باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تجارت پر سود دام زنده/ساماندهی مراکز عرضه،ضرورتی اجتناب ناپذیراست

بر اساس گزارشات منتشر شده،روزانه در پایتخت،3 هزار راس گوسفند زنده برای ادای نذورات و مصارف شخصی خرید و فروش می شود و در این میان ساماندهی مراکز عرضه ضرورتی است که برای تحقق آن باید تلاش هر چه بیشتری عملیاتی شود.

تجارت پر سود دام زنده/ساماندهی مراکز عرضه،ضرورتی اجتناب ناپذیراستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، دامداری از دیرباز در زمره مشاغل سنتی تاریخ بشریت به شمار می رفته، به واقع زراعت و دامداری به عنوان دو قطب فعالیتی،تامین کننده معیشت و اقتصاد خانوارها به شمار می رفته است.

در جهان معاصر امروزی، با وجود تنوع و گستردگی مشاغل،همچنان دامداری و زراعت از مولفه های اصلی و اساسی در تامین مایحتاج و ارزاق مورد نیاز جامعه محسوب می شود.

به تبع،این نیاز و ضرورت در کلانشهرهایی همچون تهران،به مراتب پر رنگ تر از مناطق و محدوده های جغرافیایی دیگر کشور،ظهور و بروز پیدا می کند.

شهری با بیش از 10 میلیون نفر جمعیت،که بنا بر اعداد و  ارقام منتشر شده از رسانه ها و گزارشات میدانی واصله از فعالان عرصه دامداری،بصورت روزانه بیش از 3 هزار راس گوسفند در پایتخت خرید و فروش می شود.

علی غلامزاده،یکی از فعالان عرصه دامداری در غرب استان تهران،در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم تامین گوشت قرمز مورد نیاز عمومِ مردم اظهار داشت:بخشی از تولیدات دامی و گوشت و پروتئینیِ شهرستان های غرب استان تهران جهت توزیع در پایتخت تامین و عرضه می شود.

وی افزود:بنابر آمار موجود،روزانه قریب به 3 هزار و 200 راس گوسفند در پایتخت خرید و فروش می شود که این میزان در ایام و مقاطعی خاص همچون عید قربان،دهه محرم،ایام فاطمیه و موسم حج به مراتب با افزایش هر چه بیشتری همراه می شود.

این فعال حوزه دامداری عنوان کرد:برخی شنیده ها موید این موضوع است که سود دهی و تجارت قابل توجه دامداری به میزانی است که در برخی آپارتمان های شهر تهران،نسبت به نگهداری گوسفند اقدام می شود.

غلامزاده گفت:البته شخصا شاهد چنین موضوعی نبوده ام،اما در میان فعالان حوزه نگهداری و پرورش دام، این اخبار تایید نشده به شدت رایج و شایع است.

وی افزود:به هر ترتیب فارغ از صحت و سقم و راستی آزمایی این موضوع تامل برانگیز،در تجارت پر سود فروش دام زنده هیچگونه شک و شبهه ای وجود ندارد.

غلامزاده عنوان کرد:برخی گمان می کنند ضرورتا افراد و گروه هایی سنتی در این مشاغل فعالیت می کنند اما سود بالای این حرفه باعث شده تا بخش های متعدد و متکثری از افرادی که از حیث اقتصادی توانمند هستند به این پیشه و فعالیت گرایش پیدا کنند.

این فعال عرصه نگهداری و پرورش دام گفت:در سال گذشته،نرخ و قیمت دام زنده در هر کیلوگرم 11 تا 12 هزار تومان برآورد می شود اما در سالجاری این میزان بین 16 تا 17 هزار تومان محاسبه می شود.

عرضه دام زنده بصورت غیر بهداشتی مخاطره آمیز است

یکی از چالش های پیش رو در این عرصه به عدم رعایت نکات بهداشتی و استانداردهای لازم برای نگهداری و عرضه دام از سوی مراکز غیر مجاز معطوف می شود.

محمد جواد رهبریان،دامپزشک،در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نگهداری غیر اصولی و غیر بهداشتی گوسفند زنده در برخی از مراکز عرضه و فروش دام،عنوان کرد:بطور طبیعی،فعالیت در این بخش،مستلزم رعایت مولفه ها و استانداردهای خاص به خود می باشد،اما علیرغم اهمیت این امر،در بخش قابل توجهی از مراکز عرضه و فروش غیر مجاز دام و گوسفند زنده،سلامت و بهداشت محیطی به نحو شایسته و مطلوبی تامین نمی شود.

وی افزود:با عنایت به سیکل ارتباطی میان انسان و دام از حیث تامین گوشت مود نیاز ،هرگونه نارسایی در فرآیند نگهداری و پرورش گوسفند و دام زنده،می تواند با هزینه های سنگین و مخاطره آمیزی در بخش بهداشت و سلامت همراه شود.

این دامپزشک فعال در پایتخت گفت:بر اساس برخی از گزارشات منتشر شده،تنها دو درصد از دام مورد نیاز مردم پایتخت از طریق مراکز مجاز ذبح و تامین می شود و مابقی مشمول دام ها و گوسفندانی می شود که در مراکز غیر مجاز،برای توزیع آماده سازی می شوند.

وی افزود:به تبع،با اِعمال و لحاظ نمودن تمهیداتی ویژه و موثر،عرصه توزیع و فروش دام مجاز،منوط به معاینات نظارت و کنترل های جدی و اصولی است که پیش از ذبح و پس از آن نیز در دستور کار قرار می گیرد،اما در مراکز غیر مجاز،این امر خطیر،به نحو شایسته و مطلوبی تامین نمی شود.

تقلب در عرصه فروش گوسفند زنده

سعید محبی کیا،یکی از فعالان حوزه خرید و فروش دام و گوسفند زنده با اشاره به تقلب های بسیار در این عرصه فعالیتی عنوان کرد:عدم تنظیم بودن ترازو بصورت عامدانه،خوراندن آب نمک،کاغذ و مقوا به گوسفند،تنها نمونه و بخشی از تقلب هایی است که متاسفانه از سوی برخی افراد و گروه های فعال در این حوزه  اِعمال می شود.

وی افزود:به واقع،در صورت عدم شناخت و تَبَحُر کافی و نا آشنایی و بی اطلاعی از فضای حاکم بر این عرصه احتمال فریب خوردن فعالان این بخش،دور از انتظار نخواهد بود.

محبی کیا عنوان کرد:البته هستند در میان این افراد،گروه ها و اشخاصی که به اصول و قواعد کسب و کار و مسائل اخلاقی و حلال و حرام پایبند و مقید هستند اما این نافی تقلب های گسترده ای که از سوی برخی فعالان عرصه دامداری لحاظ می شود،نیست.

با همه این اوصاف،می طلبد دستگاهه های ذیربط و متولی برای ساماندهی مراکز عرضه و فروش دام،تدابیر و تمهیدات موثرتر و گسترده تری را عملیاتی کنند.

یقینا در شرایطی که بر اساس تحقیقات و پژوهش های انجام شده،قریب به یک هزار و 400 عامل بیماری زا در دام ها به اثبات رسیده که بیش از  60 درصد آن میان انسان و دام مشترک می باشد،ساماندهی دقیق و مجدانه مراکز عرضه و فروش دام و برخوردهای قاطعانه با حوزه های فعالیتی غیر مجاز،ضرورتی است که کم توجهی یا بی توجهی به آن،مسبب تحمیل خساراتی جدی به سلامت و بهداشت عمومی جامعه خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۵ مرداد ۱۳۹۷
خرید وفروش گاو گوساله در بازار بندر ترکمن
آخرین اخبار