حضور مشاوران ایرانی در پروژه شهرک صنعتی دارویی برکت

قائم مقام و مدیر عامل شهرک دارویی برکت گفت: پروژه شهرک دارویی برکت از سال 88 در زمینی به وسعت 200 هکتار در منطقه کردان با حضور 11 مشاور ایرانی کلید خورد.

سبحان آهنی قائم مقام و مدیر عامل شهرک صنعتی دارویی برکت و عضو هیئت مدیره آن در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیان کرد: ایده اجرای پروژه طی سال 88 صورت گرفته است. بر اساس مطالعات انجام گرفته، حجم بسیاری از داروها به بازار ایران وارد می شود که این واردات نشان دهنده نیاز ما به خارج کشور است.

وی ادامه داد: ما قصد داریم آهنگ روند توسعه صنایع دارویی را افزایش دهیم که این پروژه در حکم یک سکو برای استقرار شرکت های نوین داروسازی High Tech (دارای فناوری پیشرفته) است؛ شرکت‌هایی که بتوانند با استانداردهای روز دنیا (GMP) خود را سازگار کنند.

وی اظهار داشت: این ایده که همه شرکت های داروسازی بتوانند در یک شهرک صنعتی کنار هم قرار گیرند از دهه 60 همواره برای داروسازان مطرح بوده است. در دهه 60 انجمن داروسازان ایران یک زمین 300 هکتاری در سهیلیه کرج خریداری کرده و به تقسیم سهام بین شرکت های مختلف پرداختند با این هدف که یک شهرک دارویی تاسیس کنند اما متاسفانه این ایده عملی نشد چرا که ایجاد زیر ساخت اساسا اقتصادی و سودآور به نظر نمی‌رسید و بخش خصوصی هیچ تمایلی به ایجاد زیر ساخت نشان نمی‌داد. بنابراین شهرک صنعتی قصد داشت بخشی از منابعش را با وام تامین کند که هیچ کدام از این تسهیلات امکان پذیر نشد به دلیل اینکه بانک ها وام‌هایشان را به زیر ساخت تخصیص نمی دهند.

این قائم مقام شهرک صنعتی دارویی برکت با بیان اینکه یک زمین 200 هکتاری در 45 کیلومتری تهران و 10 کیلومتر بعد از کرج و به سمت قزوین مجاور اتوبان شمال آزاد راه کرج- قزوین در منطقه کردان از وزارت راه و شهرسازی استان البرز خریداری شد، عنوان کرد: این محوطه یک زمین بایر با کاربری صنعتی و محل احداث اولین شهرک تخصصی دارویی محسوب می‌شد که نمونه های دیگری در جهان مورد مطالعه قرار گرفتند و در نهایت سه شرکت فرانسوی برنده این مناقصه شدند و در کنار این سه مشاور از ابتدای این پروژه یک تیم متشکل از 11 مشاور ایرانی نیز حضور پیدا کردند. فاز 2 این پروژه نیز شامل مطالعات محیط زیستی، جامع اثرات اجتماعی و زیست محیطی بود که اکنون در حال افتتاح است.

آهنی افزود: از کل این منطقه، 200 هکتار 100 هکتار آن متعلق به فضاهای صنعتی است و 100 هکتار نیز به فضای سبز، محوطه عمومی، خیابان ها و خدمات عمومی اختصاص دارد. در راستای اجرای این زیر ساخت ها از ابتدا تلاش شد که کیفیت و کمیت هر دو بتوانند خودشان را با توسعه آینده این صنایع سازگار کنند.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین زیر ساخت ها در صنایع دارویی آب محسوب می شود که بررسی های انجام شده توسط مشاور فرانسوی نشان داد که همه شهرک به 57 لیتر بر ثانیه آب نیاز داشت که ما توانستیم با تامین انشعاب از منابع مختلف بیش از نیاز اولیه حدود 79 لیتر بر ثانیه آب برای شهرک تهیه کنیم. همچنین برای برق نیز 11 کیلومتر خط اختصاصی احداث کردیم و یک انشعاب 63 کیلو وات برای شهرک در نظر گرفتیم که این انشعاب وارد شهرک شده است. همچنین یک پست اختصاصی با ظرفیت اولیه 40 مگابایت و قابلیت افزایش تا 120 مگابایت تاسیس کرده‌ایم.

این قائم مقام شهرک دارویی برکت تصریح کرد: برای گاز نیز سه ایستگاه TBS به حجم 10 هزار متر مکعب به منظور تقلیل فشار گاز در شهرک احداث شده و لوله گذاری 14 کیلومتر شبکه توزیع گاز داخل شهرک انجام شده است. همچنین 20 کیلومتر شبکه توزیع آب تاسیس شده که از این میزان 18 کیلومتر به شبکه توزیع آبیاری قطره ای اختصاص پیدا کرده است. از این گذشته، برای مدیریت این منابع آبی احتیاج به زیر ساخت هایی داریم که این زیر ساخت ها شامل 2 مخزن بتونی پنج هزار متر مکعبی به همراه 2 ایستگاه پمپاژ در کنار هر کدام بود.

آهنی یادآور شد: یک دریاچه 25 هزار متر مکعبی در جنوب شهرک احداث شده است که این دریاچه محل جمع آوری آب های سطحی شهرک بوده و شامل پساب تصفیه شده درون تصفیه‌خانه‌های فاضلاب است. با چنین امکاناتی می‌توان آب خروجی از تصفیه خانه فاضلاب و آب های سطحی را مجددا برای آبیاری فضای سبز شهرک مورد استفاده قرار داد.

وی یادآور شد: 10 هزار خط تلفن در مرکز برای فاز اولیه مخابرات و پنج هزار مگابایت بر ثانیه پهنای باند اختصاص دادیم که در این راستا 18 کیلومتر کابل فیبر نوری در شهرک احداث کردیم. این فیبر نوری از سه مقطع مختلف تغذیه می شود و در ابتدای هر قطعه یک انشعاب فیبر نوری تحویل قطعات می شود. بنابراین چون فیبر نوری در تمامی قطعات وجود دارد، محدودیتی برای پهنای باند نداریم و امکان افزایش آن در دوره های بعد میسر است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار