رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگوی ویژه خبری:

از سال 76 تا90 معوقات ایثارگران پرداخت نشده است/تغییر ساختار بنیاد شهید را در دستور کار داریم

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با اشاره به اینکه، از سال 76 تا 90 معوقات ایثارگران پرداخت نشد افزود: 760 هزار از افراد تحت تکفل ایثارگران تحت پوشش بیمه و یک میلیون و700 هزار تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام والمسلمین شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران امشب22 اسفند ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی روز شهید، اقدامات و عملکرد  بنیاد شهید پرداخت.


حجت الاسلام والمسلمین شهیدی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه پیرامون اقدامات انجام شده در بنیاد شهید گفت: امروز 165 شهید وارد ایران شد و در اقصی نقاط کشور تشیع و دفن می شوند.

وی با بیان اینکه، به فرمان امام خمینی رحمه الله علیه در سال 58 بنیاد شهید تشکیل شد افزود:  سال 83 در تقویم رسمی کشور   روز 22 اسفند به عنوان روز شهید نامگذاری شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد:  در سال 92 بیش از1/7 درصد مردم با روز شهید آشنا بودند اما این در حالی است که در سال جاری بیش از50 درصد مردم با این روز آشنا شدند.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با اشاره به اینکه، برای امسال برنامه های متنوعی برای روز شهید در نظر گرفته شد ادامه داد:  از دانش آموزان خواسته شد تا برای شهدا نامه بنویسند و لذا 46 هزار نفر نامه نوشتند که مراسم تجلیل از این افراد بعد از ایام عید برگزار خواهد شد.

برای اولین بار کنگره شهید در مشهد با حضور رئیس جمهور برگزار شد

وی با اشاره به اینکه،  برای اولین بار کنگره شهید در مشهد با حضور رئیس جمهور برگزار شد اظهار داشت: برنامه های سالانه برای توسعه فرهنگ ایثار و شهادت در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با اشاره به اینکه، 16 جلد اسامی و خاطرات شهدا داریم افزود: قبل از جنگ برای 2 هزار و 871 شهید پرونده تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه،  188 هزار شهید دفاع مقدس، 17 هزار شهید ترور، 567 هزار و127 نفر جانباز و 42 هزار و994 نفر آزاده در کشور داریم  گفت:  225 هزار و 790 پرونده برای شهدا در بنیاد شهید و امور ایثارگران  تشکیل شده است.

بیش از 3 میلیون نفر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه، 3 میلیون و 322 هزار و11 نفر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند عنوان کرد: در مجموع835 هزار و911 نفر ایثارگر داریم.

از سال76 تا90 معوقات ایثارگران پرداخت نشده است

وی با اشاره به اینکه، از سال 76 تا 90  معوقات ایثارگران پرداخت نشد افزود:  760 هزار از افراد تحت تکفل ایثارگران تحت پوشش بیمه و یک میلیون و700 هزار تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دارند.


وی خاطرنشان کرد : بین مجلس، بنیاد شهید و رسانه ها ناهماهنگی بود لذا اولین کاری که باید انجام می دادیم ایجاد تعامل میان بنیاد، مجلس و رسانه ها بود به طوری که برای 5 سال برنامه ریزی کردیم.


حجت الاسلام والمسلمین شهیدی با بیان اینکه، والدین، همسر و فرزندان ایثارگران تحت پوشش قرار دارند افزود: 120 میلیارد ریال تامین بودجه از صندوق سلامت برای ایثار گران صورت گرفته است.
 
در طول سه سال گذشته ۹۸ تیم پزشکی برای مداوای ایثارگران به شهرستان ها اعزام کردیم

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین یا بیان اینکه اعزام تیم های پزشکی به استان ها و شهرستان ها جهت مداوای ایثارگران و جانبازان را در دستور کار خود داریم، گفت: در طول سه سال گذشته حدود ۹۸ تیم پزشکی را به شهرستان ها و استان های کشور اعزام و ۲ هزار و ۶۹۱ ایثارگر را مداوا کردیم.


۸۱ تیم از اطبای خارجی را جهت مداوای ایثارگران به کشور آوردیم/ تنها ۳۸ جانباز که امکان مداوای آن ها در کشور نبود را به خارج از کشور اعزام کردیم


وی افزود: همچنین با توجه به اینکه برخی از ایثارگران و جانبازان ما برای مداوا نیاز به این دارند که به خارج از کشور اعزام شوند و با توجه به هزینه های بالای اعزام آن ها به خارج از کشور، تا به حال ۸۱ تیم از اطبای خارجی را جهت مداوای این عزیزان به تهران آوردیم و ۵۲۵ نفر از آن ها را به وسیله همکاری این اطبا و پزشکان خودمان در بیمارستان ها جراحی  و حدود ۲ هزار و اندی از ایثارگران و جانبازان  توسط این اطبا ویزیت شده اند و تنها ۳۸ جانبازی که امکان مداوای آن ها در کشور وجود نداشت را به خارج از کشور اعزام کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین شهیدی همچنین اظهار داشت: در نظر سنجی که اداره کل پژوهش بنیاد شهید حدود سه ماه قبل انجام داده است حدود ۸۰ درصد ایثارگران ما از روند درمان خود راضی هستند هرچند هنوز راه زیادی در این رابطه در پیش داریم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین در خصوص عدم تامین برخی از هزینه های درمان ایثارگران و جانبازان توسط بیمه ها عنوان کرد: در صورتی که بیمه ها هزینه های درمان ایثارگران و جانبازان را تامین نکنند، هزینه های درمان این عزیزان از طریق صندوق سلامت تامین خواهد شد و در صورت بروز این موارد آن ها می توانند با مراجعه به ادارت کل و ارائه فاکتور خود، هزینه ها را از بنیاد استان دریافت کنند.

وی در رابطه با هماهنگی دستگاه‌های خدمت رسان به ایثارگران و جانبازان نیز عنوان کرد: سعی ما این است که بین همه دستگاه ها که باید در خدمت ایثارگران باشند هماهنگی به وجود آوریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی ادامه داد: در تمام وزارتخانه ها و سازمان ها، مشاوران ایثارگری حضور دارند که ایثارگران از طریق آن ها می توانند مسائل خود را به ما منتقل کنند و ما نیز در رفع مشکلات آن ها نهایت سعی خود را خواهیم کرد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به اینکه در سفر به شهرستان ها، در فرمانداری شهرستان یا مساجد یا خود بنیاد شهید با ایثارگران و جانبازان دیدار چهره به چهره دارم، گفت: معمولا روزهای شنبه و یکشنبه با ایثارگران و جانبازان ملاقات حضوری خواهم داشت.

جمعیت جامعه تحت پوشش بنیاد شهید کم نشده است

وی همچنین درباره اینکه با فاصله گرفتن از دوران دفاع مقدس، جمعیت جامعه تحت پوشش بنیاد شهید کم شده است یا خیر نیز عنوان کرد: برخی از والدین شهدای دفاع مقدس از دنیا رفته اند اما از طرف دیگر اتفاقاتی افتاده است که سبب شده از جمعیت جامعه تحت پوشش بنیاد شهید کم نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی افزود: شهدایی که در مرزها در رابطه با مقابله با ورود مواد مخدر به کشور و همچنین مسائل تروریستی شهید شدند، شهدای منا، شهدای مدافع حرم و شهدای اربعین امسال که در کربلا شهید شدند تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار گرفته اند بنابراین این طور نیست که آمار ایثارگران کم شده باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران  در رابطه با شهدای مدافع حرم نیز بیان داشت: طبق ضوابط خانواده  هر فردی که به عنوان شهید مدافع حرم توسط مراجع قانونی به ما معرفی شوند همچون شهدای دفاع مقدس تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار خواهند گرفت.


تغییر ساختار بنیاد شهید را در دستور کار داریم


وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه قوانین در این حوزه مربوط به ۳۰ تا ۳۵ سال پیش است گفت: با تشکیل تیم های کارشناسی در صدد تدوین برنامه های جدید برای آسایش بیشتر ایثارگران هستیم.

حدود ۸۱ درصد مواد قانون جامع ایثارگران اجرایی شده است


حجت الاسلام والمسلمین شهیدی همچنین با اعلام اینکه حدود ۸۱ درصد مواد قانون جامع ایثارگران اجرایی شدن است، بیان داشت: اجرای مابقی مواد نیاز به تدوین آئین نامه دارد که در حال تدوین آن هستیم.

بودجه بنیاد شهید امسال نسبت به سال گذشته رشد داشته است

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص بودجه بنیاد شهید نیز اظهار داشت: امسال نیز کمبود بودجه داشتیم اما دولت با تمام توان کوشیده بود که تامین بودجه بهتری برای این بنیاد داشته باشد.

وی در پایان در رابطه با عملکرد کمیسیون احراز بنیاد شهید گفت: هر فردی که ادعا کند جبهه بوده و آسیب دیده است باید برگه اعزام رسمی از نیروهای رسمی مثل ارتش و سپاه داشته باشد ضمن آن که باید برگه های بستری در بیمارستان را نیز تهیه کند و پس از آن کمیسیون احراز ،بررسی ها در این رابطه را انجام و در صورت احراز مدارک، وی جهت تعیین درصد جانبازی یا ایثارگری به کمیسیون پزشکی معرفی و پس از طی این مرحله تحت پوشش بنیاد شهید قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار