در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

چه عواملی در مدیریت مصرف آب تاثیر گذار است؟

کارشناس انرژی گفت: توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، ترویج آموزش به کشاورزان، بازیافت آب و توسعه تکنولوژی‌های روز دنیا بهره وری آب را به همراه دارد.

ناصر سودانی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به راهکارهای اساسی در جهت مدیریت مصرف آب اظهار داشت: مدیریت آب در حوزه کشاورزی از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با اشاره به دلایل اصلی مصرف ۹۰ درصدی آب در حوزه کشاورزی افزود: عدم رعایت الگوی کشت براساس اقلیم و آمایش سرزمین وکشت محصولات پرآب در مناطقی که با بحران آب مواجه هستند، مصرف بالای آب در این بخش را رقم زد.

سودانی ادامه داد: سیستم‌های نوین آبیاری از جمله قطره‌ای در این بخش باید به یک باور عمومی تبدیل شود و همچنین ترویج آموزش‌های ویژه به کشاورزان در خصوص بالاترین بهره وری با کمترین میزان آب مصرفی می‌تواند نقش بسزایی در مدیریت مصرف آب داشته باشد.

این کارشناس انرژی با اشاره به دیگر راهکارهای مدیریت مصرف آب بیان کرد: ریزش پساب‌ها به آب‌های جاری آلودگی آب و هزینه‌های بالای برای تبدیل به آب شرب و سالم را در بر دارد.

وی با بیان اینکه بازیافت آب از جمله موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: براساس قانون و همانند سایر کشور‌ها ۷۰ درصد مصرف آب باید از بازیافت تامین شود.

سودانی در ادامه یادآور شد: با وجود آنکه آمار دقیقی از تعداد چاه‌های غیر مجاز در مسیر رودخانه‌ها در دسترس نیست، لذا با اعمال مدیریت و نظارت دقیق باید از این امر جلوگیری به عمل آید.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه توسعه استفاده از تکنولوژی و فناوری‌های جدید نقش بسزایی در مدیریت آب مصرفی دارد، عنوان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های جدید و به روز همانند شیرین کن آب دریا‌ها می‌تواند علاوه بر تولید برق مشکلات کم آبی مناطق کویری را مرتفع نماید.

سودانی تصریح کرد: انتقال آب به قیمت عدم رعایت حقابه‌ها و بر هم ریختن اکو سیستم می‌تواند می‌تواند بروز ریز گرد‌ها و گسترش بیابان زایی را بینجامد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار