در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

ارزیابی علل ناکامی های مربوط به سیاست های جامع انرژی در کشور/ چرا سنگاپور ده برابر کشور ما درآمد ملی دارد؟

کارشناس انرژی گفت: مهمترین چالش در حوزه انرژی، تغییر فرهنگ مصرف انرژی ، بهینه کردن تولید ، مدیریت و مصرف آن است.

ناکامی حوزه انرژی دراجرای سیاست های ابلاغی رهبری/چرا سنگاپور ده برابر کشور ما درآمد ملی دارد؟عامری کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مهمترین مسئله انرژی کشور اظهار داشت: آنچه در زمینه انرژی امروز مهمتر از سایر مسائل است این است که ما در طول سالیان متمادی نفت را به‌عنوان یک نعمت خدادادی بی پایان و مجانی در نظر گرفته و بیش از حد مجاز از آن استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: باید ثروت‌های الهی را تبدیل به سرمایه و موضع بهتر کنیم نه اینکه آنها را به نابودی بکشانیم ولی متأسفانه در کشور ما این اتفاق نیافتاده است.

کارشناس انرژی بیان داشت: نتیجه این نگاه در کشور ما باعث شده که از نظر سطح زندگی و درآمد ملی در رده های جهانی بیش از اندازه مصرف انرژی داشته باشیم، اما در حال حاضر سه برابر کشورهایی که GDP متناسب با ما را دارند انرژی مصرف می کنیم ،چراکه فرهنگ غلط مجانی بودن انرژی و بی حد و حصر مصرف کردن را در مردم تقویت کرده ایم.

عامری تأکید کرد: امروز مهمترین چالش در حوزه انرژی، تغییر فرهنگ مصرف انرژی ، بهینه کردن تولید ، مدیریت و مصرف آن است.

وی ادامه داد: با اینکه راهکار مناسب برای رفع چالش فوق از سال 89 به تصویب رسیده و از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده ولی موفقیتی در اجرای آن نداشته ایم، علت آن هم این است که دولت نمی تواند به مردم بگوید از فردا میزان مصرف را کاهش دهید.

کارشناس انرژی تصریح کرد: مردم کشوری چون سنگاپور که وسعتی به اندازه تهران داشته و جمعیتی بیش از 5 میلیون ندارد، هیچ منبع و ثروت طبیعی خدادادی از جمله نفت و گاز و غیره ندارد، حتی آب مورد نیاز خود را هم از مالزی وارد می کند، اما مردم این کشور یاد گرفتند با این شرایط زندگی کرده و موفق شوند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که کشور سنگاپور به اندازه ما ظرفیت پالایشگاهی نفت داشته و توانسته با جذب منابع انسانی برتر، آوردن آخرین تکنولوژی و برقراری روابط خوب بین المللی و موقعیت بین المللی توانسته به این سطح برسد.

کارشناس انرژی در پایان گفت: ما نیز باید فکر داشتن آب، برق ، گاز، بنزین و نفت مجانی را دور بریزیم و به شکل بهینه از آنها استفاده کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار