بازخوانی/ رویدادهای مهم قضایی در تیر95؛

از بازداشت مدیر عامل سابق بانک ملت تا ارسال پرونده قاتل ستایش به دادگاه تجدید نظر

در تیر ماه 95 اخباری از جمله خبر بازداشت مدیر عامل سابق بانک ملت، صدور کیفر خواست برای نازنین زاغری و ارسال پرونده قاتل ستایش به دادگاه تجدید نظر در حوزه قضایی رسانه ای شد.

از بازداشت مدیر عامل سابق بانک ملت تا ارسال پرونده قاتل ستایش به دادگاه تجدید نظربه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در  تیرماه سال  95 می‌خوانید.

*آیت الله آملی لاریجانی: تأکید قوه قضاییه بر ارتقای کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی است

آیت الله آملی لاریجانی در دومین روز تیرماه 95 با حضور در حرم امام خمینی(ره) گفت: در قوه قضاییه تأکید زیادی بر روی ارتقای کارآمدی و سلامت دستگاه قضایی شده است که هم مورد تأکید رهبری است و هم مورد قبول نظام اسلامی و مردم است و اگر در این مسیر تخلفی انجام و صحت آن احراز شود با متخلف برخورد می شود.

*واکنش تویسرکانی به حمله هکرها به بانک‌های اطلاعات اسناد

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم افتتاح سراسری دفاتر املاک و بازداشتی الکترونیکی که 1 تیر ماه برگزار شد، گفت: در بانک‌های اطلاعاتی سازمان ثبت اسناد و ثبت شرکت‌ها، امکان دسترسی به سرورهای این بانک‌ها وجود ندارد و همچنین تمهیداتی هم برای جلوگیری از هک شدن در این بانک‌ها پیش‌بینی شده و در پایان هر روز این اطلاعات ذخیره می‌شود.

*دادستان تهران: مسئولان فرهنگی از خواب غفلت بیدار شوند

عباس جعفری دولت‌آبادی گفت: مسئولان فرهنگی باید با نهیب رهبری از خواب غفلت بیدار شوند و اگر امروز در برخی از افراد جامعه اقبال به ماهواره وجود دارد، به دلیل کم‌کاری مسئولان است.

وی افزود: چون نتوانستیم در حوزه هنر، سینما، تصویر، کتاب، ادبیات، محصولات فاخر تولید کنیم. بنابراین تولیدات مبتذل در برخی حوزه‌ها جلوه گری کرده است، ما جمعیتی جوان داریم. انقلاب ما پیام محرومان و مستضعفان را دارد. از عدالت و مبارزه با طاغوت‌ها و استکبار جهانی سخن می‌گوید، حالا نباید خودش به دام فرهنگ غربی گرفتار شود.

*بیانیه ستاد حقوق بشر در حمایت از شیخ عیسی قاسم: اقدام دولت بحرین درباره شیخ قاسم نقض الزامات حقوق بشر است

ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه ای اقدامات علیه شیخ عیسی قاسم را نقض الزامات حقوق بشری دولت بحرین نامیده و در این بیانیه اشاره کرد این اقدام در مغایرت با حق داشتن تابعیت مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی است.

*تویسرکانی: سابقه ثبتی 300 میلیونی در دفاتر املاک

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور گفت: در حال حاضر نزدیک به 300 میلیون سابقه ثبتی مجموعه دفاتر املاک و چندین میلیون سابقه ثبتی در صدها دفتر اسناد رسمی موجود است که برای جلوگیری از خدشه وارد شدن این سوابق باید به صورت الکترونیکی آن‌ها را ثبت و ضبط کنیم.

*معاون اول قوه قضاییه در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه: گردش 15 میلیون پرونده در قوه قضاییه/ جذب حداقل 4 هزار قاضی در برنامه ششم توسعه

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در خطبه های پیش از نماز جمعه 4 تیر ماه بیان داشت: ما امروز با کمبود قاضی مواجه هستیم، در حالی که 15 میلیون پرونده در حال گردش داریم، اما ورودی ما در سال 15 میلیون نیست، بلکه ورودی ما 6 میلیون یا کمتر است اما این پرونده‌ها که به دادسرا و دادگاه وارد می‌شوند تا مراحل نهایی را طی کنند، حدود 15 میلیون پرونده است که قضات ما باید رسیدگی کنند. آن وقت چگونه می‌شود انتظار سرعت و دقت لازم را داشته باشیم؟ به همین جهت از مجلس و دولت می‌خواهیم با جذب 4 هزار قاضی در برنامه ششم موافقت کنند.

*دادستان کل کشور دستور بررسی سانحه تصادف سربازان را صادر کرد 

حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری در پیامی ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از سربازان نیروی زمینی ارتش دستور بررسی علت وقوع این حادثه را صادر کرد.

*حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای: فردی با 57 میلیون حقوق، سالانه 300 میلیون وام می‌گیرد/ شاید فیش حقوقی‌ام را منتشر کنم 

معاون اول قوه قضاییه  در مراسم افتتاحیه مرکز آکادمی آمبود زمان آسیایی گفت: شخصی که 57 میلیون در ماه حقوق می‌گیرد و در سال وام 300 میلیون تومانی  با نرخ سود 4 درصد دریافت می‌کند اول به خودش ضرر می‌رساند و بعد به خانواده‌اش، زیرا در آینده بچه او حاضر نمی‌شود هر لباسی را بپوشد و با هر شخصی هم غذا شود.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ به اینکه برخی از مسئولان اقدام به انتشار فیش های حقوقی خود در فضای مجازی کرده اند آیا شما هم فیش حقوقی خود را منتشر می‌کنید؟ گفت: ممکن است منتشر کنم.

 *سراج: گزارش حقوق های نامتعارف، به روسای 3 قوه ارایه می شود/ یکی از مدیران به حبس محکوم شد

رئیس سازمان بازرسی کل کشورگفت: یکی از مدیران نهادهای کشوری از ارایه گزارش در رابطه با میزان حقوقش استنکاف کرد که طبق ماده 8 سازمان بازرسی کل کشور، این مدیربه علت استنکاف از ارایه گزارش به حبس محکوم شد که به زودی حکم وی اجرا می‌شود.

 *حجت الاسلام و المسلمین شهریاری: 610 دفتر جدید حوزه قضایی تاسیس می‌شود/ افزایش 3 درصدی پرونده‌های قوه قضاییه

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه گفت: سال 94 ،بالغ بر 11میلیون و 500هزار پرونده تکراری در گردش وارد واحدهای قضایی کل کشور شده است که از این میان 5 میلیون و 600 هزار پرونده جدید (یکتا)هستند که در همین راستا شاهد 3/3 درصدی افزایش پرونده وارده به قوه قضاییه هستیم، که دولت اعتبارات تعهدی خود را به مرکز آمار را محقق نکرده است و فقط 10 درصد بودجه تملک دارایی را اختصاص داده است اما علی رغم این موضوع پروژه های بزرگی انجام شده و به دلیل فرسودگی تجهیزات سرعت کار در مراجع قضایی کند شده است.

*دادستان تهران خبر داد: متهم پرونده موسسه ثامن الحجج بازداشت شد
جعفری دولت آبادی در روز 7 تیر ماه گفت: طی دو سالی که پرونده موسسه ثامن الحجج در دادسرای تهران تحت رسیدگی است، حداقل 6 هزار حساب بانکی توقیف شده و 2 هزار و 200 میلیارد تومان وجوه سپرده گذاران مسترد شده است که شامل وجوه تا 35 میلیون تومان است.

وی افزود: در این پرونده، برای حل مشکلات سپرده گذاران و استرداد وجوه آنان علاوه بر تشکیل جلسات متعدد با حضور نمایندگان بانک مرکزی و سایر دستگاه ها، در فرآیند قضایی بازپرس پرونده ابتدا قرار نظارت قضایی صادر کرد، اما در ادامه به لحاظ لزوم حفظ حقوق سپرده گذاران، به قرار وثیقه 5 هزار میلیارد تومانی تبدیل شد که با توجه به عدم تودیع آن منجر به بازداشت متهم گردیده است.

*دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران شد

روز 7 تیر ماه، دشتی اردکانی برای چهارمین بار رئیس کانون سردفتران و دفتریاران شد.

* حجت الاسلام و المسلمین منتظری: فردی که حقوق نامتعارف گرفته، صلاحیت مدیریت ندارد/ اطلاعات تأسف بار از حادثه مرگبار سربازان کرمان

دادستان کل کشور در رابطه با حادثه جانباختن 13 سربازکرمانی گفت: به محض اینکه خبر این حادثه را شنیدم بسیار متأسف و متأثر شدم؛ در رابطه با این حادثه نکات شبهه برانگیری وجود دارد که لازم به ورود مستقیم دادستانی است.

وی افزود:‌ حق و انصاف این است مدیری که ماه‌ها و سال‌ها چنین حقوق‌های میلیونی را دریافت کرده صلاحیت مدیریت در نظام جمهوری اسلامی را ندارد.
 
* دادستان کل کشور :مدیران با فیش‌های حقوقی نامتعارف عزل شوند

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری گفت: متأسفانه موضوع فیش‌های حقوقی به ابزاری برای برخوردهای جناحی و سیاسی تبدیل شده و از این رو باید دولت با جدیت بیشتری این موضوع را پیگیری کند.

وی ادامه داد: انتظار ما از رئیس جمهور این است که با این مدیران متخلف برخورد شده و حتی نسبت به عزل آن‌ها اقدام شود.

* آیت الله آملی لاریجانی: کسانی که از این انقلاب بهره برده‌اند،‌حالا نقش اپوزیسیون پیدا کرده‌اند

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در همایش سراسری هفته قوه قضاییه  که 8 تیر ماه برگزار شد، گفت:کسانی که از انقلاب به اندازه کافی بهره‌مند شده‌اند، امروز نقش اپوزیسیون را پیدا کرده‌اند و تمام نقش و پیشرفت‌های انقلاب را نادیده می‌گیرند.سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ما صورت گرفت و در 8 سال جنگ بهترین نیروهای خود را از دست دادیم و سرمایه کلان کشور ما به غارت رفت. با این وضعیت جمهوری اسلامی ایران رو به پیشرفت بود.

وی افزود:عده‌ای که خودشان در این کشور مسئول بودند حالا نقش عوض کرده‌اند. برخی از این افراد خود اشرافی‌گری راه انداختند، به خودشان، آقازاده‌هایشان و افرادی که با آن‌ها در ارتباطند نگاه کنند می‌بینند که اینگونه بوده است.

* دادستان تهران: پرونده حادثه شهران در مرحله کارشناسی است/اعطای مرخصی به 1400 نفر از محکومان تهران در ماه رمضان

جعفری دولت‌آبادی از اعطای مرخصی به 1400 نفر از محکومان زندان‌های تهران در ایام ماه مبارک رمضان و رفع مشکل مرخصی پایان حبس زندانیان در نتیجه صدور بخشنامه‌ی ریاست قوه قضاییه در این خصوص،‌ خبر داد .

* در نود و هشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه : اعضای صندوق توسعه یک میلیارد تومان باز گرداندند/لیست 900 نفره از حقوق بگیران نامتعارف ندیده ام

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در نود و هشتمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که روز 13 تیر ماه برگزار شد،به موارد زیل اشاره کرد: 

*نکات مد نظر مقام معظم رهبری در ملاقات با مسئولان عالی قضایی

*آخرین وضعیت پرونده واژگونی خودرو حامل سربازان

* تعیین تکلیف 96 هزار سپرده‌گذار تعاونی ثامن‌الحجج

* آزادی 4هزار زندانی با تلاش شورای حل اختلاف در زندان

*اموال شناسایی شده از زنجانی در اختیار شرکت نفت است

*بازگرداندن یک میلیارد تومان به حساب دولت در پرونده حقوق های نامتعارف

*حسین فریدون متهم نیست

* اشرافی گری از زمان دولت سازندگی شروع شد

*هیچ پرونده ای برای داماد رئیس صندوق توسعه ملی تشکیل نشده است

* در حمایت از محیط بانان ضعف قانونی نداریم

*ارسال پرونده های تخلفات شهرداری تمام نشدنی است

* تلاش برخی کشورها برای ناامن جلوه دادن ایران

* رئیس قوه قضاییه:کمیته های بررسی راهکارهای عملیاتی رهنمودهای مقام معظم رهبری در قوه قضاییه تشکیل می شود

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که روز 14 تیر برگزار شد، از تشکیل کمیته هایی به منظور بررسی محورهای مختلف رهنمودهای مقام معظم رهبری به مسئولان قضایی و تبیین و تدوین راهکارهای عملیاتی شدن این رهنمودها به ویژه در بخش های مربوط به ارتقای سلامت قضایی، حقوق بشر اسلامی، زندان‌ها و مجازات های جایگزین زندان و پیشگیری از وقوع جرم خبر داد.

* غریب آبادی: گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران تغییر می کند

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر گفت: در جریان اجلاس سی‌ودوم شورای حقوق بشر که از 24 خرداد تا 18 تیرماه در ژنو برگزار شد، رئیس شورا احمد شهید را که هنوز یک سال دیگر از ماموریت وی به عنوان گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران باقی مانده است، به عنوان کاندیدای گزارشگری ویژه آزادی مذهب و عقیده معرفی کرد که با توجه به تعلیق نشست شورا، تصمیم‌گیری در این خصوص به اجلاس سپتامبر محول شد. از طرف دیگر، رئیس شورا از علاقه مندان به صورت کتبی دعوت کرد تا کاندیداتوری خود را برای تصدی پست گزارشگری ویژه وضعیت حقوق بشر در ایران تا 14 مردادماه اعلام کنند.

وی افزود: احمد شهید عملا حداکثر تا دوماه دیگر در مسئولیت فعلی خود خواهد ماند.

* حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی: پشتوانه مفسدان اقتصادی بايد قطع شود/40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم/ديگر از پرونده‌های صدها هزار ميلياردی خبری نیست

وزیر دادگستری روز 19 تیر ماه با حضور در استودیو برنامه متن حاشيه گفت: امروز ديگر از پرونده های صدها هزار ميلياردی خبری نيست و تمركز بر پرونده های 50 ميليون تومانی است كه اين برای ما دستاورد بزرگی است.

وی افزود: امروزه 70 هزار ميليارد تومان دريافت ماليات وجود دارد كه اين ميزان در 3 سال گذشته بيش از 40 هزار ميليارد بود، هرچند هنوز فرار مالياتی در كشور وجود دارد اما با بسيج شدن تمامی مسئولان همين ميزان نيز از بين می رود.

*حکم اعدام برای دو نفر از مجرمین پرونده آزار و اذیت توریست فرانسوی

محسن افتخاری در حاشیه مراسم ختم فرزند معاون اول دادستان کل کشور درباره آخرین وضعیت پرونده آزار و اذیت توریست فرانسوی، گفت: رسیدگی به این پرونده نهایی شده است و رأی و حکم اعدام برای دو نفر صادر شد.

*رئیس سازمان بازرسی کل کشور:170  میلیارد بدهی خانواده مدیرعامل برکنارشده/ 3 درصد مدیران حقوق‌های بالای 40 میلیون دریافت کرده‌اند

ناصر سراج گفت: حدود یک ماه است که حقوق های 602 مدیر را در یکی از سازمان راستی آزمایی و احصا کردیم، نفرات اول از 4 میلیون تومان به بالا هستند و نفر آخر 5 میلیون تومان است.

وی افزود: از 950 مدیر گزارش خود احضاری گرفته شد که حقوق آن‌ها از 3 تا 40 میلیون بالا بود، بیش از 70 درصد این مدیران تا 20 میلیون حقوق دریافت می کنند،27 درصد از 20 تا 30 میلیون و 3 درصد از آن‌ها بالای 40 میلیون حقوق دریافت می کنند. 

*رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی: منافقین در کشور ما حدود 17 هزار نفر را ترور کرده اند

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی 21 تیر ماه با اشاره به اینکه متاسفانه منافقان مدت مدیدی است مورد حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هستند، گفت: بر حسب برخی گزارش ها منافقان در کشور ما حدود 17 هزار نفر را ترور کرده اند، با این حال فرانسوی ها به آنان اجازه برگزاری جلسات در زیر چتر حمایتی خود می‌دهند و آمریکایی ها نیز در این جلسات شرکت می کنند و در عین حال به عراقی ها نیز می گویند که حفظ این گروه برای ما خیلی اهمیت دارد.

*دادستان تهران : صدور کیفرخواست پرونده نازنین زاغری، هما هودفر و سیامک نمازی/آمادگی تعقیب کیفری متهمان حقوق‌های نجومی

جعفری دولت‌آبادی گفت: برای پرونده‌های اتهامی متهمان نازنین زاغری (دارای تابعیت ایرانی، انگلیسی)، هما هودفر (دارای تابعیت ایرانی، کانادایی)، نزار زکا (دارای تابعیت لبنانی)، سیامک نمازی و پرونده‌های 7 نفر از متهمان جریان فتنه در دادستانی کیفر خواست صادر شده است.

*کوهپایه زاده: احتمال عمل جراحی بابک زنجانی وجود دارد/در صورت لزوم تقاضای مرخصی می دهیم

رسول کوهپایه زاده در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بابک زنجانی چند ساعت به علت کولیت روده در بیمارستان آتیه بستری شد و احتمال عمل جراحی برای وی وجود دارد.

*رئيس كانون سردفتران و دفترياران: واریز بیش از 750 میلیارد تومان به خزانه دولت از سوی دفاتر اسناد رسمی در سال 94

محمدرضا دشتی اردکانی در تاریخ 25 تیر ماه از واریز بیش از 750 میلیارد تومان حق الثبت توسط دفاتراسنادرسمی به حساب خزانه دولت خبر داد.  

*روزنامه بهار در دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد

مدیر مسئول روزنامه بهار روز 27 تیر ماه در دادگاه مطبوعات به جرم تبلیغ علیه نظام با اکثریت آرا مجرم شناخته شد، همچنین هیئت منصفه دادگاه مدیر مسئول این روزنامه را به اتفاق آرا مستحق تخفیف ندانست.

*ارسال پرونده قاتل ستایش به دادگاه تجدید نظر

مجتبی فرحبخش وکیل مدافع قاتل ستایش در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛  روز 27 تیر ماه در رابطه آخرین وضعیت پرونده موکلش اظهار داشت: پرونده طبق رول قانونی در حال رسیدگی است و برای رسیدگی به اعتراض موکلم به حکم نگهداری موقت، پرونده به دادگاه تجدید نظر ارسال شده است.

*ترک همدانی: پرونده "مرتضوی" به شعبه 1057 کارکنان دولت ارسال شد

وکیل مدافع جمعی از کارکنان سازمان تامین اجتماعی در گفتگوی روز 26 تیر ماه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرونده سعید مرتضوی  به شعبه 1057 ویژه کارکنان دولت ارسال شد.

*سراج: ارسال چهارمین گزارش از فیش‌های حقوقی نامتعارف/ 2 مدیر جدید بانکی بازهم بدون درنظر گرفتن هشدارها منصوب شدند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در روز 28 تیر ماه گفت: با وجود تذکرات ما دوباره شاهد بودیم که دو مدیر بانکی که به تازگی منصوب شده‌اند حقوق‌هاب بالایی دریافت می‌کردند، یکی از آن‌ها در سال 94، 40 میلیون و 600 هزار تومان و دیگری 34 میلیون و 600 هزار تومان حقوق دریافت می‌کردند و با توجه به اینکه ما اعلام کرده‌ایم باز هم این افراد منصوب شدند.

*رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی: حقوق‌های نامتعارف در قوه قضائیه نداشتیم/ اموال به ناحق تصاحب شده باید به بیت المال بازگردانده شوند

آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه روز 28 تیر ماه مسئولان عالی قضایی گفت: تاکنون در خصوص حقوق های نامتعارف در قوه قضاییه چنین ارقامی نداشته ایم و گزارشی دریافت نشده است.

*دادستان تهران :مدیرعامل سابق بانک ملت در یک پرونده اقتصادی بازداشت شد 

جعفری دولت‌آبادی روز دوشنبه (28/4/95) جلسه مشترک دادستان و رئیس‌کل دادگستری استان تهران اعلام کرد: دوشنبه شب مدیرعامل سابق بانک ملت در یک پرونده اقتصادی بازداشت شده‌ است.

*حجت الاسلام و المسلمین بهرامی: ثبت بیش از 45 هزار پرونده در سازمان قضایی نیروهای مسلح/ یک پرونده هم به دادگاه نرفت

حجت الاسلام والمسلمین شکرالله بهرامی گفت: بیش از 45 هزار پرونده از سال 88 تا 95 در سازمان قضایی نیروهای مسلح ثبت شد که بیش از نصف این پرونده ها به نتیجه رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار