تایوان: قادر به شلیک موشک به سوی چین هستیم

تایوان برای نخستین بار به طور علنی اعلام کرد قادر به شلیک موشک به سوی چین است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ چین همچنان تایوان را به عنوان بخشی از خاک خود قلمداد می کند که در صورت لزوم، باید به زور آن را مجددا ملحق کرد هر چند که پس از جدا شدن دو طرف در پی جنگی داخلی در سال 1949، این جزیره حاکمیت مستقل خود را دارد. اما در همین حال تایوان برای نخستین بار به طور علنی اعلام کرده که قادر به شلیک موشک به سوی چین است.

پس از آن که تسای اینگ ون رئیس دولت تایوان پارسال قدرت گرفت و به هشت سال آشتی با چین پایان داد، روابط دو طرف به وخامت گراییده است.

 فنگ شیه کوان وزیر دفاع تایوان هنگام ارائه یک گزارش مهم دفاعی به پارلمان، در پاسخ به پرسش یک نماینده درباره این که آیا این جزیره قادر به شلیک به سوی چین است یا خیر، گفت: «بله».

وانگ تینگ یو، نماینده پارلمان، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: «این نخستین بار است که وزارتخانه این را تائید کرده است».

وی افزود ممکن است موشک های تایوان بتوانند بیش از یک هزار و 500 کیلومتر را طی کنند.

این وزارتخانه در گذشته اعلام کرده موشک های کروز ساخته ولی هیچگاه به طور علنی قابلیت های آنها را اعلام نکرده است.

در این گزارش همچنین وعده داده شده است یک جبهه نظامی گسترده برای حفاظت از تایوان تشکیل خواهد شد.

براساس این گزارش، «در صورتی که دشمن بر تجاوز پافشاری کند، ما با حمله به نیروهای دشمن در پایگاه های داخلی خود، جنگیدن با آنها در دریا، درهم کوبیدن آنها در حالی که به سواحل نزدیک می شوند و قلع و قمع آنها در سواحل، قابلیت هایشان را تضعیف خواهیم کرد».

بنابر اعلام وزارت دفاع، چین بیش از یک هزار و 500 موشک را به سوی تایوان نشانه گرفته است.

ارتش تایوان، که متشکل از حدود 200 هزار نیرو است، نیروی کوچکی در برابر ارتش 2.3 میلیون نفری چین است.

وزیر دفاع تایوان اعلام کرد امیدوار است مخارج را در سال 2018 به سه درصد تولید ناخالص داخلی افزایش دهد که در مقایسه با دو درصد امسال، افزایش را نشان می دهد و بالاترین نسبت بودجه اختصاص یافته در این جزیره برای ارتش ظرف 10 سال است.

از زمان روی کار آمدن تسای، پکن همه ارتباطات رسمی را با تایپه قطع کرده و مانورهای نظامی را نزدیک این جزیره افزایش داده است.

این اتفاقات پس از یک گفتگوی تلفنی خارج از عرف دیپلماتیک بین تسای و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روی داد.

آمریکا قدرتمندترین متحد تایوان و تامین کننده تسلیحاتی اصلی این جزیره است هر چند که واشنگتن و تایپه روابط دیپلماتیک رسمی ندارند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار