخته تاثیری در افزایش عملکرد در هکتار دارد؟

کاویانی: محصولات تراریخته در مجلس و وزارتخانه جای بحث دارد و به همین خاطر تولید پنبه تراریخته در سطح تحقیقاتی است اما ناگفته نماند که  بذور محصولات تراریخته علاوه بر عملکرد بالا در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار