قابل توجه دانش آموزان دوستدار حوزه مهندسی؛

مکاترونیک؛ نگاه چندرشته ای به عرصه های مختلف مهندسی/ رویکردی نوین به ساخت محصولات صنعتی

مکاترونیک با نگاه چندجانبه به حوزه های متعدد مهندسی، گامی جدید در تولید و ساخت محصولات صنعتی نوین بوده و باعث شده تا از دوره هنرستان به تربیت نیروی متخصص در این رشته توجه شود.

مکاترونیک؛ نگاه چندرشته ای به عرصه های مختلف مهندسی/ رویکردی نوین به ساخت محصولات صنعتیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروز کمتر محصول صنعتى را مى توان یافت که ترکیبى از حوزه هاى مختلف مهندسى نباشد، این ترکیب در محصولات محیط زندگی مشهود است از ساعت مچى تا تجهیزات الکترونیکی محیط ادارى و خانگی، دوربین هاى خودتنظیم، روبات هاى صنعتى، خودروها، رایانه ها، تلفن هاى همراه، محصولات دفاعى مدرن و تجهیزات پزشکى مثال هایى از ترکیب حوزه هاى مهندسى مذکور است.  

مکاترونیک را فصل مشترک چهار حوزه، مهندسی یعنی مکانیک، الکترونیک(و برق)، کامپیوتر و کنترل می‌دانند البته ترکیبات سه گانه‌ای نیز از این موضوع  ارائه شده است مانند ترکیب کامپیوتر، الکترونیک و مکانیک، که در این تعبیر، کنترل به صورت بخش بدیهی شاخه‌های دیگر فرض می شود.
 
در حقیقت مکاترونیک بر اصول اساسی این علوم تأکید می‌کند، "مکاترونیک علم جدیدی نیست، بلکه نگاه جدیدی است". بنابراین هدف اصلی، ایجاد این نگاه و تفکر چند رشته‌ای است.

ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ روز اﻓﺰون ﻋﻠﻮم و ﻓﻨﺎوري اﻃﻼﻋﺎت و اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ، ﺑﻪ ﺧﺼﻮص اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ ﻗﺪرت و رﯾﺰﭘﺮدازﻧﺪهﻫﺎ و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎي ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ، ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﺿﺮورت ﺟﺪي ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺻﻨﻌﺘﯽ ﺑﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﻬﺘﺮ و ﻫﺰﯾﻨﻪ ﮐﻤﺘﺮ و زﻣﺎن ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻮﺗﺎهﺗﺮ، اﻓﻖ ﺟﺪﯾﺪي را در ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﮑﺎﺗﺮوﻧﯿﮑﯽ ﭘﺪﯾﺪ آورده اﺳﺖ.

امروز مکاترونیک در زمینه‌های صنایع سبک و سنگین، تجهیزات خانگی، هوافضا، مهندسی پزشکی، داروسازی، سامانه‌های دفاعی، تولید و اتوماسیون، خودروسازی و مقوله رباتیک وغیره سبب تحولات شگرفی شده است. 

در اﯾﺮان ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻧﺪاﺷﺘﻦ ﻧﯿﺮوي اﻧﺴﺎﻧﯽ در ﺗﺮاز ﺗﮑﻨﺴﯿﻦ ﻣﮑﺎﺗﺮوﻧﯿﮏ در ﺑﺴﯿﺎری از ﺑﺨﺶ ﻫﺎ ﻫﻨﻮز ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺑﺎ اﻓﺮاد ﺗﮏ ﺣﻮزه اي (ﻣﮑﺎﻧﯿﮏ- اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ- ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ) ﻣﺸﮑﻼت ﺧﻮد را رﻓﻊ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

فصلی جدید در برنامه درسی آموزش های مهارتی
از سال تحصیلی 95 رشته مکاترونیک به خانواده 41 رشته­ ای شاخه فنی و حرفه­ای پیوست و در 6 هنرستان کشور بهترین هنرجویان خود را یافت.

تعدادی از مشاغل قابل احراز برای فارغ التحصیلان هنرستانی در رﺷﺘﻪ ﻣﮑﺎﺗﺮوﻧﯿﮏ در شکل  نشان داده شده است :

مکاترونیک؛ نگاه چندرشته ای به عرصه های مختلف مهندسی/ رویکردی نوین به ساخت محصولات صنعتی

آموزش های تخصصی مکاترونیک در هنرستان ها
هنرجویان رشته مکاترونیک در دوره ای سه ساله دروس تخصصی این رشته در کنار دروس عمومی می گذرانند که در پایه دهم شامل نصب و راه اندازی مصنوعات مکاترونیکی، نصب و راه اندازی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی و دانش فنی پایه، در پایه یازدهم شامل ساخت تجهیزات مکانرونیکی و تعمیر و نگهداری سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک و در پایه دوازدهم شامل نصب و راه اندازی تجهیزات هوشمند ساختمان، نصب و راه اندازی سیستم های کنترلی مکاترونیکی و دانش فنی تخصصی است.

هنرجویان این رشته در دوره سه ساله هنرستان و در قالب دروس تخصصی شایستگی های متنوعی را کسب می کنند، به طور مثال در پایه دهم درس «نصب و راه اندازی مصنوعات مکاترونیکی» هنرجویان در قالب پروژه ساخت تخت شایستگی های اره، سوهان، خم، پرچ، جوش و سازو کار حرکتی(مکانیزم) را کسب می کنند.

تختی که با یک اهرم می توانست پشتی آن تغییر وضعیت دهد مکاترونیکی کرده و با موتور الکتریکی و مدارهای الکترونیکی مربوطه آن را تغییر وضعیت می دهد. در نهایت با به کارگیری مدارهای پیشرفته کنترلی از طریق بلوتوث تلفن همراه این کار را انجام می دهد.

در درس«نگهداری و تعمیر سیستم های سرمایشی و گرمایشی مکاترونیکی» هنرجویان یک کولر را به سیستم مکاترونیکی مجهز می کنند، در ادامه دستگاه هایی(ماشین جوجه کشی و دمنده) را با سنسورهای مختلف کنترل می کنند و نهایتا با روند نصب و طراحی آبگرمکن های خورشیدی و سیستم های فتوولتائیک(سلول خورشیدی) مهارت پیدا می کنند.

در سال های آتی نیز در موضوعات متنوع و مفیدی از جمله سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک، هوشمندسازی ساختمان و plc کسب شایستگی می کنند تا همزمان با تحصیل و بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در جامعه مشغول به کار شده یا در آینده ادامه تحصیل دهند.

لازم به ذکر است؛ هم اکنون در دانشگاه های مطرح کشور از جمله دانشگاه تهران این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش دانشجو دارد و هنرستان های مجری این رشته از قدیمی ترین و بهترین هنرستان های کشور هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۹:۰۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۶
سلام
من فارغ التحصیل ارشد رشته مکاترونیک با معدل 18/71 که الان یک سال دنبال کار هستم نه توی آزمون های دولتی و سازمان سنجش برای کار اسمی از این رشته هستش به نسبت رشته های دیگه نه بیرون کار بدون پارتی برات ایجاد میکنن
ان شاالله در سال جدید مشکل کار من هم حل بشه
آخرین اخبار