کرمان؛

قنات گوهر ریز با آب زیبا وروان

قنات کهنسال گوهر ریز با آب روان وزیبا جاذبه گردشگری خاص است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه قنات گوهرریز یکی از فعال‌‌ترین قنات‌های شهر جوپار که در دوره صفویه حفر شده است گفت: در مجموع با 3 هزار و ۵۵۶ متر طول حدود ۳۳۰ هکتار اراضی آن منطقه را آبیاری می‌کند.

وی افزود: این قنات ۱۷ کیلومتر ی شهرستان کرمان در شهر چوپار قرار دارد.

جهانشاهی با اشاره به اینکه یکی از مزیت‌های این قنات تأمین آب آن از گسل است خاطرنشان کرد: پس از طی حدود ۱۰۰ متر از مظهر قنات و در فاصله اندکی از پایگاه پژوهشی قنات گوهرریز به همراه ماهانی به شش‌مقسم می‌رسیم جایی که آب قنات براساس نیاز کشاورزی هر منطقه به 6 قسمت تقسیم‌شده است .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان بیان کرد: امروزه این مکان به محلی برای سپری کردن ساعت‌‌ها آرامش و آب‌تنی در آب زلال قنات تبدیل‌شده است .

وی با اشاره به اکوسیستم قنات به‌عنوان زیستگاه ماهی سفید کور، خفاش، انواع مار و کبوتران چاهی افزود:از گردشگران می توانند در آرامش و بدون هرگونه آلودگی صوتی که سبب ریزش قنات یا آسیب به اکوسیستم آن بشود از این نماد هوش و ذکاوت بشر دیدار کنند.

جهانشاهی تصریح کرد: در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر استانبول ترکیه 11 قنات ایرانی در میراث تاریخی - فرهنگی یونسکو ثبت شد که سه قنات از استان کرمان از جمله قنات گوهر ریز چوپاربود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار