در گفتگوی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

استان گیلان سال 95 بیشترین ضمانت نامه صنایع کوچک را دریافت کرد/ طرح های توسعه 100میلیارد ضمانت نامه دریافت کردند

با توجه به مشکلات عدیده صنایع کشور در چند سال گذشته که موجب تعطیل شدن برخی از صنایع و یا کار کردن بعضی دیگر با نیمی از ظرفیت واقعیشان شده است، لزوم توجه به بازسازی وکمک رسانی به صنایع کوچک ومتوسط بیش از پیش پررنگ شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با توجه به مشکلات عدیده صنایع کشور در چند سال گذشته که موجب تعطیل شدن برخی از صنایع و یا کار کردن بعضی دیگر با نیمی از ظرفیت واقعیشان شده است، لزوم توجه به بازسازی وکمک رسانی به صنایع کوچک ومتوسط بیش از پیش پررنگ شد.
 
در جهت نیل به هدف کمک رسانی به این صنایع ،یکی از سازمان های دولتی که می تواند نقش موثر وپررنگی داشته باشد،صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک است که می بایست در حوزه تامین منابع مالی مورد نیاز صنایع ،آنها را یاری دهد.
 
قانون تأسیس "صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک" زیر نظر وزارت صنایع و معادن وقت در تاریخ بیست و چهارم آذر ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و سه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. اساسنامه صندوق در سال 1384 مصوب هیأت محترم دولت گردیده و صندوق پس از شروع به کار در سال 1385، اولین ضمانت‌ نامه خود را در سال 1386 صادر نمود.
 
موضوع فعالیت صندوق کمک به توسعه صنایع کوچک و از طریق تضمین حداکثر هفتاد درصد ( در مناطق کمتر توسعه یافته تا هشتاد و پنج درصد) اصل و سود تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات مالی و اعتباری به صنایع و استفاده از وجوه اداره شده و سایر منابع مالی در چارچوب سیاستهای صنعتی و برنامه های توسعه کشور در زمینه احداث، توسعه، بهسازی و نوسازی، سرمایه در گردش، توسعه پیمانکاری های فرعی، تحقیق و توسعه، خرید فناوری و دانش فنی و تجهیزات آزمایشگاهی و توسعه منابع انسانی و همچنین انجام سایر اموری که در راستای تحقق هدف صندوق است.
 
این ضمانت نامه ها حداکثر هفتاد درصد ( در مناطق کمتر توسعه یافته تا هشتاد و پنج درصد) اصل و سود تسهیلات اعطایی بانکها و موسسات مالی و اعتباری به صنایع کوچک را تضمین می کند. این در حالی است که پس از انجام بررسی های کارشناسی و اعتبار سنجی، مبتنی بر اولویت های تصویب شده ی صندوق، با اخذ وثایق لازم و دریافت کارمزد، ضمانت نامه اعتباری برای متقاضی صادر می شود.
 
در صدد برآمدیم تا عملکرد صندوق مذکور را از جهت نیل به اهداف تعیین شده در حوزه اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار دهیم و در این راستا با محمد حسین مقیسه مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک به گفتگو نشسته ایم.


چقدر درعمل به فرامین اقتصاد مقاومتی موفق بوده اید و اگر بخواهید به عملکرد خود نمره بدهید از 100 چه نمره‌ای می‌دهید؟

مقیسه: با عنایت به اینکه یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی توجه به بنگاههای کوچک و متوسط است و از سوی دیگر کلیه خدمات صندوق در قالب ضمانت نامه‌های اعتباری، خرید مواد اولیه و پیمانکاری به طور کامل به واحدهای صنعتی کوچک تعلق می‌گیرد، می‌توان قضاوت کرد که فعالیت‌های صندوق در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی متمرکز است، لذا رشد 56 درصدی در صدور و تمدید ضمانت نامه نشان از موفقیت قابل قبول برای سال 1395 در صندوق است.

آیا برنامه هایی که در جهت نیل به اهداف اقتصاد مقاومتی در سال 95 آغاز  شده ،در سال 96 نیز ادامه خواهد داشت؟

مقیسه: برنامه های صندوق در سال 96 بر رشد کمی و کیفی محصولات و نحوه خدمات رسانی به صنایع کوچک متمرکز شده  است، مهمترین این برنامه ها عبارتند از افزایش صدور ضمانت نامه حداقل با درصد رشدی مشابه سال 1395، بهبود در فرایند اعتبارسنجی مشتریان از طریق استقرار مدل اعتبارسنجی مبتنی بر شبکه های عصبی، الکترونیکی کردن فرآیند صدور ضمانت نامه بصورت کامل به منظور حذف تردد مشتریان صندوق و جایگزینی آن از طریق سیستم های تحت وب و در نهایت توجه به اصلاح ساختار و برنامه های راهبردی صندوق است.

اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی در حوزه صنایع کوچک چگونه عملیاتی  می شود؟

مقیسه: اجرای فرامین اقتصاد مقاومتی در صنعت  از طریق اولویت دادن به طرح های دانش بنیان، بنگاه‌های صادرات محور، تولیدات صنعتی با تکنولوژی بالا، طرح های واقع در مناطق کمتر برخوردار و در نهایت طرح نهایت  هایی که دارای پیشرفت فیزیکی بالا و اشتغال قابل قبول نیروی انسانی است، عملیاتی می شود.

آیا صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک، برنامه بلند مدتی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی دارد؟

مقیسه: گسترش انواع ضمانت نامه های بانکی از قبیل ضمانت نامه شرکت در مناقصه، پیش پرداخت و حسن انجام کار در کنار افزایش کمی و تدریجی صدور ضمانت نامه های اعتباری، بهبود فرآیندها و تسهیل خدمات رسانی به واحدهای صنعتی اصلاح قوانین و مقررات در راستای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از جمله مهمترین شاخص های مدنظر صندوق از برنامه های میان و بلند مدت محسوب می شود.

گزارشی از عملکرد سازمان خود در سال 95 ارائه دهید.
 
مقیسه: در یازده ماهه سال جاری، کل ارزش  ضمانت نامه های صادر شده و تمدیدی به بیش از هزار و 430 میلیارد ریال رسید که  56درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.
 
در این مدت ، به لحاظ تعدادی نیز مجموع ضمانت نامه های صادره و تمدیدی به 293 ضمانت نامه رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 23 در صد افزایش را نشان می دهد، همچنین تعداد کل ضمانت نامه های صادر شده در یازده ماهه سال جاری  195 عدد به ارزش بیش از  953 میلیارد ریال است.
 
بیشتر ضمانت نامه های مذکور به کدام طرح ها تعلق گرفته است؟
 
مقیسه: بیشترین ارزش ضمانت نامه های صادر شده در این مدت برای طرح های ایجادی به مبلغ 377 میلیارد ریال بوده است 346 میلیارد ریال ضمانت نامه برای سرمایه در گردش ، نزدیک به 100 میلیارد ریال ضمانت نامه برای طرح های توسعه ای ، 39 میلیارد ریال برای ضمانت نامه های پیش پرداخت و 23 میلیارد ریال ضمانت نامه حسن انجام تعهدات  در یازده ماهه سال 95 صادر شده است.

کدام استان ها شامل پوشش خدمات صندوق در سال 95 شدند؟
 
مقیسه: در یازده ماهه سال 95 استان های گیلان، مازندران ، ایلام، تهران و اصفهان بیشترین ضمانت نامه های مرتبط با صنایع کوچک را دریافت کرده اند.
 
در این مدت ، در استان گیلان بیش از 110 میلیارد ریال ، استان مازندران بیش از 68 میلیارد ریال و استان ایلام بیش از 57 میلیارد و 500 میلیون ریال ، برای واحدهای صنعتی کوچک ،ضمانت نامه  صادر شده است و همچنین در استان تهران57 میلیارد ریال و استان اصفهان نیز بیش از 55 میلیارد و 500 میلیون ریال انواع ضمانت نامه برای صنایع کوچک صادر شد.
 
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار