گرگان؛

قازان؛ سوغات شهرهای ترکمن نشین گلستان

اگر در نوروز به شهرهای ترکمن نشین گلستان سری زدید، می توانید قازان یکی از ظرف های سنتی ترکمن را هم به عنوان سوغات به شهرهای خود ببرید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از گرگان؛ قازان دیگی از جنس چدن است که از گذشته های دور مورد استفاده اقوام کوچ روی آسیای میانه به ویژه ترکمن ها بوده است.

قازان؛ سوغات شهرهای ترکمن نشین گلستان 
 
علی رغم وجود ظروف جدید در بازار، زنان ترکمن هنوز هم برای طبخ غذاهای سنتی مثل چکدرمه از قازان استفاده می کنند و اين ظرف هاي نقره اي رنگ علاوه بر ترکمن ها در ميان سایر مردم استان هم طرفداران زيادي دارد.

دلیل محبوبیت این ظرف خاص و استفاده از آن پس از گذشت سالها آنست که گرما به شكل يکنواخت به همه قسمت هاي آن مي رسد و برنج در آن به خوبی دم مي کشد.
 
قازان؛ سوغات شهرهای ترکمن نشین گلستان 

اگر هم کامتان با شیرینی های سنتی این قوم شیرین شد خوب است بدانید که اغلب این شيريني هم در همين قازن ها تهیه می شود زیرا برای سرخ کردن شیرینی ها و موادغذایی در اين ظرف ها روغن کمتري مورد نیاز است.

استادکاران زیادی در کارگاه های کوچک و بزرگ این شهرها با ابزارهای ساده به ساخت این ظروف مشغولند و برای ساخت این ظروف خاک و آتش و فلز دست به دست هم می دهند.

برای تهیه این ظروف، قازان مادر که همان قالب مخصوص تهیه قازان است در قالب بند قرار می گیرد و درون آن را با ماسه پر می کنند و ماسه ها را با ضربه زدن به هم فشرده می کنند.

سپس قالب را برمی گردانند و و از منفذ انتهای قالب، فلز گداخته را وارد می کنند تا شکل مورد نظر را به خود بگیرد و آماده شود.
 
قازان؛ سوغات شهرهای ترکمن نشین گلستان 

در سفر به گلستان، می توانید این صنایع دستی ترکمن  را از مغازه ها و بازارهای هفتگی مناطق ترکمن نشین گلستان با قیمت مناسب تهیه کنید.


 
 
انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ارزو
۲۳:۴۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۷
چطوری از قازان چدنی اصل برای اولین بار استفاده کنیم؟
بوی آهن میده
نیاز هست چرب بشه؟؟؟
یا قبل استفاده ی اولیه باید کار خاصی بشه؟
Iran (Islamic Republic of)
طاهره
۲۰:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام لازمه که ۶ الی ۷ ساعت چرب بشه و بمونه بعد از اون تایم دو الی سه بار داخلش غذای سرخ کردنی درست کنید و سپس هرچی دلتون خواست ....مبارکتون باشه