هاشمی: نوروز یعنی كار، تلاش، نان و آب و فرهنگ

ناصر هاشمی، بازیگر، نویسنده و كارگردان مطرح سینما و تلویزیون، در یادداشت شفاهی بر لزوم پرداخت به آیین‌های باستانی نظیر نوروز در سینمای كشورمان و حفظ آیین‌های با ارزشی مثل نوروز در قاب تلویزیون تاكید كرد.

هاشمی: نوروز یعنی كار، تلاش، نان و آب و فرهنگ
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر هاشمی، در جشنواره امسال فیلم فجر فیلم «خانه دیگری» را در كارنامه كاری‌اش ثبت كرد كه مربوط به سال گذشته بود و قبل از فیلم «برادرم خسرو» ساخته شده بود.
 
وی امسال فیلمی برای كودكان با عنوان «شكلاتی» دارد كه در جشنواره اصفهان نمایش داده می‌شود. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، یادداشت شفاهی این هنرمند را در زیر می‌خوانید:
 
«من اول ازخودم می پرسم كه نوروز چیست؟ آیین و سنت یعنی چه؟ هفت سین چه معنی دارد؟  بارها برای من وحتما شما پیش آمده، كه در روزی آفتابی در وسط زمستان بوی بهار ویا نشانه‌ای از بهار را حس كرده  و یا دیده‌اید و یا تازه شدن و جریان زنده‌ای  را دردرون خود حس كرده‌اید. قدرتی ماورائی آدم‌ها را از رخوت و خواب زمستانی بیدار می‌كند تا زندگی را از نو شروع كنند. پس خودمان را پاكیزه می‌كنیم. لباس نومی پوشیم. خواسته‌ها و آرزوهایمان را ازخدا می‌خواهیم تا آن لحظه جادویی اتفاق بیفتد. در این شروع تازه نمونه و نماد مهم ترین میراث‌مان را جلوی چشم و روی سفره می‌گذاریم، میراثی كه احترام به آن به كار بستن و درك اهمیت آن هاست. آب، آینه، سبزه، نان یا حاصل گندم، سكه، كتاب و ... .

این ها برای ما و همیشه و برای همه انسان ها اهمیت داشتند. از نان و آب گرفته تا كتاب كه نمادی است از نیاز به دانش و هنر و فرهنگ. به نظرم هرآدمی، هرهنرمندی می‌تواند گوشه‌ای از این میراث ارزشمند را باز و ریشه یابی و تشریح كند. متاسفانه امروز بسیاری از ما مردم، تهی از هرگونه فرهنگ و اخلاق و دانشیم. نیاكان ما اهمیت آب و سبزه و كتاب را هزاران سال پیش به ما گفته و نشان داده بودند و ما هرسال آن ها را روی سفره و جلوی چشم مان می‌گذاریم اما نمی بینیم و درك نمی كنیم. سینما و گونه‌های نمایشی و تجسمی هم كارشان همین است، دیدن، اندیشه كردن و شناخت. هر نویسنده و فیلم سازی ظرفیت خودش را به نمایش می‌گذارد. رو آوردن به نگاهی سطحی و لحظه پركن و یا احترام واقعی گذاشتن به سنت‌ها و مثلا اهمیت آب و بحران‌ها  بی آنكه كام  بیننده را در این شروع تلخ كند.  

واقعیت این است ما درشرایط خوبی نیستیم. مشكلات اقصادی و فرهنگی و اخلاقی دشمنانی هستند كه هرروزه با آن دست به گریبانیم. سینما تا آنجایی كه من می شناسم می‌تواند با ذهن‌های خلاق، مهم ترین مشكلات  و نیازهای ما را نشان بدهد و بررسی كند كه به نظرم تا حد توان این كار را انجام می‌دهد. صحبت از آب و نان و فرهنگ‌ همان است كه در سفره هفت سین می‌بینیم  و فیلم‌ها و دعاها و آرزوها نیز همان اما خب نگاه و اندیشه هر سازنده‌ای اندازه و سطحی دارد.  

به نظرم سازمان های فرهنگی، مجامع علمی، صداوسیما و دانشگاه‌ها می‌توانند چه در زمینه تحقیق و چه در ساخت فیلم های مستند زمینه ساز رشد جامعه و سینما باشند. نكته مهم این است كه همه ما به‌خصوص افرادی كه مسئولیتی دارند مثل بسیاری از زمینه های دیگر به زیرساخت ها برای آینده فكركنند. دست از سطحی نگری و راضی كردن موقتی تماشاگر و پند و نصیحت بردارند و پایه هایی بسازند كه لااقل آیندگان محكم روی آن بایستند و به آن افتخاركنند. این كار با نخبگان در هر زمینه ای و دور شدن از سیاست و سیاست زدگی امكان می پذیرد.

نوروز همان نیازهای امروز ماست. كار و تلاش و نان و آب و فرهنگ. و همه ما چه هنرمند و چه غیر هنرمند، هركسی با زبان و فرهنگ خودش دنبال همین است، منتها سازمان‌ها و افراد مسئول سهم مهم تری دارند تا به اعمال و افكار مردم و جامعه و هنرمندان عمق بیشتری بدهند و به نوعی زمینه‌ساز فرهنگ باشند.»
 
ناصر هاشمی، كارگردان سینما، در جشنواره امسال فیلم فجر فیلم «خانه دیگری» را در كارنامه كاری‌اش ثبت كرد كه مربوط به سال گذشته بود و قبل از فیلم «برادرم خسرو» ساخته شده بود. وی امسال فیلمی برای كودكان با عنوان «شكلاتی» دارد كه در جشنواره اصفهان نمایش داده می‌شود.
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.