پس از هفت ماه تعطیلی به دلایل امنیتی

دانشگاه آمریکایی در کابل فعالیت خود را از سر گرفت

دانشگاه آمریکایی در کابل که در نتیجه حمله مخالفان مسلح دولت بسته شده بود پس از هفت ماه فعالیت خود را از سر گرفت.

دانشگاه آمریکایی در کابل فعالیت خود را از سر گرفتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، دانشگاه آمریکایی در کابل که حدود هزار و 700 دانشجو دارد پس از هفت ماه دوباره بازگشایی شد.

«زبیده اکبر» مسئول مطبوعاتی این دانشگاه گفت: این دانشگاه فعالیت‌های خود را دوباره از سرگرفته و بار دیگر تدریس حضوری دانشجویان افغان در این دانشگاه آغاز شده است.

بیست چهارم آگوست سال گذشته میلادی مهاجمان مسلح با حمله انتحاری در ورودی این دانشگاه، داخل محوطه و ساختمان دانشگاه شدند که پس از 10 ساعت درگیری مداوم با نیروهای امنیتی افغان از پای درآمدند.

پس از این حمله که منجر به کشته شدن حداقل هفت دانشجو، سه نیروی پلیس و دو تن از محافظان امنیتی شد این دانشگاه به دلیل تهدیدات امنیتی به مدت هفت ماه مسدود شد و دانشجویان افغان مجبور به ادامه تحصیل به شکل آنلاین و از راه دور بودند.

 شورای امنیت افغانستان مدعی شد که حمله به دانشگاه آمریکایی در کابل در پاکستان برنامه‌ریزی شده و رئیس‌جمهور افغانستان از «راحیل شریف» خواستار اقدام علیه طراحان این حمله شده بود اما رئیس ستاد ارتش پاکستان با رد اظهارات مقامات دولت افغانستان گفته بود که این حمله به دلیل ضعف در دستگاه امنیتی این کشور رخ داده است.

مسئول رسانه‌ای دانشگاه آمریکایی گفت: در هفت ماه گذشته تلاش‌هایی صورت گرفته تا ساختمان و محوطه این دانشگاه از نظر امنیتی ارتقا داده شود تا دانشجویان اساتید دانشگاه در فضای امن به تدریس بپردازند.

سال گذشته نیز دو تن از اساتید این دانشگاه که شامل یک پروفسور استرالیایی و یک پروفسور آمریکایی می‌شد از سوی طالبان با استفاده از لباس نظامی ربوده شدند.

چند ماه قبل طالبان با انتشار پیام ویدئویی خواستار مبادله دو استاد دانشگاه آمریکایی با زندانیان این گروه شده بودند.

بعد از آن شبکه تلویزیونی «شمشاد» گزارش داد که طالبان در تماس با این شبکه خواستار آزادی «انس‌حقانی» برادر رهبر شبکه حقانی در ازای آزادی اساتید دانشگاه آمریکایی شده‌اند.

با این وجود دانشگاه آمریکایی همواره از سوی گروه‌های مخالف مسلح دولت مورد تهدید قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.