کرمان؛

باغ شاهزاده ماهان؛ با فواره های منحصر به فردش

باغ شاهزاده ماهان، یکی از زیباترین باغ های سنتی ایران با فواره های منحصر به فردش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ محمد جهانشاهی؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه این باغ در نیم فرسنگی ماهان در دامنه کوه های تیگران جلوه گری می کند؛ گفت: این باغ از یادگارهای عبدالحمید میرزا حاکم کرمان در اواخر دوره قاجاریه است .

وی افزود: این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا؛ عمارت شاه نشین و حمام از قسمت های ارزشمند باغ شکه آبرسانی و حوض های آن است که در محور مرکزی باغ قرار دارد درجلوی عمارت اصلی حوض بزرگی با 5 فواره مشاهده می شود.

جهانشاهی با بیان اینکه بازسازی باغ شاهزاده بعد از پیروزی انقلاب درسال 70 همزمان با برگزاری کنگره خواجوی کرمانی انجام شده است؛ خاطر نشان کرد: در حال حاظر قسمت شاه نشین به یک رستوران مبدل و توسط بخش خصوصی اداره می شود.

وی تصریح کرد: این باغ دارای درختان میوه بسیاری از جمله انگور ، آلو، آلوچه، هلو ،گردو وغیره است که در بین درختان زینتی جای گرفته و خودنمایی می کنند.

جهانشاهی یادآورشد: هرساله گردشگران بسیاری از سراسر ایران وجهان برای بازدید از این باغ به ماهان می آیند و ساعتی را با آرامش و فارغ از دغدغه های زندگی سپری می کنند.

وی با اشاره به اینکه ساختار پله‌ای منتهی به عمارت به همراه فواره‌های آب و درختان سر به فلک کشیده‌ای که در فصل‌های مختلف هارمونی رنگ متنوعی را پدید می‌آورند، گفت: زیبایی به این باغ بخشیده است که تنها با دیدن از نزدیک می‌توانید اثرگذاری آن را درک کنید.

جهانشاهی افزود: آب مورد نیاز این باغ از قنات تیگران که خود از ارتفاعات جوپار سرچشمه می‌گیرد، تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: باغ شازده ماهان در سال ۱۳۵۷ مرمت شد ولی متاسفانه در سال ۱۳۶۰ بر اثر زلزله، آسیب‌هایی به آن وارد آمد که البته دوباره مورد بازسازی قرار گرفت وبا این وجود امروزه به خوبی از آن محافظت می‌شود.

جهانشاهی تصریح کرد: این باغ به عنوان سیزدهمین اثر ایرانی در سال ۱۳۹۰ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد تا اهمیت آن بیش از پیش شود.

این باغ همچنین در میان پرگردشگرترین جاذبه‌های ایران قرار داردو هرساله تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این باغ دیدن می کنند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.