پرونده عملکرد یکساله نیروهای مسلح/ 6

از شلیک موفقیت آمیز موشک‌های ضد کشتی تا حضور ناو لجستیک خارک در آب های جنوبی ایران + تصاویر

نداجا با ساخت انواع تجهیزات نظامی و برگزاری رزمایش‌های گوناگون آمادگی دفاعی خود را برای حفاظت از تمامیت مرزهای آبی کشور به رخ دشمنان کشیده است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی  امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گام های بلندی را در زمینه توسعه قدرت دفاعی ایران برداشته است.
 
نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ساخت انواع تجهیزات نظامی و برگزاری رزمایش های گوناگون در طول سال آمادگی دفاعی خود را برای حفاظت از تمامیت مرزهای آبی کشور به رخ دشمنان کشیده است.
 
یکی از اقداماتی که نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام داده ؛ برگزاری رزمایش ولایت 95 بوده است.
 
رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در بندرعباس در دهه اول اسفند 95 برگزار شد. محدوده گسترده این رزمایش از تنگه هرمز تا دریای عمان و شمال اقیانوس هند و خلیج عدن به قدری گسترده و وسیع بود  که برقراری امنیت و ثبات در آن یک راهبرد برای نظام جمهوری اسلامی بوده؛ چرا که بسیاری از کشتی‌های تجاری کشورمان از این مسیر تردد می‌کنند.
   
انواع و اقسام تجهیزات نیروی دریایی از جمله یگان‌های متنوعی از زیردریایی‌ها در کلاس‌های مختلف، ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، ناوهای پشتیبانی‌کننده اطلاعاتی و عملیاتی، انواع هواپیماها و بالگردها، پهپادها، گروه‌های موشکی، گروه‌های جنگ الکترونیک، یگان‌های مهندسی رزمی و تیپ‌های عملیات ویژه و تفنگداران در این رزمایش حضور داشتند.
 
موضوع آموزش به نیروها و انتقال تجربیات مختلف نیز به عنوان بخشی از اقدامات و فعالیت‌های محوری این رزمایش به طور مستمر پیگیری شده است.  این رزمایش در ادامه سلسله رزمایش‌های ویژه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد  و هدف اصلی آن ارتقای توان دفاعی کشور، دفاع از مرزهای آبی و منافع کشورمان، برقراری امنیت در گسترده دریاها، مقابله با تروریسم دریایی بخصوص در شمال اقیانوس هند، آزمایش کلیه سلاح‌ها و تجهیزات بود.
 
امیر دریادار حبیب الله سیاری درباره پیام رزمایش ولایت 95 عنوان داشت: ایجاد امنیت در آ‌ب‌های منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران به نفع همه کشورهای منطقه است و ما بارها در مأموریت‌های دریایی متنوع خود، به بسیاری از کشتی‌ها و شناورهای کشورهای مختلف کمک کرده‌ایم.
 
عملکرد نداجا در سال 95؛ از شلیک موفقیت آمیز موشک‌های ضد کشتی تا حضور ناو لجستیک خارک در آب های جنوبی ایران + تصاویر 
 
وی افزود: این رزمایش به منظور مبارزه با تروریسم و دزدان دریایی و ایجاد امنیت برای کشتی های تجاری و نفتکش کشور برگزار شده است که سایر کشورها نیز از آن برخوردار می شوند.
 
فرمانده نداجا گفت: از دیگر مواردی که در این رزمایش شاهد آن خواهیم بود، حضور بالگردها و هواناوهایی است که به دست متخصصان داخلی و با تکیه بر اقتصاد مقاومتی در نیروی دریایی ارتش تعمیر اساسی شده است. حضور این نیرو در دریای آزاد و مدار 10 درجه خلیج عدن و باب ‌المندب یک رویکرد بسیار مهم است که بر اساس حفاظت و حراست از کشتی های نفتکش و تجاری انجام می شود.
  
 
دریادار سیاری یادآور شد: این رزمایش نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی بوده و نیروی دریایی ماموریت های دفاعی را به صورت ویژه دنبال می‌کند و حضور در دریاهای آزاد نیز بر همین اساس صورت می گیرد.

در بخش دیگری از این رزمایش ؛ نیروهای عمل کننده از راکت هوشمند "دهلاویه" برای اولین بار شناورهای هدف را مورد اصابت قرار داده و با موفقیت منهدم کردند.
 
عملکرد نداجا در سال 95؛ از شلیک موفقیت آمیز موشک‌های ضد کشتی تا حضور ناو لجستیک خارک در آب های جنوبی ایران + تصاویر 
 
عملکرد نداجا در سال 95؛ از شلیک موفقیت آمیز موشک‌های ضد کشتی تا حضور ناو لجستیک خارک در آب های جنوبی ایران + تصاویر 
 
 
 
 
علاوه بر این در دومین بخش از رزمایش دریایی ولایت 95 ؛ بالگردهای نداجا با انجام عملیات ترکیبی صوتی و مغناطیسی موفق به نابودی مین های دریایی شدند.  این تکنولوژی که تا پیش از این تنها در انحصار استکبار جهانی بود اکنون به دست کارکنان توانمند هوادریای نیروی دریایی راهبردی ارتش در اختیار کشور جمهوری اسلامی ایران نیز قرار گرفت.

عملیات مین روبی در دریا از سخت ترین انواع عملیات‌ها توسط بالگرد بوده و در ابعاد مختلف با حساسیت های متفاوت بصورت تکی و ترکیبی تمامی مین های کاشته شده در دریا را منهدم و بسترهای ایجاد آبراه امن جهت تردد ناوهای جنگی و شناورهای تجاری را فراهم می کند.

در روز پایانی رزمایش بزرگ دریایی ولایت ۹۵ نیز، زیردریایی های اعزامی به منطقه عمومی رزمایش و مستقر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری از ساحل با بهره گیری از سامانه های شناسایی نسبت به کشف و رهگیری اهداف شناور سطحی اقدام و با شلیک اژدرهای ضد سطحی عملیات انهدام یگانهای شناور هدف را با موفقیت انجام داده بودند.

علاوه بر اقدامات موفق نداجا در رزمایش ولایت 95؛ تکمیل و ساخت برخی شناورها و تجهیزات نظامی نیز از جمله دستاوردها و عملکردهای نداجا در سال 95 بوده است.

برای مثال تعمیرات اساسی ناو لجستیک خارک پس از حدود 3 سال تلاش متخصصان داخلی پایان یافت و این ناو در ماه های پایانی سال 95 عملیاتی شد.در تعمیرات اساسی صورت گرفته روی "خارک" دیگ‌های بخار و سیستم رانش آن به طور کامل عوض شده است. از آنجا که زمان زیادی صرف تعمیرات اساسی "خارک" شده، در کنار سیستم رانش، بسیاری از سیستم‌ها و سامانه‌های موجود بر روی این ناو نیز بهینه‌سازی و یا تعویض شده است.
 
 
عملکرد نداجا در سال 95؛ از شلیک موفقیت آمیز موشک‌های ضد کشتی تا حضور ناو لجستیک خارک در آب های جنوبی ایران + تصاویر 
 

این ناو بالگردبر با طول 207 متر، عرض 26.5 متر و سرعت 39.8 کیلومتر بر ساعت (تا قبل از تعویض سیستم رانش)، 8 مرتبه در ماموریت‌های آبهای آزاد به همراه ناوگروه‌های 3،7،9،12،18،22،24 و 27 حاضر بوده و آخرین ماموریت وی نیز در تاریخ 28 مرداد 92 بود که در میانه ماموریت ناوگروه بیست و هفتم، جای خود را به ناو لجستیک لارک داد.




گزارش از محمد زرچینی
 
 
انتهای پیام/






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار