حاشیه‌های داغ اردیبهشت 95؛

از شلیک 2 میلیارد دلاری تا رونمایی از فیش‌های نجومی/خانواده میلیاردر آقای وزیر!/ برای مصاحبه تشریفاتی نیامده‌ام/ جام در دستان خوزستانی‌ها

در این بسته خبری به حواشی رویدادهای مهم اردیبهشت 95 می پردازیم.

به  گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اردیبهشت 95؛ حکایت بلوکه شدن 2 میلیارد دلاری ایرانی در دادگاه آمریکایی بود و رونمایی از فیش های نجومی، از خانواده میلیاردر آقای وزیر پرده برداشت و فیلسوف و عارف برای ریاست مجلس به صدر اخبار رساند، تا اینکه  استقلالی خوزستان قهرمان لیگ برتر شد.


** 2 میلیارد دلار ناقابل !

 در اردیبهشت 95  یک دزدی بزرگ انجام شد آمریکا با پرویی تمام پول های ایران را در بانک های آمریکایی بلوکه کرد.


اما ماجرا چه بود؟

ماجرای برداشت از دارایی‌های بلوکه شده ایران در آمریکا، از سال‌ها قبل مطرح بوده است با این حال هر بار که دادگاهی در آمریکا برای برداشت از این اموال بهانه‌جویی کرده، این موضوع بی‌نتیجه بوده است به گونه‌ای که احکام دادگاه‌های فدرال معمولا بدون رسیدگی در سطوح قضایی بالادستی، مسکوت می‌ماند. با این حال اما طی چند سال اخیر هیات حاکمه آمریکا به‌رغم انجام مذاکرات مستقیم با ایران و حصول توافق هسته‌ای، دستبرد به دارایی‌های بلوکه ایران در این کشور را در دستور کار قرار داده است.  موضوع دستبرد به دارایی‌های بلوکه ایران در آمریکا به بهانه انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت، سال 2008 کلید خورد.

 اگرچه ادعای دست داشتن ایران در انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال 1983 بارها از سوی ایران رد شد و هیچ سندی هم برای آن از طرف مقابل ارائه نشد اما دادگاه فدرال آمریکا سال 2007 حکم به برداشت 2.65 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در سیتی‌بانک نیویورک به نفع 1300 نفر از بازماندگان قربانیان آمریکایی این انفجار داد. به‌رغم صدور این حکم دادگاه فدرال، این حکم 6 سال مسکوت ماند. در نهایت سال 2014 و در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای، این حکم دادگاه فدرال تایید شد.

با این حال با اعتراض ایران به این حکم، پرونده به دیوان‌عالی آمریکا رفت. با این وجود اما کنگره آمریکا رسما اعلام کرد از حکم دادگاه و مصادره اموال ایران حمایت می‌کند. اکتبر 2014 دولت باراک اوباما با ارسال خلاصه‌ای از پرونده به دیوان عالی آمریکا، از قضات این دیوان خواست حکم صادره درباره این پرونده را لغو نکنند. این حمایت علنی دولت اوباما از دستبرد 3-2 میلیارد دلاری به اموال ایران در آمریکا بازتاب گسترده‌ای در محافل سیاسی آمریکا داشت به گونه‌ای که این اقدام اوباما، به عنوان اتحاد دولت و کنگره بر سر برداشت از اموال ایران مطرح شد.  سرانجام روز چهارشنبه هفته گذشته دیوان‌عالی آمریکا حکم دادگاه فدرال را تایید کرد تا در اقدامی بی‌سابقه، دولت آمریکا براساس قوانین داخلی خود، اموال یک کشور دیگر را غارت کند! با حکمی که عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا صادر کرده است 2 میلیارد دلار پول متعلق به بانک مرکزی ایران که با دستور باراک اوباما، در سیتی‌بانک نیویورک بلوکه شده بود، در اختیار 1300 آمریکایی قرار خواهد گرفت.


بلیبل

**ماجرای نجومی بگیران !

اما در ادامه دومین ماه سال ماجرای نجومی بگیران کلید خورد.

حواشی این مسئله به قدری زیاد بود که چند هفته تیتر یک روزنامه های کثیر الانتشار شد و در ادامه جمعی از کارکنان بیمه مرکزی با انتشار یک نامه خطاب به رئیس‌جمهور نسبت به افزایش نجومی حقوق مدیران هیئت عامل بیمه مرکزی اعتراض کردند.

کارکنان معترض اذعان داشته‌اند که کارمندان تصمیم گرفته‌اند تا به نشانه اعتراض، نسبت به دریافت حقوق و مزایای 87 میلیون تومانی مدیران ارشد بیمه مرکزی در دیدار نوروزی، حضور نیابند.

دریافت حقوق و مزایای بالای هیئت عامل یکی از مهم‌ترین بندهای اشاره شده در نامه اعتراضی بوده که می‌افزاید: از زمان ریاست محمدابراهیم امین بر بیمه مرکزی، حقوق و مزایای هیئت عامل به صورت نجومی افزایش یافته و حتی بخشی از حقوق ماهیانه اعضای هیئت عامل که بیش از 200 میلیون ریال بوده خارج از فیش به آنها پرداخت می‌شود.

در ادامه این نامه آمده که با گذشت دو سال همچنان هیچ‌گونه سیاستی برای نظارت و کنترل بازار بیمه‌ای کشور طراحی نشده و بیشتر فعالیت‌ها مقطعی است، عدم بکارگیری نیروی انسانی متخصص و انتخاب مدیران بی‌تجربه به صورت مستقیم و با نظر رئیس کل بیمه مرکزی صورت گرفته که این اقدامات، تحت‌الشعاع برخی روابط سیاسی انجام پذیرفته است.

کارکنان معترض در نامه خود آورده‌اند که در کنار هیئت عامل ناهمگون و ناکارآمد که هدف خاصی را دنبال می‌کنند، این اواخر هم یک فرد با دو سال سابقه در بیمه مرکزی به صورت تحمیلی و فرمایشی به عنوان قائم مقام بیمه مرکزی منصوب شده که نه تنها حضور وی مثمر ثمر واقع نشده بلکه حاکی از فقدان دیدگاه شایسته‌سالارانه بوده که باعث بی‌انگیزگی در بین کارکنان شده است.

کارکنان معترض، هشدار داده‌اند که اصرار در جداسازی بخش اتکایی بیمه مرکزی هم نه تنها منجر به تضعیف این سازمان دولتی خواهد شد بلکه تاسیس یک شرکت ملی اتکایی موجب ایجاد رانت در این بخش خواهد شد.

در انتهای این نامه هم، رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه‌ای بر اساس شاخص‌های غیرکاربردی، پرداخت وام یکصد میلیون تومانی از صندوق تامین خسارت‌های بدنی با نرخ بهره 4 درصدی به مدیر دفتر حقوقی بیمه مرکزی، پرداخت مبالغ خارج از فیش حقوقی به هیئت عامل و قائم مقام وی تا سه برابر حقوق و مزایا، ارتباط با کارگزاران بورسی برای خرید و فروش و استفاده از رانت‌های اطلاعاتی و معاملاتی، سپرده‌گذاری هدفمند در بانک‌ها، عدم توجه به مسائل معیشتی بازنشستگان بیمه مرکزی و ورود دستوری بخش انبوهی از منابع بیمه مرکزی به بازارهای بورسی آن هم بدون مطالعه که دست‌کم 25 درصد زیان داشته، به عنوان بخش دیگری از موارد اعتراضی کارکنان بیمه مرکزی بوده است.

در همین حال شنیده شده وزیر اقتصاد نیز دستور بررسی چگونگی دریافت این حقوق‌های نجومی در بیمه مرکزی را صادر کرده است.


بلیبل


**وزن کشی

 رویدادهای خبری اردیبهشت 95 در ادامه با نتایج دور دوم انتخابات مجلس دهم همراه شد.

 نتایج دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی در تاریخ 11 اردیبهشت اعلام شد و 68 تن جواز ورود به پارلمان دهم را اخذ کردند. هر چند تقریبا نیمی از 68 منتخب راه‌یافته به مجلس دهم از لیست مورد حمایت ائتلاف دولت و اصلاح‌طلبان هستند اما در مجموع و با بررسی دور اول  و دوم انتخابات مجلس، اصولگرایان بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کردند.


**خانواده آقای وزیر

گذشت و گذشت تا اینکه احمدی توکلی در  اردیبهشت 95 دست به افشاگری زد.

 «در حال حاضر به مرحله‌ای رسیده‌ایم که دستگاه‌های مسؤول مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد آلوده شده‌اند». احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این مطلب در برنامه پایش گفت: یک وزیر به همراه دختران و دامادهای خود ۱۴ کارخانه دارد. وی افزود: بانک‌های خصوصی در سال ۹۰ مبلغ ۵۷۴ میلیارد تومان سپرده از مردم دریافت کرده و تنها ۲۵ میلیارد تومان آن را به پرداخت تسهیلات اختصاص داده‌اند. نظام بانکی برای کارمندان خودش تسهیلات ویژه‌ای در نظر می‌گیرد.


بلیبل

**تنگه هرمز را می بندیم

در ادامه رویدادهای خبری اردیبهشت 95جانشین فرمانده کل سپاه به آمریکا و متحدانش در منطقه هشدار داد.

 سردار سرلشکر حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک روز پس از واکنش حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب به طراحی آمریکا درباره عدم برگزاری رزمایش توسط ایران در خلیج‌فارس و تاکید بر تداوم رزمایش‌های ایران، به استودیوی خبر 21 رفت و در همان ابتدای سخنانش با بیان اینکه «برای یک مصاحبه تشریفاتی به اینجا نیامده‌ام» به اظهارات مقامات آمریکایی واکنش نشان داد.

 وی با بیان اینکه گفت‌و‌گوی من حاوی یک پیام بزرگ به ملت شریف ایران و یک هشدار به دشمنان ملت بزرگ ایران است، گفت: پیام من به ملت ایران، آرامش و اطمینان خاطر و قلب، امنیت کامل، حرکت به سمت فتح قله‌های بزرگ‌تر و اعتماد به قدرت ملت ایران است.  سردار سلامی با بیان اینکه سپاه نیز همچون ارتش دارای یک تقویم مشخص و معین برای رزمایش‌های سالانه است،

وی در پایان گفت: ما براساس کنوانسیون 1982 دریاها مجبوریم اگر از تنگه هرمز عبور ضررداری اتفاق بیفتد قاطعانه با آن برخورد کنیم.  به آمریکا و شرکا و متحدان منطقه‌ای آنها هشدار می‌دهیم اگر بخواهند از ادبیات تهدید استفاده کنند، ما از این کنوانسیون استفاده می‌کنیم و اجازه تردد هیچ کشتی و شناوری که بخواهد اعمال تهدید کند را نخواهیم داد. این اتفاقی است که اگر بخواهند تهدید کنند، خواهد افتاد.

بلیبل

**تاج بر سر فوتبال

ما اردیبهشت 95 با انتخاب رئیس جدید و پایان دوره 8 ساله ریاست علی کفاشیان بر فدراسیون همراه شد.

مجمع انتخابات فدراسیون فوتبال برای مشخص شدن رئیس، نواب رئیس و اعضای هیات‌رئیسه این فدراسیون برگزار شد و در پایان شمارش آرا مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شد تا در 4 سال آینده در صدر فدراسیون فوتبال ایران فعالیت کند.

کفاشیان: نیامدم تا فوتبال لطمه نخورد

علی کفاشیان در حاشیه مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال درباره علت عدم حضورش در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: برای اینکه به فوتبال لطمه‌ای وارد نشود، نامزد ریاست فدراسیون فوتبال نشدم. رئیس سابق فدراسیون فوتبال افزود: احساس کردم اگر برای این کار اقدام کنم درگیری‌ها، تنش‌ها و چالش‌ها در فوتبال بیشتر می‌شود به همین خاطر برای جلوگیری از وارد شدن لطمه به فوتبال در انتخابات شرکت نکردم.

بلیبل

**امنیت اولویت اول

اما در ادامه اردیبهشت 95 فرماندهان نیروی انتظامی با رهبر انقلاب دیدار کردند.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه 16 اردیبهشت در دیدار فرماندهان و مسؤولان نیروی انتظامی، «امنیت» را موضوعی «درجه یک» خواندند و با تأکید بر نظارت کامل و جدی مسؤولان نیروی انتظامی بر «سلامت فکر و عمل و اخلاق کارکنان» و «تأمین امنیت اجتماعی و اخلاقی»، افزودند: برنامه‌ها را بر «عقل و منطق»، «عزم و اقتدار» و «قانونگرایی و عطوفت» استوار کنید تا تصویری کاملاً مطلوب از ناجا در ذهن مردم قدرشناس ترسیم شود.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای موضوع امنیت را بسیار مهم و در درجه اول اولویت خواندند و با تأکید بر اینکه بدون امنیت، زندگی روزمره مردم و فعالیت‌های علمی، دانشگاهی، اقتصادی و اداره کشور امکانپذیر نیست، گفتند: اقدام و عمل در حوزه اقتصاد مقاومتی و شکل‌گیری شجره طیبه اقتصاد درون‌زا نیز نیازمند امنیت است.

 رهبر حکیم انقلاب بررسی ریشه‌های ناامنی را توسط نیروی انتظامی و دستگاه‌های مسؤول حائز اهمیت دانستند و با تأکید بر لزوم کمک همه دستگاه‌ها به نیروی انتظامی، خاطرنشان کردند: سلامت، دقت و احساس انگیزه بالا در فرماندهان رده بالای نیروی انتظامی و رفتار انصافاً پدرانه وزیر محترم کشور با نیروی انتظامی، فرصت‌های مغتنمی است که باید بیش از پیش از آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر استفاده کرد.

**خطا: صفر

اما در ادامه اردیبهشت ایران یک موشک دوربرد را با موفقیت آزمایش کرد


 جمهوری اسلامی ایران در تازه‌ترین تست موشکی خود در اردیبهشت ماه، موشک دور برد 2 هزار کیلومتری را با موفقیت آزمایش کرد. این موشک که تاکنون نامی از آن منتشر نشده است، دارای خطای 8 متری است. البته سردار دهقان وزیر دفاع برد این موشک را کمتر از آنچه در رسانه ها منتشر شده اعلام کرد.

سردار علی عبداللهی، معاون آماد، پشتیبانی و تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح که خبر تست این موشک را داده است خطای 8 متر را در بعد 2 هزار کیلومتر صفر خواند و گفت: موشکی با برد 2000 کیلومتر با خطای 8 متر را ما 2 هفته پیش تست کردیم؛ خطای 8 متر یعنی هیچ، یعنی صفر، یعنی بدون خطا. این موشک بالستیک را می‌توانیم هدایت کنیم، از جو خارج شده و مجددا به جو بازگشته و بدون خطا به هدف اصابت کند.


بلیبل


**جام در دستان خوزستانی ها

اما رویدادهای خبری اردیبهشت در ادامه با قهرمانی استقلال خوزستان در مسابقات لیگ برتر همراه شد.

استقلال‌خوزستان در کمال ناباوری همگان قهرمان لیگ برتر شد و پرسپولیس و استقلال با قرار گرفتن در رتبه‌های دوم و سوم سهمیه آسیایی گرفتند.

بلیبل




انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
حیف از اون همه امتیازی که بر سر مساله برجام از دست دادیم و نتیجه اش بیکاری و تورم و فقر و خالی تر شدن سفره های مردم و فساد و..... شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۶
یکی از ثمرات برجام که آفتاب تابان گفته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۶
2 میلیارد رفت هواااا؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۰۶ فروردين ۱۳۹۶
بله رفته هوااااااا
آخرین اخبار