موزه های آذربایجان غربی را بشناسید:

رنگ وبوی تاریخ در موزه‌های آذربایجان غربی/سفری به عمق تاریخ+تصاویر

در نوروز ۹۶ موزه‌های آذربایجان غربی آماده میزبانی از مسافران نوروزی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛استان آذربایجان غربی دارای آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی ناب و منحصر به فردی از دوره پیش از اسلام تا معاصر است که بخش هایی از آن در موزه های این استان به نمایش گذاشته شده و داشته های فرهنگی و فکری این خطه را فرا روی گردشگران گذاشته است.
 
رنگ وبوی تاریخ در موزه‌های آذربایجان غربی/سفری به عمق تاریخ+تصاویر 
 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ با اشاره به نرخ ورودی موزه ها، افزود: نرخ ورودی تمامی موزه ها، کاخ موزه ها و سایت موزه های استان در ایام تعطیلات نوروز تغییر نمی یابد و ساعات بازدید نیز همه روزه از 9 صبح لغایت 7 بعدازظهر تعیین شده است.

وی ادامه داد: سعی شده فضای داخلی موزه ها را متناسب با حال و هوای نوروز و سال جدید از طریق سفره آرائی های بومی و دیگر نشانه های محلی مربوط به نوروز، تزئین شود.

 رنگ وبوی تاریخ در موزه‌های آذربایجان غربی/سفری به عمق تاریخ+تصاویر

۱۱ موزه و سایت موزه برای بازدید مسافران نوروزی آماده شد 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ از استقرار راهنمایان گردشگری در موزه‌ها و کاخ موزه‌های این استان خبر داد و گفت: این راهنمایان جهت معرفی پیشینه‌ تاریخی آثار موجود در موزه‌ها، کاخ موزه‌ها و اماکن تاریخی استان استقرار می‌یابند.

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی دارای ۱۱ موزه و سایت موزه تاریخی- فرهنگی من جمله در شهرهای ارومیه ـ میاندوآب ـ خوی ـ مهاباد ـ ماکو ـ نقده می‌باشد که از این تعداد، مجموعه تخت سلیمان تکاب و قره کلیسای چالدران در فهرست آثار تاریخی جهان ثبت شده‌اند.

جباری با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» را برای سال 1396 انتخاب کرده‌اند، افزود: اقدامات  مختلف و متنوع برای سال جاری و تعطیلات نوروزی طراحی کرده‌ایم، بنابراین پیش بینی می‌شود که امسال در مقایسه با سال گذشته با افزایش ورود گردشگران نوروزی به استان روبه‌رو شویم، بنابراین صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای تحقق بخشیدن به شعار سال به شمار می‌رود که نباید از آن غفلت ورزید.
 
رنگ وبوی تاریخ در موزه‌های آذربایجان غربی/سفری به عمق تاریخ+تصاویر 
 
و اما در این گزارش سعی شده است به مهمترین موزه های تاریخی در سطح استان آذربایجان غربی اشاره کنیم که همه ساله شاهد گردشگران داخلی و خارجی زیادی در این موزه ها و کاخ موزه ها هستیم.
 
رنگ وبوی تاریخ در موزه‌های آذربایجان غربی/سفری به عمق تاریخ+تصاویر 
 
موزه ارومیه
 
موزه ارومیه دومین گنجینه غنی کشور، سرایی برای نمایش تاریخ و تمدن ۹ هزار ساله ایران زمین با ۳۰ هزار قطعه شی تاریخی در بخشهای مختلف است. 
 
این موزه دارای یك تالار بزرگ مخصوص اشیای باستانی و تاریخی دوره‌های مختلف تاریخی و تالاری كوچك است كه به موزه مردم شناسی اختصاص دارد، در موزه ارومیه مجموعه‌ای از كتاب‌های نفیس خطی كه اكثر آن‌ها قرآن مجید و كتب دینی و اسلامی است، نگهداری می‌شود، همچنین اشیایی از دوره‌های ما قبل تاریخ، تاریخی و اسلامی و نیز اشیایی مربوط به هنرهای ملی و تزیینی مردم شناسی، صنایع دستی و... نیز در این موزه به چشم می‌خورد.
 
رنگ وبوی تاریخ در موزه‌های آذربایجان غربی/سفری به عمق تاریخ+تصاویر 
 
موزه مردم شناسی
 
در بخش مردم شناسی موزه ارومیه لباس‌ها و وسایل مربوط به قرون گذشته، اشیای مسی، برنجی، شیشه ای، پارچه ای، سفالین و تخته‌ای و همچنین مجسمه‌هایی از اقوام و عشیره‌های مختلف کشور با لباس‌های محلی به نمایش گذاشته شده است.

بخش هنرهای تزیینی: در این بخش اشیای بسیار جالبی چون خط نوشته‌ها و آیاتی از قرآن مجید به خط نسخ و نستعلیق و تابلو و مینیاتور و مرقع و قلمدان‌هایی از قرون سیزدهم و چهاردهم هـ. ق به نمایش گذاشته شده است.

 
موزه خوی
 
این موزه در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد و شامل واحد اداری با دو تالار نمایش است. در این موزه اشیای تاریخی، هنری و مردم شناسی در معرض تماشای مردم گذاشته شده است.

موزه میاندوآب

این موزه در سال ۱۳۴۷ ش تأسیس شد و دارای هشت بخش است: آثار برنزی و مفرغی مربوط به دوره پیش از تاریخ، آثار سفال و مفرغ مربوط به دوره اسلامی، انواع سکه‌ها، آثار مفرغ و برنز و سفال‌های مربوط به لرستان، آثار هنرهای تزیینی، آثار مربوط به هنرهای ملی، آثار مردم شناسی، آثار مرمر، سفال، شیشه، عقیق، سنگ لاجورد و مفرغ.

موزه نقده

تپه باستانی حسنلو یکی از مراکز تمدنی مهم ایران در هزاره‌های نخستین ق. م به شمار می‌رود. امروزه کمتر موزه ای در ایران است که اشیایی از این تپه را در خود به یادگار نداشته باشد. از این رو موزه نقده در سال ۱۳۷۸ ش در داخل شهر نقده افتتاح شد.

 
رنگ وبوی تاریخ در موزه‌های آذربایجان غربی/سفری به عمق تاریخ+تصاویر 
 
 گزارش از ندا موسی زاده 
 
انتهای پیام/م
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.