نوروز به كجا برويم؟

سوادکوه؛ بهشت مسافران نوروزی + تصاوير

شهرستان سوادکوه، یکی از کهن‌ترین مراکز تمدن در شمال ایران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهرستان سوادکوه، یکی از کهن‌ترین مراکز تمدن در شمال ایران به شمار می‌رود که با 2441 متر مربع وسعت در قسمت جنوبی مازندران واقع شده است. اين شهر از بخش‌های حساس طبرستان بوده است. سوادکوه را در گذشته به نام «پشتخوارگر» می‌شناختند. این منطقه سنگر بازماندگان ساسانیان به شمار می‌رود.

شهرستان سوادکوه به دلیل برخورداری از مناظر زیبا و طبيعتی سبز با آبشارهای فراوان سالانه میزبان گردشگران و مسافران نوروزی است. این شهرستان که از ترکیب و توسعه فضاهای روستایی مناطق دره‌ای و کوهستانی شکل گرفته است، از مناظر زیبای طبیعی، اعتدال آب و هوا و پوشش گیاهان انبوه برخوردار است و با توجه به آثار دیدنی و تاریخی پل ورسک، غارهای مختلف، پل شاپور شیرگاه به یکی از کانون‌های جذب گردشگری تبدیل شده است.


سوادکوه؛ بهشت مسافران نوروزی + تصاوير

برج لاجیم 

«برج لاجیم» در شمار آثار زمان تسلط آل زیار بر طبرستان قرار می‌گيرد. این اثر تاریخی، از نمای بیرون یک گنبد مخروطی ساده و ظریف است؛ ولی از داخل به شکل مدور ساخته شده است. در کمربند زیر گنبد دو کتیبه به زبان های کوفی و پهلوی به روی هم قرار گرفته است.

سوادکوه؛ بهشت مسافران نوروزی + تصاوير

پل ورسک 


«پل ورسک» از بزرگترین پل‌های راه آهن سراسری ایران است. از شگفتی‌های ساخت این پل، عدم استفاده از هیچ سازه فلزی در آن است. این پل دو کوه عظیم و سخت گذر، عباس آباد را به يكديگر متصل می‌کند. امروزه پل ورسک علاوه بر حمل و نقل از جاذبه های سیاحتی کشور نیاز به حساب می‌آید.

سوادکوه؛ بهشت مسافران نوروزی + تصاوير

قلعه کنگلو 


محوطه باستانی کنگلو متشکل از قلعه، منطقه مسکونی و گورستان از دوره ساسانی به جا مانده است. قلعه کنگلو یکی از دورافتاده ترین و آبادترین قلعه های سوادکوه بوده است. این قلعه در تاریخ 22/ 4 / 1379 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

سوادکوه؛ بهشت مسافران نوروزی + تصاوير


غار اسپهبد خورشید 


بزرگترین دهانه غار طبیعی دنیا به نام «اسپهبد خورشید» در استان مازندران بر روی کوه «خطیرکوه» واقع شده است. غار به شکل دایره و تالار است که قشر عظیمی از خاک و شن آثار ساختمان های داخل غار را پوشانده است. طاق این غار با 80 متر پهنا و 80 متر بلندی جزو طاق های معروف جهان به حساب می‌آيد.


سوادکوه؛ بهشت مسافران نوروزی + تصاوير


دریاچه شورمست 


دریاچه زیبای شورمست، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه به شمار می رود. این دریاچه بسیار حائز اهمیت بوده و در تمام فصول سال برای ماهی گیری مناسب است. منظره این دریاچه با جنگل های اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده است، به چشم می خورد.


سوادکوه؛ بهشت مسافران نوروزی + تصاوير


امامزاده شاهبالو زاهد 


بقعه امامزاده شاهبالو زاهد در شهرستان سواد کوه واقع شده است. این بقعه مربوط به سده 10هجری قمری است. بنایی آجری با گنبدی مخروطی که نمای بسیار زیبایی را ایجاد کرده است. این اثر در تاریخ 15 آبان ماه سال 1360 به عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است.



گزارش از یگانه عرب 


انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار