نشریه پزشکی لنست؛

سالم ترین قلب‌ها در سینه اعضای قبیله‌ای در بولیوی می‌تپد

اعضای قبیله چیمانی در بولیوی، سالم ترین قلب های دنیا را داشته و هیچ یک از آنها دیابت ندارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون بی بی سی، محققان علوم پزشکی می گویند قبیله ای از شکارچیان در بولیوی، سالم ترین قلب های دنیا را دارند. 

پژوهشی که نتایج آن اخیراً در نشریه «لَنست» Lancet منتشر شد، نشان می دهد دو سومِ اعضای قبیله «چیمانی»Tsimane، حتی در سنین بالا نیز دچار انسداد یا گرفتگی عروق نشده‌اند. پزشکان معتقدند علت این مسئله احتمالاً ورزش منظم، آمار پایین مصرف سیگار و استفاده از ماهی، گوشت لخم و میوه های مغزدار در رژیم غذایی است. 

نوید ستار، استاد پزشکی متابولیک در دانشگاه گلاسکو گفت این قبیله متشکل از شانزده هزار نفر است که از سبک زندگی صنعتی امروز فاصله گرفته اند. محققان علوم پزشکی نیز سالها است که درباره این گروه، تحقیق و مطالعه می کنند. قبلاً نیز پژوهش هایی در ارتباط با بیماری عروق و سایر نقاط بدن در این قبیله صورت گرفته بود، اما برای نخستین بار در تحقیقات اخیر روی قلب به شکل گسترده تمرکز شد. مهم ترین پیام این تحقیق برای عموم مردم این است که فعالیت فیزیکی، سیگار نکشیدن، استفاده کمتر از مواد غذایی فرآوری شده و چربی های اشباع و مصرف سبزیجات، میوه و گوشت لخم، روند ضخیم شدن دیواره عروق خونی با گذر زمان را کندتر خواهد کرد. 

استاد دانشگاه گلاسکو افزود کلسترول خون قبیله چیمانی به طور متوسط به میزان یک یا دو واحد کمتر از آن چیزی بود که در جوامع غربی دیده می شود. فشار خون مردم این قبیله نیز مشابه آن چیزی است که در نوجوانان دیده می شود و این فقط مختص سنین بیست یا سی سالگی نبود، بلکه این ویژگی در تمام طول عمر آنها وجود داشت. از سوی دیگر، اعضای قبیله چیمانی از وزن ایده آلی برخوردار بودند و هیچ یک از آنها نیز به دیابت مبتلا نشد. 

نوید ستار گفت البته ما نمی توانیم به سبک زندگی دوره ماقبل صنعتی بازگردیم، اما اگر تا حد امکان فعالیت بدنی داشته باشیم و با کاهش چربی های اشباع به مصرف مواد غذایی فیبردار روی آوریم، آنگاه به شکل واقع بینانه می توانیم قلب خود را سالم نگه داریم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار