محمدکاظم کاظمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

در افغانستان هم مراسم نوروز باشکوهی داریم

عید نوروز همانند ایران،در افغانستان نیز با تفاوت‌های مختصری مرسوم است.

خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با محمدکاظم کاظمی شاعر و نویسنده افغانستانی به مناسبت بهار و عید نوروز، درباره مراسم ویژه عید نوروز در افغانستان گفتگوی ترتیب داده است. در ادامه این گفتگو را می خوانیم:

این شاعر درخصوص جشن‌های شهرهای مختلف افغانستان ابراز داشت: عید نوروز همانند ایران،در افغانستان نیز با تفاوت‌های مختصری مرسوم است. بخصوص در سال‌های ‌اخیر رویکرد ویژه‌ای درباره عید نوروز در افغانستان می‌بینیم. نگاه سنتی به عید نوروز باعث برگزاری مراسم مختلفی در همه شهرهای افغانستان بویژه در سه شهر کابل، مزار و هرات می‌شود.

وی افزود: مراسم عید در هرات بسیار شباهت به ایران دارد.مثلا سیزده به در دارند. همچنین مراسم چهارشنبه آخر سال داریم که البته با ایران متفاوت است و آتش روشن کردن نیست بلکه یک تفرج و گردش زنانه است. زنان در آخرین چهارشنبه سال در باغی در هرات دور هم جمع می‌شوند. 

این شاعر در ادامه عنوان کرد: در مزار شریف نیز مراسم باشکوهی در جوار مرقد منسوب به امیرالمومنین(ع) که زیارتگاه بسیار باشکوهی است برگزار می‌شود. در آنجا  علم زیارتگاه را برافراشته کرده و این علم تا 40 روز برافراشته می‌ماند . مراسم برافراشتن علم زیارتگاه بسیار باشکوه و رسمی است و با حضور مقامات کشوری برگزار می‌شود. این مراسم شباهت به برگزاری مراسم نوروز در حرم امام رضا(ع) دارد. در این 40 روزی که علم برافراشته می‌شود، جشن‌های نوروزی هم پابرجاست. 

کاظمی در خصوص تفاوت و شباهت‌های جشن عید نوروز در افغانستان با ایران اظهار داشت: در کابل هم جشن‌های نوروزی برگزار می‌شود. در دیگر قسمت‌های افغانستان هم همچنین ،ولی تفاوت‌های مختصری با ایران دارد. در ایران  سبزه نوروز و سیزده بدر داریم در عوض در افغانستان، جشن نهال کاری در روز اول نوروز داریم. 

وی در پایان اظهار داشت: اینجا رسم هفت سین داریم ولی آنجا هفت میوه داریم. هفت میوه خشک و آجیل مانند برگه زردآلو، مغز گردو و مغز بادام را در آب خیس می‌کنند و از آن شربتی می‌سازند و از مهمانان عید پذیرایی می‌کنند یا سمنو پزی در مزار بسیار رایج است و به آن سمنک گفته می‌شود. سمنک در تاجیکستان هم رایج است. آن‌جا چندین سرود معروف هم در هنگام ساختن سمنو است که زن‌ها در حال درست کردن سمنو آنها را می‌خوانند.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.