لزوم افزایش تعرفه‌های پزشکی متناسب با تورم

رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی گفت: اگر تعرفه‌های پزشکی حداقل متناسب با افزایش نرخ تورم رشد نداشته باشد، راه‌های دیگری برای تامین این کسری ایجاد می‌شود.

فرجود شکوهی رییس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه در خصوص تعرفه های پزشکی ظاهراً کمیسیون بهداشت مجلس، دولت و سازمانهای بیمه گر بر این امر مصرند که افزایشی برای سال ۹۶ نداشته باشیم، اظهار داشت: گرچه ظاهرا این عدم افزایش به نفع دولت و مردم است اما چون منطبق بر اصل افزایش تورم نیست مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد، زیرا تمام دستمزدهای پرداختی و هزینه های دولت به طور طبیعی حداقل متناسب با افزایش تورم، فزونی می یابد.

وی افزود: بر این اساس باید تعرفه های پزشکی نیز حداقل متناسب با افزایش تورم، رشد داشته باشد. در غیر این صورت راه‌های فرعی دیگری جهت تامین این کسری ایجاد خواهد شد که در نهایت همان افزایش را به دولت و ملت تحمیل می‌کند.

وی با گلایه از عدم توجه به نقش سازمان نظام پزشکی در تعیین تعرفه ها به عنوان یک نهاد مردمی که جامعه پزشکی را نمایندگی می کند، تصریح کرد: حق تعرفه گذاری باید به متولی واقعی آن یعنی سازمان نظام پزشکی کشور باز گردد چون با پاک کردن صورت مساله، مشکلات حل نمی شوند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در خصوص چالشهای نظام سلامت در سال 96 بیان کرد: کاهش نقش نظارتی دانشگاه‌های علوم پزشکی هم در کیفیت ارائه خدمات و هم در عدم تحمیل خدمات اضافی که هر دو مورد موجب افزایش بار مالی می شود، از مهمترین چالش‌هایی است که در سال ۹۶ باید به طور جدی به آنها پرداخته شود.

وی با گریز به اجرای طرح تحول عنوان کرد: در سال جدید طرح تحول ادامه خواهد یافت، زیرا امکان بازگشت از آن وجود ندارد و ثانیا طرح جایگزین بهتری برای آن متصور نیست.

به گفته شکوهی، باید با ارزیابی دقیق و منصفانه از کانال های مرتبط نسبت به پالایش این طرح اقدام کرد.

وی یادآور شد: هرچه از این مهم غفلت شود، نقاط ضعف طرح برجسته تر و اهداف اولیه آن نیز به فراموشی سپرده می شود. در حالی که این طرح خود تحولی عظیم در حوزه سلامت بوده و با نقد و نظر منصفانه تاثیرات ارزشمند خود را به شکل پایدار در مسیر سلامت نشان می دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار