بازخوانی/ رویدادهای مهم قضایی در خرداد95؛

از واکنش دادستان کل کشور به خبر بازداشت حسین فریدون تا حضور سه تهیه کننده سینما در دادگاه رسانه

در خرداد ماه 95 اخباری از جمله توقیف روزنامه قانون، ماموریت قوه قضاییه در رسیدگی به حقوق های نجومی و حضور سه تهیه کننده سینما در دادگاه رسانه، در حوزه حقوقی و قضایی رسانه ای شد.

از واکنش دادستان کل کشور به خبر بازداشت حسین فریدون تا حضور سه تهیه کننده سینما در دادگاه رسانه
به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در  خرداد سال  95 می خوانید. 
 
*پرونده بابک زنجانی به دیوان عالی کشور ارسال شد
رسول کوهپایه‌ زاده وکیل مدافع بابک زنجانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در روز یکم خرداد از ارسال پرونده موکلش به دیوان عالی کشور خبر داد.

*رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی: برگزاری مراسم حج باید توام با عزت باشد

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که در تاریخ سوم خرداد برگزار شد، تاکید کرد: برگزاری مراسم حج باید توام با عزت باشد و مسئولان سعودی باید شرایط و مقدمات برگزاری حج سالم و ابراهیمی را فراهم کنند.

*سرکشی شبانه تعزیرات از رستورا‌نهای فشم/ کشف 300 کیلو گوشت فاسد

در گشت تعزیرات استان تهران که در روز 3 خرداد از رستوران های فشم انجام شد، 300 کیلوگرم گوشت فاسد و تاریخ مصرف گذشته، کشف و معدوم و 2 کارتن تنباکو قاچاق نیز کشف، ضبط و پرونده تخلفاتی تشکیل شد.

*آزادی 40 زندانی جرایم غیر عمد در دو ماه ابتدای سال 95
 
عبدی رئیس شورای حل اختلاف ویژه زندان اوین در گفتگو با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در دو ماه ابتدای سال 95 از 150 پرونده در دست بررسی در شورای حل اختلاف تهران 40 زندانی جرایم غیر عمد با کمک خیرین شهر تهران آزاد شدند.

*رئیس سازمان زندان‌ها: حضور 150 هزار زندانی متأهل در زندان‌های کشور

اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها تاکید کرد: حضور حدود 150 هزار زندانی متأهل که اغلب از خانواده‌های ضعیف هستند یک معیار برای سنجش و تعیین سقف برای کمک به خانواده زندانیان است که باید اذعان کرد: در حال حاضر کمک‌هایی که صورت می‌گیرد در مقایسه با تعداد خانواده‌ها ناچیز است و نباید فکر کنیم مشکلات خانواده‌های زندانیان با این کمک‌ها حل خواهد شد.

*از سوی رئیس قوه قضاییه:بخشنامه یکنواخت سازی اخذ هزینه های دادرسی صادر شد
 
در روز 8 خرداد 95 رئیس قوه قضاییه بخشنامه «یکنواخت سازی اخذ هزینه های دادرسی طبق قانون وصول برخی از درآمدهای دولت مصوب 1373» را صادر و به واحدهای قضایی سراسر کشور ابلاغ کرد.

*«موسی غضنفرآبادی» رئیس دادگاه انقلاب تهران شد
 
هشتم خرداد ماه بود که «موسی غضنفرآبادی» نماینده پیشین و عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی تهران با حکم اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران به عنوان رئیس جدید دادگاه انقلاب تهران معرفی شد.

*علی اکبر جوانفکر به دادگاه ویژه کارکنان دولت رفت

دادگاه علی اکبر جوانفکر مشاور رسانه ای رئیس جمهور سابق و مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایرنا و همچنین سه خبرنگار پیشین روزنامه ایران روز (9 خرداد ) ساعت 11 صبح  در شعبه 1057 دادگاه ویژه کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری به صورت غیر علنی برگزارشد.

*رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: ثبت 673 هزار ازدواج در سال94/ کاهش 22 درصدی ازدواج موقت

احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری روز 18 خرداد گفت: تعداد ازدواج‌های موقت ثبت شده در سال 94، 168 مورد بوده که در مقایسه با سال 93، که 215 مورد ازدواج موقت به ثبت رسیده بود، 22 درصد کاهش یافته است.

*رئیس سازمان صدا و سیما در دیدار با آیت الله آملی لاریجانی مطرح کرد: وظیفه و سیاست صدا و سیما، تعامل و حمایت از قوای سه گانه است

عبدالعلی علی عسکری رئیس رسانه ملی با بیان اینکه وظیفه و سیاست صدا و سیما، همکاری، تعامل و حمایت از قوای سه گانه برای دستیابی به اهدافشان است، اظهار داشت: ما در خصوص قوه قضاییه خود را متعهد می دانیم تا از اهداف این قوه حمایت کنیم و فرهنگ سازی برای افزایش روحیه قانونگرایی و قانون مداری در آحاد مردم را جزء وظایف خود می دانیم که این مهم با کمک قوه قضاییه میسر می شود.

 *دادستان تهران : تهیه‌کنندگان متخلف احضار شدند/دستگیری ۸ سازنده کلیپ مبتذل
 
جعفری دولت آبادی در روز 8 خرداد ماه با اشاره به تحت تعقیب قرار گرفتن چند تهیه کننده ضد انقلاب خارج از کشور به دلیل پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم خود در شبکه‌های ماهواره‌ای، به این افراد هشدار داد که مناسب است از ظرفیت‌های داخلی برای امر تبلیغات استفاده شود و اجازه ندهیم دست ما به سوی شبکه های ماهواره ای ضد انقلاب دراز شود.

جعفری دولت‌آبادی اقدام دادستانی در تعقیب این افراد طی هفته اخیر را بر مبنای مجوز قانونی دانست و هم‌چنین از نشر کلیپ‌ها و نماهنگ‌های مبتذل تهیه شده از طریق استودیوهای زیر زمینی در شبکه‌های ماهواره‌ای ضدانقلاب انتقاد کرد و از دستگیری هشت نفر از این افراد طی هفته اخیر خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این آخرین دستگیری در این زمینه باشد.

*روزنامه «خبر ورزشی» و سایت «دانا» مجرم شناخته شدند

روزنامه خبر ورزشی و سایت دانا هردو  به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به قصد اضرار به غیر و افترا با شکایت شاکی خصوصی در روز 9 خرداد در در دادگاه کیفری یک استان تهران مجرم شناخته شدند.

*در همایش سراسری روسای پلیس: واکنش دادستان به بازداشت حسین فریدون

در همایش سراسری روسای پلیس که در 9 خرداد برگزار شد، دادستان کل کشور در واکنش به سؤالی درباره بازداشت حسین فریدون در رسانه‌های خارجی سکوت کرد و پاسخی نداد.
 
*در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات مطرح شد: هفته نامه 9 دی توقیف شد
 
10 خرداد ماه بود که هفته نامه ٩دی به دلیل انتشار مطالب مغایر با بند ٨ و ١١ ماده ٦ قانون مطبوعات و بی توجهی به مصوبات شورای عالی امنیت ملی، توقیف و پرونده آن به دادگاه ارجاع شد.

*حضور سه نفر از تهیه کنندگان سینما در دادگاه فرهنگ و رسانه

10 خرداد ماه، سه نفر از  تهیه کنندگان فیلم‌های سینمایی به دلیل بخش تیزر تبلیغاتی فیلم‌های خود به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

لشگری قوچانی تهیه کننده فیلم کوچه بینا، مصطفی شایسته تهیه کننده فیلم 50 کیلو آلبالو و سعید ملکان تهیه کننده ابد و یک روز برای بیان پاره‌ای از توضیحات در شعبه 4 دادسرا فرهنگ و رسانه حضور یافتند.

*آیت الله آملی لاریجانی: مشکل قوه قضاییه کمبود نیرو است

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مشترک مدیران قضایی و اداری استان تهران که 10 خرداد برگزار شد،گفت: در سال 88 برخی از مسئولان قضایی با کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی موافق نبودند اما در این شرایط چهار هزار نفر قاضی به این دستگاه اضافه شد و با این وجود هنوز کمبود نیروی انسانی احساس می‌شود و اگر این تدبیر در سال 88 انجام نمی‌شد، امروز دستگاه قضایی با بحران نیروی انسانی مواجه بود.

وی افزود: برای استخدام این تعداد قاضی مسیر دشواری برای قانع کردن مجلس و دولت طی کردیم و دولت با افزایش استخدام قضات موافق نبود زیرا کمبودها را نمی‌بیند.

*جهانگیر: کشف 130کیلو انواع مواد مخدر در زندان ها

رئیس سازمان زندان ها گفت: میزان کشفیات مواد مخدر که عمدتا در مبادی ورودی بود 130کیلو از انواع مواد مخدر است که حدود 10کیلو کاهش را نشان می دهد.

*صدور 782هزار رأی در دادگستری استان تهران در سال 94

غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد: سال 94 در دادگستری 782هزار رأی صادر شده است که به 110هزار مورد معادل 14 درصد، اعتراض شده و از این 14درصد نیز فقط 10درصد آرا نقض شده است.

*تویسرکانی:86 درصد از خدمات ثبتی کشور به صورت الکترونیکی انجام می شود

رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور در بازدید رئیس قوه قضائیه از اداره ثبت شرق که 11 خرداد انجام شد،گفت امروز خدماتی  که به مردم ارائه می شود نزدیک به 86 درصد آن از طریق سامانه‌های الکترونیکی است و این راهکار جلوی جعل و ارتکاب جرم را بسته است.
 
*حکم شلاق دختران و پسران منطبق با آیین دادرسی است/توضیح اژه‌ای درباره درخواست یکی از سران فتنه برای برگزاری دادگاه
 
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه که 12 خرداد برگزار شد، به موارد ذیل اشاره کرد:

*بازداشت یک نفر در پرونده ریخته گران
*تعیین و تکلیف یک میلیون نفر در پرونده شرکت تعاونی اعتبار
*حکم شلاق برای شرکت کنندگان در پارتی های شبانه

*سراج:تصور می کنم که رهبری از شعار مسئولان ناراضی است/ کشورهای دوست حاضر به برگرداندن پولمان نیستند/ ثبت 600 شرکت صوری برای فرار از مالیات

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مراسم افتتاح ساختمان اداری جدیدالتأسیس بازرسی کل استان کردستان گفت: افراد با تأسیس شرکت‌های صوری تلاش می‌کنند با کد فروشی و فاکتور فروشی قانون را دور زده و از پرداخت مالیات فرار کنند. به‌عنوان نمونه فردی است که 600 شرکت صوری و فرد دیگری 200 شرکت صوری زده تا فقط کد فروشی و فاکتور فروشی کرده و از پرداخت مالیات فرار کنند.

*کوهپایه زاده:تعیین شعبه برای زنجانی در دیوان عالی کشور/ نام قاضی محرمانه است

رسول کوهپایه زاده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: پرونده مولکم در دیوان عالی کشور تعیین شعبه شده اما بیان نام قاضی رسیدگی کننده و شعبه محرمانه است.

*مرد ژله ای اعدام شد

مرد ژله ای به اتهام افساد فی الارض و ایجاد ناامنی به طور گسترده در سطح شیراز از طریق ورود به عنف شبانه به منازل تعداد زیادی از شهروندان و هتک حرمت نوامیس و تجاوز در صبح روز 16 خرداد به دار آویخته شد.

* اسماعیلی:چهره ساختن از زندانیان امنیتی قابل قبول نیست/پرونده ستایش در مرحله تحقیقات مقدماتی

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل زندانهای استان تهران که 19 خرداد ماه برگزار شد، دررابطه با پرونده قتل ستایش بیان داشت : دو جلسه مقدماتی این پرونده برگزار شده است و پرونده دارای دو بخش است بخش اول به موضوع قتل و بخش دوم به موضوع عمل مخالف عفت مربوط می‌شود که دادگاه در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار دارد.

* جهانگیر: بهره برداری از 25 بازداشتگاه در سراسر کشور/32 هزار زندانی در استان تهران وجود دارد

رئیس سازمان زندان ها بیان داشت:در سراسر کشور 214 هزار زندانی وجود داردکه تهران با 32 هزار زندانی بیشترین جمعیت کشوری را دارد و کمبود بودجه و اعتبارات باعث می شود سیستم هایی که به وظایف خود عمل می کنند، با تراکم جمعیت نتوانند به طور کامل خدمت رسانی کنند که همین امر باعث نارضایتی می شود و شورش در زندان را به دنبال دارد که باید برنامه ریزی برای ارائه خدمت رسانی بهتر صورت گیرد، البته این به آن معنا نیست که در راستای کاهش جمعیت کیفری اقدامی نکنیم.

* وزیر دادگستری:شکایت خانواده‌ شهدای منا ثبت شد/علیه عربستان در مجامع بین‌المللی اعلام جرم می‌کنیم

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مصطفی پورمحمدی 22 خرداد ماه بیان داشت: پرونده شکایت فاجعه منا در مجامع بین المللی پیگیری می شود و در این زمینه علیه عربستان اعلام جرم می‌کنیم.

* آیت الله آملی لاریجانی :سازمان بازرسی کل کشور مأمور رسیدگی به حقوق های نامتعارف

رئیس قوه قضاییه خواستار بررسی وضعیت پرداخت و دریافت "حقوق های نامتعارف برخی مدیران دستگاه های دولتی و عمومی غیر دولتی" شد و سازمان بازرسی کل کشور را مأمور رسیدگی به این موضوع کرد.

* حجت الاسلام اژه ای : ماجرای وام‌های 1.5 میلیاردی چند مسئول

حجت السلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری که روز 30 خرداد ماه برگزار شد،به موارد ذیل اشاره کرد:

*جهرمی نقشی در فساد مالی نداشته است
*گزارش اجمالی سازمان بازرسی در خصوص آلودگی هوا به رئیس جمهور ارائه شد
*دستگیری تولید کننده غیرمجاز شیر در استان کرمان
*مدعی العموم باید با کسانی که به ترویج فحشا می پردازند، برخورد کند
*اطلاعاتی جدید از پرونده سفارت عربستان
*برخی متهمان باهوش پروند‌ه‌های قضایی را پیچیده می‌کنند
*از بیان جزییات نازنین زاغری معذورم

* با حکم دادستانی: روزنامه «قانون» توقیف شد

روز 31 خرداد ماه روزنامه قانون،با اعلام جرم سازمان اطلاعات سپاه و معاونت حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه روزنامه قانون دایر بر افترا و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی ، مستندا به بند 5 اصل 156 قانون اساسی در راستای وظایف قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع از جرم و در راستای ماده 114 آیین دادرسی کیفری توقیف شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۶
طفلک مظلوم ستایش چه گناهی داشت وما چه وظیفه ای داریم خدا به پدر ومادرش صبر دهد وقاتل فرزندشان را هرچه سریعتر اعدام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۶
اعدام برای تو آماده میشود ای قاتل ستایش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۶
قاتل ستایش را سریعا اعدام کنید
آخرین اخبار