بازگیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

قاچاق ماهی‌های قرمز بلای جان رودخانه‌های تهران

رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران گفت: گونه هایی مانند ماهی‌های قرمز عمدتا خارجی هستند و به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

محمدحسین بازگیر رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با قاچاق ماهی‌های قرمز اظهار داشت: برخی مکان ها و بازارها مانند میادین میوه و تره بار در شهرها وجود دارد که احتمال خرید و فروش حیات وحش و آبزیانی مانند ماهی قرمز در آن‌ها وجود دارد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه سال نو مردم به دنبال خرید وسایل و ملزومات سفره هفت سین مانند ماهی قرمز هستند، برخی افراد سودجو و قاچاقچی اقدام به قاچاق و فروش غیرقانونی آبزیانی مانند ماهی، مار، لاک پشت و سمندر می‌کنند که این کار یک نوع تخلف و جرم محسوب می‌شود و ما نیز به شدت پیگیر هستیم و با مشاهده هرگونه تخلفی در این باره برخورد خواهیم کرد.
 
بازگیر تصریح کرد: جدا کردن گونه‌های مختلف جانوران و حیوانات از زیستگاه اصلی‌شان مانند ماهی، مار، لاک پشت، سمندر و غیره موجب آسیب رسیدن به زیستگاه و انقراض‌ این گونه‌ها می‌شود. چراکه هر کدام از این گونه‌ها در زیستگاه خود نقش مهمی را در تنظیم جمعیت و چرخه حیات ایفا می‌کنند.
 
رئیس حفاظت از محیط زیست شهر تهران گفت: زمانی که این گونه‌ها از زیستگاه اصلی خود جدا و وارد منازل هر یک از ما می‌شوند، تنها برای مدت اندکی نگهداری شده و در اغلب موارد به دلیل نگهداری نامناسب و عدم توجه یا بیمار می‌شوند و مشکلاتی مانند بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را برای ساکنان منازل به وجود می‌آورند و در طبیعت رها می‌شوند و یا در نهایت می‌میرند.
 
بازگیر در رابطه با وابستگی کودکان به حیوانات گفت: در برخی مواقع نگهداری این گونه‌ها در منازل موجب وابستگی‌ کودکان به این حیوانات می‌شود که با مرگ و یا فقدان شرایط مناسب نگهداری از آن‌ها، مشکلات عاطفی برای کودکان پیش می‌آید که با رهایی این گونه‌ها در زیستگاه جدیدی به غیر از زیستگاه اصلی‌شان، مشکلات جدی برای سایر حیوانات و گونه‌ها به وجود خواهد آمد.

وی در پایان با اشاره به اینکه جابجایی برخی گونه‌ها از زیستگاه اصلی‌شان موجب خطرناک شدن آن‌ها می‌شود، افزود: ماهی های قرمز سفره هفت سین نیز عمدتا خارجی هستند و به شکل قاچاق وارد کشور شده و بعد از مدتی در رودخانه ها و آب های جاری رها می‌شوند و در نهایت به عنوان یک گونه مهاجم موجب به خطر افتادن حیات همزیستان خود در رودخانه می‌شوند و به خزانه ژنتیک رودخانه نیز آسیب می‌رسانند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار