گزارش/

آیا ایران در استان "لاذقیه" پایگاه نظامی می‌سازد؟

"لاذقیه" در شمال غربی کشور سوریه و در ساحل دریای مدیترانه واقع شده‌ و این استان از سمت شمال دارای مرز مشترک با کشور ترکیه است و از جنوب به استان "طرطوس" محدود شده است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  ارتش و نیروهای مردمی سوریه موفقیت های گسترده ای را در ماه های اخیر در نبرد با تروریست های تکفیری به دست آورده است.
 
در حقیقت هرزمان موفقیت های ارتش سوریه به صورت گسترده ای افزایش می یابد؛ رژیم صهیونیستی و رسانه های وابسته به اشغالگران قدس تلاش می کنند به روش های مختلف جمهوری اسلامی ایران را آماج حملات رسانه ای خود قرار دهند.
 
 **جنجال رسانه ای وبگاه های صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران
 
اخیرا یکی از دیپلمات های رژیم صهیونیستی برخی ادعاها را علیه ایران مطرح کرده است. یک دیپلمات رژیم صهیونیستی اخیرا مدعی شد که ایران در آستانه توافق با "بشار اسد" رییس جمهور سوریه  برای ساخت پایگاه نظامی در بندر لاذقیه این کشور است.
 
آیا ایران در استان  

وبگاه "آلگماینر" در این زمینه نوشت: این دیپلمات اسرائیلی گفته است که  این روش تلافی "بشار اسد" در عوض حمایت مالی و نظامی ایران از حکومت وی از زمان آغاز نبردهای این کشور از 6 سال گذشته به این سو است.

این وبگاه صهیونیستی مدعی شد: ایجاد پایگاه نظامی ایران در دریای مدیترانه و حضور این کشور "گامی قدرتمند" و به هدف شدت بخشیدن بی‌ثباتی در منطقه و عملیات ضد اسرائیلی است.

رسانه های صهیونیستی مدعی هستند که حضور نظامی ایران در لاذقیه موجب تقویت محور ایران و حزب الله و افزایش تهدید علیه اسرائیل می‌شود. این در حالی است که بندر لاذقیه بیش از 590 کیلومتر تا ساحل بندر شمالی "حیفا" فاصله دارد.
 
آیا ایران در استان
 
 
 
البته برخی رسانه های صهیونیستی نیز گزارش دادند که "نتانیاهو با هدف  گفت و گو با پوتین راهی "مسکو" شده است. تحلیلگر نظامی پایگاه اینترنتی صهیونیستی "واللا" مدعی شد  که هدف از سفر  اخیر  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به مسکو، درخواست کمک از رییس جمهور روسیه برای جلوگیری از اعطای "هدیه ارزشمند" توسط بشار اسد رییس جمهور سوریه به ایران بود.
 
پایگاه اینترنتی عربی 21 به نقل از امیر بو حبوط ادعا کرد که نتانیاهو اطلاعاتی به "ولادیمیر پوتین" داد که در آن ادعا شده بشار اسد به ایران اجازه داده یک "بندر اختصاصی" را در ساحل شمال غرب سوریه احداث نماید. نتانیاهو برای پوتین تشریح کرد که احداث این بندر تحولی بسیار خطرناک برای اسراییل بوده و باعث تقویت توانمندی ایران خواهد شد. احداث چنین بندری به ایران اجازه خواهد داد برد موشک هایش را در صورت تصمیم  "تل آویو" به بمباران در آینده کوتاه تر سازد و به این شکل، تمام اسراییل در تیر رس موشک هایی خواهد بود که ایران در این بندر مستقر می کند.  
 
**ویژگی های جغرافیایی و استراتژیک لاذقیه 

اما از نظر ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک استان "لاذقیه" از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در اهمیت این استان همین اندازه کافیست بگوئیم که این استان اولین مناطقی بود که با حضور ارتش فدراسیون روسیه برای آزادسازی آن اقدام شد.
 
سایت "حمص آنلاین" درباره وضعیت جغرافیایی لاذقیه می گوید: این استان در 348 کیلومتری شمال غرب دمشق، 186 کیلومتری جنوب غرب حلب و 90 کیلومتری شمال طرطوس قرار دارد. در این منطقه شهرهای مهمی همچون "جبله" ، "بانیاس"، "قردها" است.
 
آیا ایران در استان  
 
استان لاذقیه در شمال غربی کشور سوریه و در ساحل دریای مدیترانه واقع شده‌است. این استان از سمت شمال دارای مرز مشترک با کشور ترکیه است و از جنوب به استان طرطوس محدود شده است.

آیا ایران در استان  
 
آیا ایران در استان  
 
 
استان لاذقیه به کشورترکیه نیز نزدیک است و از طرفی با ساحل مدیترانه همسایه می باشد. همه این ویژگی های راهبردی موجب شده تا این استان از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
 
اما با وجود همه ویژگی های این استان تاکنون هیچگاه جمهوری اسلامی درخواست احداث پایگاه نظامی در شمال غرب سوریه را نداشته است و حتی مقامات جمهوری اسلامی ایران به کمک های مستشاری کشورمان اشاره داشتند و هیچگاه سخنی از کمک نظامی و سخت مطرح نبوده است.
 
سردار سرتیپ دوم "رسول سنایی راد" معاون سیاسی سپاه در گفت‌وگو با  خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درباره ادعاهای برخی رسانه های خارجی درباره احتمال احداث پایگاه نظامی ایران در استان لاذقیه عنوان داشت: این‌ها جنجال رسانه‌ای است و می‌خواهند تحولات سوریه را مدیریت کنند.

معاون سیاسی سپاه ادامه داد: رسانه‌ها می‌خواهند با این گونه ادعاها  ایران را متهم به حضور دائمی در یک کشور اسلامی کرده و استقرار نیروهای آمریکایی را در سوریه توجیه کنند.
 
وی افزود: حضور ما در سوریه مستشاری است که با درخواست دولت این کشور صورت گرفته و دنبال پایگاه نظامی در استان لاذقیه سوریه نیستیم و این‌ها  فضاسازی برای تحریک کشورهای منطقه و ایجاد اختلاف است.

معاون سیاسی سپاه در رابطه با اهمیت راهبردی استان لاذقیه گفت: استان لاذقیه به دلیل اینکه مشرف به مدیترانه است و از استان‌های غربی کشور سوریه به حساب می‌آید و در آنجا روس‌ها پایگاه دارند. تکفیری‌ها اصرار داشتند که آنجا را بگیرند و راهی به سمت مدیترانه و غرب باز کنند که از حالت انزوا در بیایند و به آب‌های بین‌المللی دسترسی داشته باشند که از این جهت استان لاذقیه اهمیت دارد.
 
در گذشته نیز ادعاهای این چنینی از سوی مقامات رژیم صهیونیستی مطرح شده بود؛ ادعاهایی همچون ساخت استحکامات ایرانی در نزدیکی بلندی‌های جولان، ساخت موشک 27 متری قاره پیما از سوی کشورمان و ...
 
علاوه بر این تا زمانی که حزب الله در کرانه مدیترانه آماده مقابله با دشمن صهیونیستی است چه نیازی به احداث پایگاه نظامی در بندر "لاذقیه" وجود دارد.  در حقیقت در ادوار مختلف جوسازی های اینچنینی از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شده که پایه و اساس درستی نیز نداشته است.
 
در ماه می سال گذشته نیز رسانه های مزدور وابسته به رژیم صهیونیستی مدعی شدند که جنگنده های ایرانی در پایگاه "تیاس" استان "حمص" مستقر شدند که بعدها مشخص شد این ادعا دروغی بیش نیست (بیشتر بخوانید).
 
 
گزارش از محمد زرچینی
 
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار