قم، شهر بی‌همتای ایران‌زمین

شهرستان قم جزو معدود شهرهای جهان است که تقریبا در تمام طول تاریخ اسلام، شیعه نشین بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛؛ شهرستان قم، در منطقه‌ای خشک و کویری وجود دارد و جزو معدود شهرهای جهان است که تقریبا در تمام طول تاریخ اسلام، شیعه نشین بوده است.نام قم، از یک حدیث منسوب به پیامبر اسلام (ص) گرفته شده است.قم دارای چندین نام است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:(مجمع الانصار قائم«عج»)، (مآوی للفاطمیین) و (شهر خون و قیام) که به هرسه اسم شناخته شده است.


حرم حضرت معصومه(س) درخششی والاتر از خورشید

حرم حضرت معصومه در این شهر واقع شده است.آرامگاه فاطمه معصومه در میان بقعه قرار گرفته است و با کاشی نفیس و زرفام پوشیده شده است.گفتنی است، در حرم حضرت بسیاری از علما و فضلا، شخصیت های علمی و پادشاهان صفوی و قاجار دفن گردیده اند. قم، هرروزه پذیرای عاشقانی است که به دیدار این درخشش بی پایان می شتابند.

قم، شهر بی‌همتای ایران‌زمین


مسجد جمکران، مکانی برای درد دل عاشقان

مسجد جمکران یکی از مکان های مقدس و منتسب به امام زمان«عج» می باشد و در نزدیکی روستای جمکران قرار دارد.این مسجد به سبب انتساب به حضرت مهدی«عج» مسجد صاحب الزمان نامیده می شود.مجموعه مسجد جمکران، دارای چند حسینیه، بازارچه، زائرسرا و ساختمان اداری است.

قم، شهر بی‌همتای ایران‌زمین


کوه خضر نبی، قدمتی سه هزار ساله

کوه خضر نبی در ۶ کیلومتری مرکز قم به سمت جنوب و در جوار شهرک ایثار قرار دارد.این کوه بنابر گفته ی گذشتگان محل، نیایش خضر نبی بوده است.اگرچه در حدود سه هزار سال پیش تنها یک غار بوده است اما امروز تبدیل به مسجدی کوچک بر فراز کوهی استوار شده است.و در دامنه این کوه چندین شهید گمنام به خاک سپرده شده‌اند.

قم، شهر بی‌همتای ایران‌زمین

باغ گنبد سبز

باغ گنبد سبز و مقابر آن از آثار تاریخی مربوط به دوران تاریخی بعد از اسلام و قرن هشت هجری قمری است.که آن ها را برج های آرامگاهی می نامند.این مجموعه شامل سه برج است که در درون باغچه ای به نام باغ سبز در انتهای خیابان چهار مردان واقع شده است.بر اساس کتیبه تاریخی موجود، این سه گنبد مدفن خواجه اصیل الدین، خواجه علی صفی و شخص گمنام دیگری است.

قم، شهر بی‌همتای ایران‌زمین


روستای وشنوه ، بهشتی بی مانند

روستای وشنوه یک از مکان‌های ییلاقی و خوش و آب و هوای دیار کهک قم می باشد.به گفته اهالی، نام این روستا از ایزد هندوها «ویشنو» گرفته شده است.روستای وشنوه دارای قدمت و سابقه طولانی است و برخی از بناهای آن مانند امامزاده هادی از دوره صفویه به یادگار مانده است.این روستا از از پوشش گیاهی و جانوری انبوهی برخوردار است ازجمله ی آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:گل گاو زبان، شیرین بیان، شاتره، کاسنی، آویشن، گون.و پوشش جانوری این روستا را حیواناتی مانند:شغال، گرگ، روباه، کبک و تیهو تشکیل می‌دهد.

قم، شهر بی‌همتای ایران‌زمین


گزارش از یگانه عرب


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار