تبلیغات عجیب‌ و غریب نوروزی!

این تبلیغات فریبنده در فضای مجازی می‌تواند سطح دغدغه‌های مردم را ناخودآگاه تغییر دهد و در بلندمدت، گرایش آنها را عوض کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هرچه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، دامنه این تبلیغات غیرواقعی هم گسترده‌تر و عجیب‌تر می‌شود. این روزها تقریبا فضای مجازی هم در قرق تبلیغات فریبنده‌ای است که جیب و سلامت مردم را نشانه رفته است.
 
در فقدان نظارت‌های جدی، هر کسی می‌تواند با تبلیغ محصولی غیرمجاز یا تبلیغ ارائه خدماتی دروغین در فضای مجازی و غیرمجازی به پول‌های بادآورده برسد البته مطابق روال هرسال، حجم این تبلیغات غیرواقعی پس از تعطیلات نوروز فروکش می‌کند، تا در نوروز سال بعدی که دوباره تبلیغات راست و دروغ به مخاطب عرضه می‌شود.
 
نوروز را با چانه تراشیده و کله‌ای پرمو آغاز کنید
 
«سال که به سمت نو شدن می‌رود، چهره و اندام شما هم می‌تواند نو شود.» این فصل مشترک همه تبلیغات دروغینی است که در این روزهای مانده تا پایان سال، در اغلب تبلیغات موج می‌زند.
 
افزایش قد در چند هفته مانده تا پایان سال و افزایش لاغری در یک بازه 20 روزه، عمده تبلیغات غیرواقعی است که این روزها در بسیاری از فضاهای مجازی و غیرمجازی جولان می‌دهد. حتی مدعیان این دروغ‌پردازی‌ها اعتقاد دارند که می‌توانند در همین چند روز مانده تا پایان سال، جلوی ریزش موی افراد را هم بگیرند.
 
القای نیازهای کاذب، هدف این‌گونه تبلیغات عیدانه است. مثلا با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی و غیرمجازی، با تبلیغات عجیب عیدانه برای جراحی زیبایی و پلاستیک روبه‌رو می‌شویم. مثلا در این تبلیغات به شما وعده می‌دهند که با هشت میلیون تومان ناقابل، چانه شما را تراشیده و خوش فرم می‌کنیم یا با مویی پرپشت به عید دیدنی بروید! یا آنها به شما وعده می‌دهند که با پرداخت سه میلیون تومان، خط خنده صورتتان را اصلاح می‌کنند یا با پرداخت 9 میلیون تومان، پوست گردن شما را می‌کشند.
 
تبلیغات لاغری در این هفته‌ها نیز به مرحله‌ای رسیده است که عده‌ای از سودجویان مدعی هستند افراد می‌توانند صرفا با تهیه دمنوش‌های گیاهی، لاغری تضمینی را تجربه کنند.
 
دکتر ضیاالدین مظهری، استاد دانشگاه و متخصص تغذیه تاکید می‌کند که مردم نباید فریب اینگونه تبلیغات لاغری فوری در ایام نوروز را بخورند، زیرا هر نوع رژیم لاغری که در آن ادعا می‌شود که فرد بدون تحرک و بدون تغییر سبک زندگی و تغذیه اش می‌تواند لاغری را تجربه کند، یا دروغ محض است یا این‌که حتی اگر هم چند کیلو لاغری با این فرآورده‌های غیرمجاز به دست بیاید، توام با عوارض جانبی خطرناکی برای بدن خواهد بود.
 
به گفته مظهری، اینگونه محصولات با تاثیر فوری که فروشندگان آن ادعا دارند می‌توانند فرد را در عرض چند روز به وزن دلخواهش برسانند، معمولا سوخت و ساز بدن را تغییر می‌دهد، آب بدن را دفع می‌کند و فرد را دچار مشکلات جدی مثل حساسیت و پرکاری تیروئید می‌کند.
 
اعضای کانالتان را افزایش می‌دهیم!
 
«حالا که سال به سمت تحویل شدن می‌رود، می‌توانید اعضای کانال خود را میلیونی کنید.» این هم از آن دست تبلیغات عیدانه‌ای است که این روزها در فضای مجازی موج می‌زند. افزایش دنبال کننده‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف، ترفندی است که می‌تواند خیلی از گردانندگان کانال‌ها را به سمت خرید اعضای جعلی در فضای مجازی وسوسه کند.
 
درمان اختلالات روانی با قرص‌های نشاط‌آور
 
اضطراب و افسردگی را می‌توان در صدر اختلالات روانی شایع در کشور به حساب آورد. سودجویان کانال‌های ماهواره‌ای با اطلاع از این موضوع، سالی خوش و به دور از دغدغه را به مخاطبان نوید می‌دهند.
 
آنها مدعی‌اند با مصرف چند ماده گیاهی می‌توان بدون افسردگی و اضطراب به استقبال سال جدید رفت.
 
درمان اعتیاد به روش ناپلئونی!
 
انتشاردهندگان تبلیغات غیرواقعی، دردهای اجتماعی را تشخیص می‌دهند و با سوءاستفاده از همین آسیب‌ها، جیبشان را پر می‌کنند. یکی دیگر از تبلیغات عیدانه‌ای که در رسانه‌ها به شکل وسیعی منتشر می‌شود، درمان فوری اعتیاد در روزهای پایانی سال است.
 
«درمان اعتیاد به روش سم‌زدایی فوق‌سریع» یک مشت از خروارها تبلیغ نوروزی است که از منظر علمی و کارشناسی، صحت ندارد. در درمان علمی اعتیاد، جدای از آن‌که باید جسم از آثار سوءمصرف مواد مخدر پاک شود، روح و روان فرد هم باید آماده پذیرش یک زندگی جدید باشد که همه اینها مستلزم گذر زمان و استفاده از دانش متخصصان است؛ نکاتی که در تبلیغات نوروزی درمان اعتیاد، نادیده گرفته می‌شود.
 
ریشه‌های تبلیغات کاذب نوروزی
 
مجموعه تبلیغات کاذب عیدانه، یکی دوتا نیست. احتمالا ده‌ها شگرد تبلیغاتی دیگر در حال انجام است که ما از آن بی‌خبریم.
 
دکتر علیرضا چابکرو، مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه ارتباطات ، مجموعه تبلیغات عیدانه را به چند بخش تقسیم می‌کند و می‌گوید: یک گروه از گردانندگان کانال‌های مجازی که در این ایام تبلیغ می‌کنند، افرادی هستند که تقاضای مورد نیاز در بازار را ارزیابی کرده و سپس محصولاتی برای رفع این نیازهای واقعی یا کاذب جامعه، عرضه می‌کنند.
 
به گفته چابکرو این گروه از افراد، بیشتر به دنبال کاسبی شب عید هستند، مثلا می‌دانند که مردم در این روزها از شوینده‌ها زیاد استفاده می‌کنند و به همین دلیل، شوینده‌ها را بیشتر تبلیغ می‌کنند.
 
اما گروه دوم، افرادی هستند که به گفته این مدرس دانشگاه، دسترسی به سرورهای فضای مجازی دارند یا این توانایی را دارند که اطلاعات حاصل از ربات‌های مجازی را تحلیل کنند. آنها در مرکز سرور قرار می‌گیرند و بخوبی می‌دانند که مثلا مردم در فلان منطقه جغرافیایی، بیشتر چه دغدغه‌هایی دارند. آنها این اطلاعات نهفته را غربالگری می‌کنند و با کمک همین اطلاعات، کاملا هوشمندانه تبلیغ می‌کنند.
 
به گفته این پژوهشگر حوزه ارتباطات، برای مقابله با این تبلیغات هوشمند و مهندسی شده در ایام خاص سال، باید در تولید محتوای سالم و علمی، فعال تر باشیم، زیرا در این حوزه چندان فعال نبوده ایم، طوری که مثلا هم‌اکنون بین 75 تا 80 درصد از مطالبی که در شبکه تلگرام بازنشر می‌شود، کاملا مطالب کپی است که بین کاربران، دست‌به‌دست می‌شود.
 
به باور چابکرو، حتی این تبلیغات فریبنده در فضای مجازی می‌تواند سطح دغدغه‌های مردم را ناخودآگاه تغییر دهد و در بلندمدت، گرایش آنها را عوض کند.
 
شکی نیست در این فضای مبهم که تشخیص تبلیغ واقعی از غیرواقعی، بسیار سخت شده است، باید علاوه بر آموزش به مردم، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی، نهادهای ناظر هم به میدان بیایند و اجازه ندهند هر فردی با راه‌اندازی یک فضای مجازی، با افکار عمومی بازی کند و پول روی پول بگذارد.
 
منبع : جام جم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۹:۴۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۵
سلام ممنونم از مطالب زیبا و خوندنیتون. خیلی عالین.