پرونده عملکرد یکساله نیروهای مسلح/5

از تولید غول زرهی "کرار" تا ساخت موشک "فجر 5" جدید + تصاویر

وزارت دفاع و نیروهای مسلح با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های نیروهای مسلح و با تلاش متخصصان داخلی توانسته انواع محصولات نظامی را طراحی و تولید کند.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال 95 از دستاوردهایی رونمایی کرده که در زیر به نمونه‌هایی از آن می‌پردازیم.


** باور 373 سامانه ره‌گیری و انهدام موشک‌های دشمن 

سامانه باور373  در زمره سامانه‌های موشکی برد بلند است که  همه مراحل آن را نیروهای بومی و علمی کشور طراحی و تولید کرده‌اند. این سامانه با توجه به  توانایی درگیری با اهداف آیرودینامیک ، توانایی درگیری با موشک‌های بالستیک، کروز موشک‌های در آسمان را دارد.سامانه موشکی " باور 373 " ایرانی بسیار پیشرفته تر از " اس300 "روسی است و در ساخت این سامانه بسیار تلاش شده که با توجه به تغییر تهدیدات به سامانه‌ای دست پیدا کنیم که علاوه بر تاکتیکی بودن، پاسخگوی تهدیدات در کوتاه برد، میان‌برد و بلندبرد باشد.
عملکرد وزارت دفاع در سال 95؛ از تولید غول زرهی



سامانه "باور 373 " از هر لحاظ پیشرفته‌تر از سامانه‌های همچون " اس 300 " بوده اما نکته قابل توجهی که این سامانه را از بقیه متمایز می‌کند " توانایی حمل و شلیک " انواع موشک‌ها در بردهای مختلف است به گونه‌ای که اگر " اس 300 " در برخی موضوعات خلأ داشت، در طرح بومی این سامانه، این خلأ‌ها برطرف شده و طراحی مفهومی بسیار خوبی روی آن انجام گرفته است .

** موشک فجر5

این سامانه راکتهایی با کالیبر 333 میلی متر را به مسافتی در حدود 80 کیلومتری پرتاب می کند.سر جنگی 175 کیلوگرمی این راکت می تواند برای هر هدف خصوصا در نقاطی مثل شهر تل آویو بسیار مخرب باشد.



عملکرد وزارت دفاع در سال 95؛ از تولید غول زرهی


به صورت استاندارد این راکتهای به صورت 4 تایی در کنار یک دیگر قرار گرفته و به وسیله یک کامیون حمل شده و از روی آن شلیک می شود. البته این امکان وجود دارد که هر کدام از این پرتاب گرها به صورت تکی و یا دوتایی به منظور سبک تر شدن و در نتیجه افزایش سهولت در تحرک مورد استفاده قرار گیرد.

 در حال حاضر بر اساس صحبتهای مقامات فلسطینی گروه حماس به گونه ای بومی از راکتهای فجر 5 دست پیدا کرده است که می تواند با استفاده از آن اهدافی در پایتخت رژیم صهونیستی و یا حتی بخش های صهیونیست نشین در قدس از جمله پارلمان این رژیم را مورد اصابت قرار دهد. با توجه به ارتفاع پروازی و سرعت بالاتر این موشک ها نسبت به راکتهای موجود در زردخانه حماس مثل راکتهای سری قسام احتمال کارایی سامانه های دفاعی صهونیستها همچون " گنبد آهنین " نیز به حداقل می رسد.


** قاهر 313 جنگنده نسل5 ایرانی

با توجه به ابعاد هواپیما که طول آن کمتر از 16 متر تخمین زده می‌شود، محفظه حمل جنگ‌افزار آن می‌تواند دست کم دو بمب 2هزار پوندی یا تعداد بیشتری بمب‌های کوچک نقطه زن هدایت‌شونده، یا دست کم 6 موشک هوا به هوا در رده R-73 یا PL-12 را در خود جای دهد.

کانوپی  بزرگ این هواپیما منجر به ایجاد دید عالی و 360 درجه به اطراف می‌شود که برای پروازهای ارتفاع پائین لازم است و البته در مأموریت‌های تهاجم زمینی بسیار کمک کرده و در نبرد هوایی نزدیک هم بسیار مفید است.


عملکرد وزارت دفاع در سال 95؛ از تولید غول زرهی


این جنگنده با طول بیش از 15 متر، عرض 8 متر، وزن کلی 9000 کیلوگرم با سرعت 1500 کیلومتر بر ساعت، با موتور "توربوفان" است.

تسلیحات این جنگنده بمب‌های هدایت شونده 500 تا 1000 کیلوگرمی "او آر 6 " و موشک‌های هوا به هوا (کلاس‌های مختلف بسته به نوع استفاده) خواهد بود.

صدای روسیه در گزارشی درباره جنگنده قاهر 313 می گوید: اين جنگنده هم تراز با جنگنده "اف 18 " آمريکا است.


** موتور دریایی" توس"

وزارت دفاع با راهبرد توانمند سازی نیروی دریایی ارتش و سپاه و فراهم كردن زمینه بهره وری بیشتر از دریا كه می تواند زمینه ساز توسعه ملی باشد، طراحی و ساخت موتور و بومی سازی پیشرانه های دریایی را از اولویت های خود قرار داد.

عملکرد وزارت دفاع در سال 95؛ از تولید غول زرهی  


سامانه های روانكاری، خنك كاری، مولد قدرت، انتقال قدرت و الكتریكال از فناوری هایی است كه در موتور برون نصب دریایی توس بكار گرفته شده است . این موتور با قدرت 200 اسب بخار قادر است شناورهای مورد نظر را با سرعت 41 نات معادل 74 كیلومتر بر ساعت دریایی به حركت در آورد.


** آتش ویرانگر تانک بومی ایرانی

این تانک مجهز به سامانه کنترل آتش الکترواپتیکی، سامانه فاصله یاب لیرزی، رایانه بالستیک و قابلیت شلیک به اهداف ثابت و متحرک در شب و روز است. تانک کرار قابلیت شلیک موشک و هدایت لیزری بسیار دقیق آن وامکان شلیک توسط توپچی و فرمانده از دو سایت موازی را دارا می باشد.

عملکرد وزارت دفاع در سال 95؛ از تولید غول زرهی
 این تانک دارای سامانه اتوماسیون تیربار برای شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف می‌باشد و در حوزه تحرک، تانک کرار دارای توانمندی عبور از مناطق ذوعارضه، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب را داشته  و مجهز به سامانه ناوبری ونمایش آن  برای راننده تانک می باشد.  این تانک در حوزه بقاء و ماندگاری به حفاظت زرهی مقاوم در برابر انواع سلاح‌های ضد زره مجهز شده و با استتار در برابر انواع سلاح های ضد زره محافظت  می شود.

وبگاه نشنال اینترست در این زمینه با اشاره به سخنان وزیر دفاع در سال 2016 می گوید: تانک "کرار" در برخی موارد از تانک "تی -90" پیشرفته تر است.


** بالگرد ملی صبا دستاورد دیگری در راستای اقتصاد مقاومتی

بالگرد ملی صبا 248 که به‌دست متخصصان افتخارآفرین شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگرد ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده است. 
 
استفاده از فناوری‌های روز در حوزه ناوبری، هدایت و سامانه‌های مکانیکی، کارکرد قابل قبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی 25- تا 55 درجه سانتی‌گراد و بدنه آئرودینامیکی مناسب، از جمله دیگر مشخصات فنی بالگرد 248 است.
 
عملکرد وزارت دفاع در سال 95؛ از تولید غول زرهی
وزیر دفاع درباره خصوصیات بالگرد ملی صبا می‌گوید: با توجه به نیاز کشور به بالگردهایی در کلاس وزنی متوسط که بالاترین درخواست و نیاز آتی می‌باشد؛ شرکت پنها با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی صنایع مختلف در وزارت دفاع اقدام به طراحی، ساخت و تولید بالگرد ملی صبا ۲۴۸ کرد.


سردار دهقان افزود: بالگرد ملی صبا ۲۴۸ در کلاس وزنی سبک و متوسط کاربری چند منظوره، دو موتوره، چهار ملخه و با ظرفیت ۸ سرنشین قادر است ماموریت‌های حمل و نقل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات، عکس برداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی و تاکسی هوایی را انجام دهد.
 
 
وزیر دفاع، استفاده از فناوری‌های روز در حوزه ناوبری، هدایت و سامانه‌های مکانیکی، کارکرد قابل قبول در حالت یک موتور خاموش، قابلیت اطمینان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابلیت عملیاتی در محدوده دمایی ۲۵ - تا ۵۵ درجه سانتی گراد و بدنه آیرودینامیکی مناسب را از جمله مشخصات فنی بالگرد ۲۴۸ ذکر کرد و گفت: این بالگرد بر اساس نیاز مشتریان نظامی و غیر نظامی و قابلیت صادرات به بازارهای بین المللی خصوصا کشورهای اسلامی با قیمت رقابتی قابل عرضه می‌باشد.

امیر سرتیپ احمدآبادی رئیس شرکت پشتیبانی و نوسازی بالگردهای ایران (پنها) درباره توانمندی پروازی بالگرد ملی صبا عنوان داشت: رنج پروازی بالگرد ملی صبا ۲۴۸ این است که این بالگرد می‌تواند ۶ ساعت مداومت پروازی با سرعت بسیار قابل قبولی، داشته باشد.

وی افزود: موتور این بالگرد از موتورهای نسل چهارم است و سیستم و کنترل‌های خاص خودش را دارد. این بالگرد همچنین از سیستم فول گلس کاکپیت (Full Glass Cockpit) بهره می‌برد. این بالگرد به این علت دارای اهمیت است که اولا دو موتور دارد و خیلی از سیستم‌هایش دوگانه است؛ دو هیدرولیک پمپ دارد و از پمپ‌های دوگانه مناسبی برخوردار است.  حدود ۲۰۰ هزار ساعت‌نفر در طراحی، قطعه سازی و مونتاژ برای این بالگرد کار شده است. پیچیدگی بالگرد و های‌تک بودن و متالوژی خاص، ساخت بالگرد‌ها را واقعاً سخت می‌کند.


وزارت دفاع و نیروهای مسلح با پیروی از منویات مقام معظم رهبری و در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های نیروهای مسلح و با تلاش متخصصان داخلی توانسته انواع محصولات نظامی را طراحی و تولید کند. 

گزارش از مهدی شهرودی 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد
۱۵:۵۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
خدا بر دستاوردهای تان بیفزاید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
درود خدابر شما دلاوران ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
خب ما که میتونیم این ها رو درست کنیم پس چرا هنوز پراید و پژو میزنن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
باید برای پیشگیری از حمله دشمنانمون تسلیحات به روز و قدرتمند داشته باشیم. خدا قوت به دلیر مردان ایرانی (ارتش،سپاه،بسیج)
آخرین اخبار