نوروز به کجا برویم؟

"بروجرد" سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع

بروجرد سرسبز و زیبا برای مسافران نوروزی که به دنبال طبیعت‌های بکر هستند، محل مناسبی است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بروجرد یکی از شهرهای استان لرستان است که در شمال دشتی حاصلخیز به نام سیلاخور قرار گرفته و قله های گرین از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس، شمال غربی تا جنوب شرقی آن را دربر گرفته‌اند. این شهرستان سرسبز و زیبا برای مسافران نوروزی که به دنبال طبیعت های بکر هستند، محل مناسبی است. در این گزارش چند جاذبه و زیبایی این شهر را به اختصار معرفی می‌کنیم. 
 
مسجد جامع بروجرد يكی ازكهن‌ترين مساجد غرب ايران است که در زمان سلجوقیان ساخته شده است و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ارتفاع گنبد آن كه در وسط بنا ايجادشده تا كف مسجد نزديك به20 متر است.
 
آبشارهای ونايی بروجرد در فاصله 21 کيلومتری شمال غربی بروجرد و در دامنه ارتفاعات گرين واقع شده است.روستای ونايی به عنوان زيستگاهي مناسب برای گونه‌های جانوری بومی به حساب می‌آید و از شكارگاه‌های مورد توجه شكارچيان و صيادان ساليان گذشته تاكنون بوده است.
 
گرین از رشته کوه‌های بلند زاگرس است که در ادامه اشترانکوه قرار دارد و طول آن به بیش از ۱۸۰ کیلومتر می‌رسد. چشمه های « آب سفيد»، «دو روزنه» و «طوطيا» از چشمه های اطراف این رشته کوه است که زیبایی بسیاری برای گردشگران فراهم کرده است.
پارک فدک: پارکی در حاشیه شهر بروجرد است، در انتهای خیابان فاطمی و ابتدای جاده گلدشت است. این پارک دریاچه ای دارد که بزرگترین دریاچه مصنوعی در غرب ایران است.باغ پرندگان، دریاچه، امکانات قایقرانی، شهربازی، پیست دوچرخه سواری از جمله امکانات این پارک است.
 
تنگه گپرگه:  که در انتهای جادهٔ گلدشت قرار دارد، دارای یک رودخانهٔ دایمی با پیچ و خم فراوان است که فقط پیاده و یا با دوچرخه می‌توان از میان آب  آن عبور کرد. چشمه آبگرم و غار از دیدنی های موجود در این تنگه است.
 
امامزاده جعفر: در بین مکانهای تاریخی و مذهبی، امامزاده جعفر که بنا به استناد کتیبه های موجود، فرزند امام موسی کاظم(ع) است یک بنای تاریخی دیدنی در بروجرد به شمار می رود.داخل آن آیینه کاری و نمای بیرونی این بنا دارای ساختمان گنبد هرمی شكل است که نمونه‌ای بسيار زيبا از هنر و معماري عهد سلجوقی است. 
 
پل چالانچولان: این پل روی رودخانه سزار است که در زمان صفویان ساخته شده. چالانچولان  در دشت حاصلخیزی در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان قرار دارد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. 
 
مسجد قلعه بروجرد، پل قلعه حاتم، گلدشت بروجرد، مسجد جامع بروجردف مسجد امام، تپه چغا، تالاب بیشه دالان،رود سزار، روستاهای تپه مولا، کرکیخان و دره صیدی را می توان از دیگر جاذبه های شهر زیبای بروجرد به حساب آورد.  
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.