یک زن طرفدار چین، رئیس اجرایی هنگ کنگ شد

در بحبوحه تنش میان پکن و هنگ کنگ، یک زن در این منطقه به عنوان رئیس اجرایی انتخاب شد.

یک زن طرفدار چین، رئیس اجرایی هنگ کنگ شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیسیون امور انتخابات هنگ کنگ روز یکشنبه اعلام کرد «کری لم»، از مقامات ارشد سابق دولتی این جزیره، به عنوان رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ انتخاب شده است. 

انتخاب وی به این سمت از سوی یک کمیته انتخاباتی که 1200 نفر عضو دارد و کنترل در اختیار نیروهای سیاسی طرفدار چین است صورت می‌گیرد. انتخاب کری لم به این سمت در شرایطی صورت می گیرد که تنش‌ها میان پکن و هنگ کنگ در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. 

هنگ کنگ از مستعمره‌های سابق انگلیس است که حاکمیت آن در سال 1997 میلادی بار دیگر تحت اختیار چین قرار گرفت. 

رویترز نوشت: بیشتر جمعیت 7 میلیون و 300 هزار نفری رای‌دهندگان هنگ کنگی، قدرتی در انتخاب رئیس اجرایی این جزیره ندارند. این فرد از میان چندین نامزد و از سوی کمیته‌ای انتخاب می‌شود که اکثریت کرسی‌های آن در اختیار طرفداران پکن قرار دارد. 

وی اولین زنی است که به عنوان رئیس اجرایی این جزیره انتخاب می شود. دوره فعالیت وی قرار است از ابتدای ماه ژوئیه آغاز شود. وی توانست 777 رای را به دست آورد و این در حالی است که جان تسانگ، وزیر دارایی سابق این جزیره، که نزدیک ترین رقیب وی بود در این انتخابات بود توانست 365 رای را به دست آورد. 

در بیرون مرکز رای‌گیری، درگیری‌هایی میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس روی داد. نیروهای پلیس با استفاده از موانع فلزی، تظاهرکنندگان را از مرکز رای‌گیری دور کردند. 

فعالان، پکن را به دخالت در امور این جزیره از طریق لابی کردن برای جلب حمایت اعضای کمیته انتخابات از گزینه مورد نظر خود متهم می‌کنند. 

صدها نفر از طرفداران رئیس اجرایی جدید هنگ کنگ نیز که پرچم های چین را در دست داشتند در داخل و بیرون مرکز رای‌گیری تجمع کرده بودند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار