در مناظره برنامه 180 درجه مطرح شد؛

قاسمی: دکل نفتی گم شده ربطی به وزارت نفت نداشت/ معظمی: از زمان اجرای برجام تا به امروز هیچ قراردادی در صنعت نفت بسته نشده است

موضوع دکل نفتی گمشده در دولت قبل در برنامه 180 درجه شبکه افق با حضور قاسمی وزیر سابق نفت و معظمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قاسمی: بیش از600 میلیارد بشکه  ذخیره نفت داریم/ معظمی: نفت کالای استراتژیک سیاسی استبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع دکل نفتی گمشده در دولت قبل  امشب 27 اسفند ماه در برنامه 180 درجه شبکه افق با حضور رستم قاسمی وزیر سابق نفت و  منصور معظمی  استاد دانشگاه و کارشناس حوزه نفت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رستم قاسمی وزیر سابق نفت در ابتدا  در پاسخ به سوال اول مجری  مبنی بر اینکه، نفت تا چه زمانی کالای استراتژیک است گفت: برخلاف سوبسيدهای پرداخت شده 15 درصد سبد ارزشی دنیا از انرژی غیر نفتی است البته این رقم در کشور های متعدد متفاوت است.

حداقل تا 50 سال آینده نفت می تواند کالای استراتژیک باشد

وی با اشاره به اینکه، حداقل تا 50 سال آینده نفت می تواند کالای استراتژیک باشد اظهار داشت: از نفت باید برای زیر ساخت های کشور استفاده کرد.

نفت کالای استراتژیک سیاسی است

منصور معظمی استاد دانشگاه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه،  نفت را کالای استراتژیک سیاسی می دانم ادامه داد: در نفت به غیر از مولفه های اقتصادی مولفه سیاسی نیز مؤثر است.

تا سال 2050 کماکان نفت و گاز در سبد ارزشی جهان بالاترین سهم را خواهند داشت

این استاد دانشگاه با بیان اینکه، نقش نفت و گاز در سبد ارزشی جهان بسیار پر رنگ است گفت: براساس برآوردهای موسسات مطالعاتی  تا سال 2050 کماکان نفت و گاز بالاترین سهم را در سبد ارزش جهان خواهند داشت.

 قاسمی  در ادامه گفته های معظمی افزود: نفت تا سال های طولانی کالای استراتژیک است و امروزه از نفت فرآورده هایی با دانش امروز به دست می آید و لذا ممکن است با علوم جدید بتوان فرآورده های دیگری کسب کرد.

بیش از600 میلیارد بشکه  ذخیره نفت داریم 

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه، بیش از600 میلیارد بشکه ذخیره نفت داریم گفت: باور ما می توانیم مکتب امام خمینی رحمه الله علیه است و باید بر آن تکيه کرد.

معظمی با اشاره به اینکه، اگر یک واحد ضریب بازیافت اصلاح شود 6 تا 7 میلیارد بشکه بیشتر به دست می آوریم گفت: باید بر روی حوزه نرم افزار کار کرد تا تولید ثروت صورت گیرد.

در حوزه تکنولوژی حرفی برای گفتن نداریم

وی با اشاره به اینکه، با کمال تاسف در حوزه تکنولوژی حرفی برای گفتن ندارم اظهار داشت: در حوزه تکنولوژی صنعت نفت کم کار شده است.

نمی توان به اینکه تحریم ها کم شده بسنده کرد و کف زد

رئیس سازمان گسترش و نوسازی با  اشاره به اینکه، متاسفانه یا غیر متاسفانه نفت در کشور ما هنوز موتور محرک توسعه اقتصادی و پيشران کشور است ادامه داد: نمی توان به اینکه تحریم کم شده بسنده کرد و کف زد البته نباید خدمات دوستانمان را نادیده گرفت.

قاسمی با اشاره به اینکه، دوران تحریم بدترین دوران صنعت نفت در 100 سال گذشته بود افزود: در یک مقطعی تحریم ها جدی شد و شاهد اوج آن بودیم به طوری که، اکثر کشورها کشتی به سمت ما به دلیل مباحث مرتبط با بیمه نمی فرستادند.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه، در آن دوران تجربه عبور از تحریم نداشتیم گفت: در دوران تحریم صادرات نفت ایران بسیار کم شد و عدد پایینی داشت.

صادرات نفت در دوران تحریم حدود600 هزار بشکه بود

وی با بیان اینکه،  صادرات نفت در دوران تحریم حدود 600 هزار بشکه بود، عنوان کرد:  روش های متعددی را  برای فروش نفت به کار گرفتیم لذا در دورانی که می خواستیم نفت بفروشیم ممکن بود هزینه هایی برای کشور ایجاد شود.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه، رئیس جمهور آمریکا از تحریم فلج کننده و هوشمند برای ایران استفاده کرد گفت: خوشبختانه از تحریم عبور کردیم لذا کسی از تحریم استقبال نمی کند.

معظمی با اشاره به اینکه، مدیریت مصرف را رها کرده ایم گفت: مصرف فوق العاده و بی حد و حصری را در گاز داریم.

تا به امروز هیچ قراردادی در نفت بسته نشده است

وی با اشاره به اینکه، باید ظرفیت تولید نفت را افزایش داد اما افزایش تولید نفت به معنای صادرات نیست خاطرنشان کرد: پس از اتفاقی که پس از برجام افتاد و ما در نفت نتوانستیم از آن استفاده کنیم ، زمان را  از دست دادیم لذا،  تا به امروز هیچ قراردادی در نفت بسته نشده است.

اگر فازهای پارس جنوبی در دوران گذشته امضا نمی شد امروز شاهد افتتاحشان نبودیم

رئیس سازمان گسترش و نوسازی تصریح کرد: اگر فاز های پارس جنوبی در دوران گذشته امضا نمی شد امروز شاهد افتتاحشان نبودیم.

قاسمی با اشاره به اینکه، براساس آخرین آمارها رتبه اول گاز را در دنیا داریم افزود: اینکه گفته می شود مدیریت در مصرف گاز درست نیست حرف درستی است و واقعیت دارد.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه، توقع داریم وقتی مردم تهران از گاز استفاده می کنند مردم در شهرستان ها هم از نعمت گاز بهره ببرند ادامه داد: نمی توان به شهر گاز خانگی داد و به روستا نداد لذا باید عدالت اجتماعی برقرار باشد.

قاسمی با بیان اینکه، باید مدیریت در مصرف داشته باشیم تا، کسی که در شهر و روستا است به طور یکسان از گاز استفاده کنند بیان کرد: اگر به روستائیان برقی بدهیم که قیمتش معادل گاز باشد دیگر فرقی به حال روستایی نمی کند.

در دوره تحریم هیچ راهی جز ساختن نداشتیم

قاسمی با اشاره به اینکه،  دوره تحریم تنها دوره ای بود که 18 فاز در پارس جنوبی  با هم کار می کردند افزود:  در دوره تحریم برخلاف همه فشار ها  هیچ راهی جز ساختن نداشتیم.

معظمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، اگر تحریم ادامه پیدا می کرد کارمان خیلی سخت تر می شود افزود:  اگر تحریم جلوتر می رفت وضع مردم بدتر می شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی با اشاره به اینکه، سهم نفت در سال های گذشته کمتر شده است عنوان کرد: برخی از کالاهای استراتژیک حوزه نفت و گاز را از بیرون می گرفتیم.

 قاسمی با اشاره به اینکه، خیلی ها فکر می کنند برخی مدافع تحریم هستند اما باید اذعان داشت که تحریم ظلمی است که بر مردم ایران روا شد تصریح کرد: در دوران تحریم در حوزه توسعه صنعت نفت با مشکل مواجه بودیم.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه، صنعت دفاعی کشور پیچیده تر از صنعت نفت است گفت: الان در پارس جنوبی تمامی پیمانکاران ایرانی هستند.

وی با اشاره به اینکه،  در دوران تحریم  برای پالایشگاه تهران  سفارش تهیه پمپ را داده بودیم و پول هم دادیم اما سفارشمان به دستمان نرسید گفت:  باید تهدید و تحریم را به فرصت تبدیل می کردیم و شروع به ساخت وسایل و تجهیزات مورد نیاز کردیم.

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه، در متوسط 24 ماه در پارس جنوبی1/49 درصد پیشرفت داشتیم افزود: در پارس جنوبی تمامی پیمانکاران ایرانی هستند.

معظمی نیز با تاکید بر اینکه برجام را یک فرصت طلایی می دانم گفت: اگر برجام اتفاق نمی افتاد اتمام پروژه هایی که در حوزه نفت و گاز شروع کرده بودیم میسر نمی شد چراکه نیاز با منابع مالی و تجهیزات داشتیم.

در صورت تداوم تحریم ها نیز می توانستیم پرونده پارس جنوبی را ببندیم

قاسمی هم با بیان اینکه در صورت ادامه روند تحریم ها نیز می توانستیم تا امروز پرونده پارس جنوبی را ببندیم اظهار داشت: دو سالی که بنده در وزارت نفت مسئولیت داشتم اوج تحریم ها بود و منابع مالی کشور نیز اندک بود ؛آخرین سالی که بنده در وزارت نفت بودم (سال ۹۱) ، ۲۲ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گذاری کردیم که بخشی از تامین منابع ، از منابع بلوکه شده در خارج از کشور بود که ما آن را به روش های مختلف به داخل کشور آوردیم و از آن استفاده کردیم.

وی با طرح این سوال که آیا الان منابع بلوکه شده در خارج از کشور نداریم که از آن استفاده کنیم، ادامه داد: بخش دیگری از تامین منابع در صنعت نفت در آن مقطع حاصل از فروش اوراق مشارکت بود و بخشی از تامین  منابع نیز از صندوق توسعه ولی کشور و با مجوز مجلس صورت گرفت.

وزیر سابق نفت با بیان اینکه هم اکنون نقدینگی در کشور هزار و هزار و دویست میلیارد تومان است گفت: دو فاز پارس جنوبی به نرخ امروز بالغ بر چهار میلیارد تومان درآمد برای کشور دارد ، آیا صرف نمی کند اوراق مشارکت با نرخ ۲۵ یا ۳۰ درص بفروشیم و کار در فازهای پارس جنوبی را تعطیل نکنیم.

فازبندی کردن پارس جنوبی کاملا اشتباه بود

وی با بیان اینکه زمانی که بنده کار در هجده فاز پارس جنوبی را با هم شروع کردیم و منابع این کار نیز تا آخر دیده شده بود اظهار داشت: می توانم ادعا کنم که فازبندی کردن پارس جنوبی کاملا اشتباه بود و دوستان نیز هم اکنون به این نتیجه رسیده اند که همه فازها را با هم کار کنند.

قاسمی با بیان اینکه پیشرفت در پارس جنوبی حدود یک سوم زمانی است که بنده تصدی وزارت نفت را داشتم ادامه داد: اعتقاد دارم فروش نفت در زمان تحریم ها به صفر نمی رسید البته کسی سختی فروش نفت را در دوران تحریم منکر نمی شود.

وی با بیان اینکه ما را تحریم کردن تا تسلیم شویم گفت: برای انجام کارهای بزرگ باید هزینه کرد؛ مگر در جنگ ایران و عراق هزینه ندادیم ؛ دوران تحریم ها نیز یک جنگ اقتصادی تمام عیار بود که در آن هر روز منتظر بودن تسلیم شویم و فروپاشی اقتصادی در کشور اتفاق بیافتد.

وزیر سابق نفت بیان داشت: تحریم ها بدون هزینه نبود اما دنیا آنقدر هم کوچک نبود که دست روی دست بگذاریم تا فروش نفت ما به صفر برسد، هزار راه داشت و روش هایی را دوستان ما برای فروش نفت در آن زمان دنبال می کردند که شاید روش های معمولی در دنیا نبود.

قبل از تحریم ها سیستم بازاریابی نفت نداشتیم 

قاسمی اظهار داشت: بنده در دوران تحریم وارد صنعت نفت شدم که در آن موقع صنعت نفت آمادگی چنین برخوردی برای عبور از تحریم را نداشت؛ قبل از تحریم ها ما نفتی نمی فروختیم بلکه نفت را از ما می خریدن بنابراین قبل از تحریم ها به هیچ عنوانی سیستمی تحت عنوان سیستم بازاریابی نفت نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه قبل از تحریم ها دغدغه ای بنام دغدغه فروش نفت نداشتیم گفت: وقتی تحریم ها شروع شد و ادامه پیدا کرد بنده برای فروش نفت طرح داشتم.

هم اکنون کمتر از پنجاه هزار نفر در پارس جنوبی کار می کنند

وزیر سابق نفت با اعلام اینکه در دوره تحریم ها در پروژه پارس جنوبی صد و بیست هزار نفر کار می کردند گفت : این رقم هم اکنون کمتر از پنجاه هزار نفر رسیده است و علت آن هم اولویت بندی فازهای پارس جنوبی است.

معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی نیز در راستای اظهارات قاسمی بیان داشت: اگر در یک دوره دو ساله به بحث تحریم ها نگاه شود فرمایشات وی صد در صد قابل قبول است اما اگر دوره زمانی تحریم ها طولانی تر می شد ادامه آن روند در سال های بعد میسر نبود چراکه منابع کاهش پیدا می کرد و دسترسی ما به تجهیزات بسیار سخت تر می شد.

وی با بیان اینکه بابت تحریم ها هزینه های سنگینی پرداخت کردیم خاطر نشان ساخت: حال که تحریم ها کاهش پیدا کرده فرصتی برای توسعه صنعت نفت ایجاد شه که باید از آن استفاده کنیم ادامه داد: اگر الگوها و چارچوب های درستی در قالب قراردادهای نفتی تعیین کنیم قطعا شرکت های نفتی بزرگ دنیا حاضر به سرمایه گذاری در صنعت نفت ایران خواهند  شد اما باید قراردادی ببندیم که حداکثر استفاده از توان داخل در آن رعایت شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه هیچ راهی جز توسعه صنعت نفت و گاز نداریم گفت: فرمایش آقای قاسمی در خصوص اینکه تامین منابع شدنی است درست می باشد؛ چرا بعد از برجام خارجی ها وارد صنعت خودروی کشور شدند و سرمایه گذاری کردند اما وارد صنعت نفت ایران نمی شوند در حالی که جاذبه صنعت نفت و برگشت پذیری این صنعت بیشتر از صنعت خودرو است، بنابراین این سوال پیش می آید که چه اتفاقی افتاده است.

معظمی بخشی از علت این اتفاق را این دانست که مدیران کشور قدرت ریسک پذیری و تصمیم گیری را از دست داده اند و ادامه داد: دنیای بیزینس دنیای فرصت هاست و آن هایی که می توانند از این فرصت استفاده کنند برنده خواهند شد.

تهدید ما در اوپک کشور عراق است

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه تهدید ما در اوپک کشور عراق است گفت: عراق در حوزه نفت خود سرمایه گذاری کرده و امروز ظرفیت و توان تولیدش بیشتر از ما شده است و به طور قطع به یقین تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت تولیدش به ۵/۵ تا ۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید در حالی که در برنامه پنجم توسعه قرار شده که ظرفیت تولید روزانه نفت ما به چهار میلیون و هفتصد هزار بشکه برسد.

وی ادامه داد: امروز آنقدر نهادهای نظاره گر گسترده شده اند و کار خود را از حوزه نظارت به دخالت در اجرا آورده اند که سبب شده است وحدت فرماندهی در مدیریت کشور خدشه دار شود.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی با بیان اینکه عدم قدرت تصمیم گیری مدیران را جدی می دانم گفت: این مسئله مانند آن است که برخی از مدیران ارشد ما می خواهند از آب رد شوند اما نمی خواهند پایشان خیس شود.

قاسمی وزیر سابق نفت با بیان اینکه بحران اقتصادی در کشور وجود دارد که هرکسی بخواهد در جهت رفع آن کار کند مورد حمایت قرار خواهد گرفت اظهار داشت: ریسک جزئی از کار مدیریتی است .

وی در ادامه به بحث دکل نفتی گم شده اشاره کرد و گفت: افتخارم این است زمانی که وزارت نفت را ترک کردم ۲۰ دکل حفاری در پارس جنوبی کار می کرد که عموما متعلق به شرکت های ایرانی بود.

دکل نفتی گم شده ربطی به وزارت نفت نداشت

وزیر سابق نفت با اشاره به اینکه بحث دکل نفتی گم شده را پس از آن که از وزارت نفت بیرون آمدم و در روزنامه ها متوجه شدم ادامه داد: دکل نفتی گم شده ربطی به وزارت نفت نداشت بلکه این دکل توسط شرکت تاسیسات دریایی بود که صندوق بازنشستگی نفت و بنیاد تعاون ناجا سهام دار آن بودند .

قاسمی افزود: بخشی از پول جهت خرید این دکل نفتی توسط شرکت تاسیسات دریایی پرداخت شده بود اما این شرکت در پرداخت مابقی مبلغ قرارداد دچار مشکل می شود که و نمی تواند آن را به موقع پرداخت کند ضمن آن که واسطه های انجام این کار نیز در روند کار ایجاد مشکل کرده بودند ( از آن جا که دکل را به شرکت ایرانی نمی فروختند واسطه هایی برای انجام این کار وجود داشتند) اما دیدیم که چه غوغایی بر سر این موضوع در کشور درست شد بنابراین اگر از این دست اتفاق ها بیفتد فردا دیگر کسی از مدیران قدرت تصمیم گیری نخواهد داشت.

معظمی نیز در پایان این برنامه با بیان اینکه معنای نظارت مچ گیری نیست گفت: نظارت اثر خود را بر عملکردها و تصمیم گیری ها خواهد گذاشت و باید این باور را داشته باشیم که دولت نمی تواند به تنهایی کشور را اداره کند .

وی با بیان اینکه ذهنیت اینگونه ایجاد شده که مدیران کشور تمامیت خواه هستند گفت: در بحث حقوق های نجومی جامعه مدیران کشور را زیر سوال بردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار