قابل توجه دانش آموزان متقاضی رشته معماری داخلی؛

معماری؛ از ساخت فضای جدید تا حفظ محیط زیست/ رشد صعودی اشتغال در حوزه معماری داخلی

هنرستان های فنی و حرفه ای با توجه به نیاز کشور در حوزه معماری، امکان تربیت هنرجویان مستعد دراین رشته را فراهم کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از اصلی ترین نیاز های بشر تهیه مسکن و سرپناه بوده است که در مراحل مختلف تاریخی و رشد اجتماعی به ترتیب نیازهای امنیت، کارایی و زیبایی را پاسخ داده است. 

متناسب بودن کاربرد مسکن از نظر اندازه و شکل و فرم این فضا را با انتظارات بشر هماهنگ ساخت و توجه به حسن زیبایی شناسی و مشغله های ذهنی وی همزمان با موضع اولین نیاز بشر شکل گرفت به طوریکه دیواره داخلی اولین پناهگاه طبیعی انسان نقاشی هایی از آمال، ذهنیات و تجربیات او جلوه گر شدند.

تهیه و ساخت فضاهاي مورد نیاز در ابتدا توسط شخص انجام می گرفته اما به تدریج با رشد تکنولوژی و کسب تجربه افراد در این زمینه خاص نیاز به انتقال تجربه و آموزش به دیگران و نسل های بعدی ضرورت پیدا کرد.

امروزه نیز طراحی و ساخت مسکن و فضاهاي مورد نیاز مناسب توسط افرادي با تجربه و دانش آموخته در این حوزه صورت گرفته است.

ساماندهی و مدیریت فضاهاي داخلی این ساخت و سازها با توجه به معماري پایدار( اقتصاد و ارکان اصلی آن، اجتماعی و زیست محیطی) تربیت افرادي متخصص با اطلاعات کافی و به روز و متناسب با ارزش هاي دینی و فرهنگی کشور را ضروري می سازد.

این افراد علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی خصوصی و اجتماعی افراد در مدیریت منابع و حفظ و نگهداري محیط زیست موثر است.

با توجه به ارائه آموزش رسمی در شاخه فنی و حرفه اي، رشته معماری داخلی و به تبع آن نبود کارگر ماهر و تکنسین های حوزه معماری داخلی، تربیت هنرجویان مستعد را دراین رشته ضروری می نماید.

پژوهش و برنامه ریزي هاي انجام شده در این زمینه آمار شاغلان حوزه معماري داخلی مرکز آمار ایران رشد صعودي اشتغال را در این زمینه پیش بینی می کند.

از سال تحصیلی 95 رشته معماری داخلی به خانواده 41 رشته ای شاخه فنی و حرفه ای اضافه شد.

جدول زیر تعدادی از مشاغل قابل احراز برای فارغ التحصیلان هنرستانی این رﺷﺘﻪ را نشان می دهد، فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کاردانی، کارشناسی و بالاتر امکان ادامه تحصیل دارند.


معماری؛ از ساخت فضای جدید تا حفظ محیط زیست/ رشد صعودی اشتغال در حوزه معماری داخلی 
دانش آموزان علاقه مند برای ورود به این رشته باید دارای ویژگی هایی باشند که شامل علاقه به تحصیل در رشته طراحی داخلی،توانایی هاي شناختی (درك فضا- توصیف فضا- بیان ترسیمی و طراحی)، توانایی ادراکی (تعیین موقعیت خود و کاربر در محیط و فضای طراحی، درك مقیاس فضا و وسایل)، توانایی روان حرکتی (هماهنگی ذهن و اعضاي حرکتی- برقراری هماهنگی بین توان فیزیکی و شناختی)، توانایی فیزیکی (قوت جسمانی- تعادل جسمی)، توانایی حسی (توانایی دیدن اشیاء در نزدیک و دور- توانایی تشخیص دقیق رنگ ها) و مهارتهای پایه (صحبت کردن- ترسیم- نوشتن- گوش دادن فعال- درك مطلب) است.

هنرجویان رشته معماری داخلی در دوره سه ساله هنرستان، در قالب دروس تخصصی، شایستگی های متنوعی را کسب می کنند.

دروس این رشته در پایه دهم شامل تزئینات سلولزی، رنگ، موکت و فضای داخلی، تزیینات سنگی، سرامیکی و پلیمری در فضای داخلی، دانش فنی پایه و طراحی و زبان بصری است.

هنرجویان پایه یازدهم دروس معماری داخلی فضاهای مسکونی و تزئینات چوبی و پارچه ای را در برنامه درسی خود دارند.

پایه دوازدهم رشته معماری داخلی تزئینات گچی و مبلمان پارچه ای و پلیمری، معماری داخلی فضاهای تجاری و دانش فنی تخصصی را می گذرانند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار