با خواب نجنگید!

عضو هئیت مدیره انجمن ارگونومی ایران، گفت: بیشترین زمانی که یک فرد می‌تواند به طور پیوسته رانندگی کند چهار و نیم ساعت است و رانندگان باید پس از این مدت رانندگی حتما 45 دقیقه استراحت کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر فرامرز قره گوزلو با اشاره به اینکه هوشیاری افراد در ساعات مختلف شبانه‌روز متفاوت است، گفت: یک فرد در ساعات 9 صبح و 9 شب بیشترین سطح هوشیاری و در ساعات سه تا پنج بامداد و 16 تا 18 عصر کمترین سطح هوشیاری را دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین تصادفات رانندگی در ساعت سه تا پنج بامداد اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: توصیه می‌شود رانندگان از رانندگی در این ساعات جدا خودداری کنند، چون در این ساعات مغز کمترین هوشیاری را دارد و باعث می‌شود فرد نتواند به موقع تصمیم گیری کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه راننگی جزو مشاغل نیمه سنگین محسوب می‌شود، گفت: افراد در هنگام رانندگی باید از هوشیاری بالایی برخوردار باشند و قبل از شروع حرکت حتما استراحت کافی داشته باشند.

قره‌گوزلو افزود: افراد از زمان بیدار شدن از خواب به مدت نیم ساعت دچار اینرسی یا کشش خواب هستند، یعنی فرد کاملا هوشیار نیست و حدود نیم ساعت طول می‌کشد تا فرد تمرکز کامل را به دست آورد، لذا به رانندگان توصیه می‌شود بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب اقدام به رانندگی نکنند.

مدرس کارگاه‌های خواب رانندگان اتوبوس‌های شهری و بین شهری، با اشاره به اینکه رانندگان هنگام خواب آلودگی برای بیدار ماندن دست به اقداماتی نظیر نوشیدن چای و قهوه، پایین زدن شیشه‌های خودرو، گوش دادن موسیقی و یا صحبت با سرنشین‌ها می‌زنند، گفت: هیچکدام از این کارها راهکار مناسبی برای پیشگیری از خستگی و خواب آلودگی نیست.

وی به رانندگان توصیه کرد، با خواب آلودگی مبارزه نکنند و افزود: تنها راه مناسب برای کاهش خواب آلودگی استراحت و خوابیدن است.

عضوهیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سنگین‌شدن پلک‌ها، تیرگی دید، تصورات وهم آلود در جلو چشم راننده، خیره شدن به یک نقطه از جاده و خمیازه کشیدن را از جمله علائم خواب آلودگی عنوان کرد و گفت: به محض اینکه رانندگان این علائم را در خود مشاهده کردند، باید سریع کنار بزنند و استراحت کنند.

وی با هشدار در خصوص رانندگی طولانی مدت، گفت: رانندگی طولانی مدت در کنار خستگی، موجب ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی می‌شود که در همین راستا به رانندگان توصیه می‌شود از رانندگی مداوم و پیوسته خودداری کرده و در فواصل مناسب استراحت کنند.

قره گوزلو خاطرنشان کرد: گردن افراد در رانندگی طولانی مدت برای مدت زمان زیادی ثابت می‌ماند و همین امر موجب گردن درد می‌شود، لذا توصیه می‌شود که افراد هر نیم ساعت یکبار پیاده شده و نرمش‌های ملایم به ویژه نرمش‌های گردن و پاها را انجام دهند.

وی افزود: رانندگان همچنین برای جلوگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی باید صندلی خودرو را متناسب با بدن خود تنظیم کنند و فرمان خودرو را طوری بگیرند که دست آنها با فرمان زاویه 90 درجه داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: رانندگان همچنین باید پشتی صندلی خود را طوری تنظیم کنند که قوس کمر آنها را پوشش دهد.

منبع:ایسنا
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار